amia01 skrev 2011-08-04 13:54:36 följande:
Japp, jag har varit precis där du är, och förstår så väl dina tankar! En fruktansvärd ovisshet och ångest, och så många tankar och känlor som bara växer medan man tvingas vänta.
Vi diskuterade mycket tillsammans, jag och min man. Jag ville själv avbryta graviditeten direkt, för att jag kände att jag inte orkade med ovissheten, men min man tyckte vi skulle vänta.
Läste på så mycket som möjligt kring NUPP, vad det kan vara symptom på och vad följderna kunde bli. Det du får en siffra på vid KUB är ju egentligen bara för en viss kromosomavvikelse. Ett högt NUPP värde kan bero på så mycket mer som inte finns med i den bedömningen, både sådant som är ofarligt och sådant som är livshotande för barnet.
Tyvärr kände vi att vi inte fick varken svar eller stöd från vården, utan stod helt ensamma i vår väntan. Även hos oss saknades möjlighet till mkp, utan det var bara att vänta och plågas i 5 veckor(blev "bakflyttad" pga av att fostret var litet). Så jobbigt att inte kunna glädjas åt graviditeten som alla andra!
Hur du ska göra, är inget jag kan hjälpa dig att besluta, utan du måste hitta en lösning du kan leva med och orka ta till dig, hur svårt det än kan vara.
Vi beslutade att vänta och först 2 veckor efter fvp kom resutatet för hela testet, som var OK, så nu var vi glada över att vi gjort fvp. Men tyvärr fick jag komplikationer och läckte fostervatten så jag var tvungen att ligga stilla i sängen hela dagarna, vilket inte var lätt med en busig treåring hemma...
Som komplement till fvp hade vi fått tid för ett utökat UL i v.19, för då kan man se tydligt om det finns andra problem bakom den stora nackspalten, tex hjärtfel, njurar mm. Det kan vara bra att hitta sådant innan förlossningen så man vet om barnet behöver extra vård.
I v.18 hade jag dessutom tid för rutin UL som jag åkte på utan oro, men det blev en mardröm - sköterskorna flockades runt skärmen och viskade. Sedan vände sig en av dem om och frågade om jag hade någon läkartid inbokad inom den närmsta tiden. Jag sa då att jag hade tid för utökat UL veckan därpå, och då sa hon bara att det var bra, och att dom inte kunde ge mig mer information just då. Rusar ut ur rummet, åker gråtande de 10 milen hem och bryter ihop.
Min man lyckas ordna en akut UL tid dagen efter, och där får vi veta att vårt barn har så stora missbildningar att det inte är kommer att överleva förlossningen. 9 plågsamma veckor slutar då med en sen abort, och en läkare som vägrar sjukskriva mig...
Vill inte skrämmas, utan bara ge min historia av vår andra graviditet. Vet att det hjälpte mig mycket att höra andra berätta, och att lära mig mer om vad NUPP egentligen är.
Måste också skriva några ord om nästa graviditet. Får tidiga läkartider för att diskutera fosterdiagnostik, och bestämmer mig för att göra KUB privat eftersom det inte betalas av landstinget. Kommer inte ihåg NUPP resultatet, men det ensamt gav en risk på ca 1:200, vilket ju är rätt högt. Och sedan i kombination med blodproverna blev risken 1:9. Föll ner i ett svart hål när jag insåg att vi var tillbaks på ruta ett igen...
Men skillnaden den här gången var att vi fick en bra läkare och en psykolog som kunde stötta och hjälpa oss igenom allt. Gjorde fvp och flera UL, och den här gången hittade man inga problem! V.40+0 föddes sedan lillebror

som nu snart fyller 3. Han har haft lite små problem, en mindre skallmissbildning som opererats och en liten cp skada som han fått innan födseln, men i övrigt är han som vilken annan treåring som helst
Det var en annan historia, med nästan samma utgångspunkt. Vet inte om det hjälper dig att välja, men jag vill återigen skriva att jag förstår din tvekan och dina tankar, och skickar styrkekramar i massor!!!!
Tack för din utförliga berättelse! Jag vill gärna höra hur det har gått för andra (både bra och dåliga) för att få en bild om hur det kan gå och bara vetskapen om att andra har gått igenom samma sak gör att man känner sig starkare att klara av det själv. Tråkigt att det inte gick så bra för er den första gången. Hur stor nackuppklarning hade ni den gången? Inte klokt hur ni blev behandlade så på ultraljuden utan att få veta vad som pågick!
Tur att ni fick bättre hjälp andra gången och att det gick bra!