• Lenyiah

Känner inga fosterrörelser trots moderkaka i bakvägg.

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 21 väldigt snart. Jag har varit på ultraljudet och allt är bra med bebisen men problemet är att jag inte känner några fosterrörelser trots att jag har moderkakan i bakvägg. På ultraljudet så var inte bebisen så medgörlig och valde att ligga nära urinblåsan i en rätt lustig ställning.. Kan det vara därför jag inte känner av bebisen än? Jag bifogar bild ifrån ultraljudet. Som ni ser så ligger ju bebisen i akrobat ställning och vägrade ställa upp på kort. 

• Svar på tråden Känner inga fosterrörelser trots moderkaka i bakvägg.
  • Silverälvan

Hej!

När jag va hos barnmorskan tidigare så frågade jag när man bore känna fosterrörelser, och till mig sa hon att det inte är ovanligt att man känner först i vecka 23. Med andra ord så behöver det ju inte betyda något negativt att du inte känner nåt än. Dessutom brukar det ju bli lite senare när det är första barnet och man inte riktigt vet hur det känns i början. Kommer nog gå alldeles galant Glad.

• Lenyiah

Tack för svaret! Jag hoppas jag får känna några fosterrörelser snart iaf.. För som det är just nu så kan jag inte relatera det jag känner till något speciellt som fosterrörelser eller dyl... Jag är inte oroad iaf eftersom jag har sett bebisen flera gånger på ultraljud och h*n verkar må bra iaf! :) 

• Annelie 76

Jag väntar första och kände inga fosterrörelser förrän flera veckor efter RUL. Tror det är väldigt vanligt. Sen kommer du känna desto mer, först känns det som du svalt en boaorm som ringlar runt, sen känns det som man har svalt en 4kgs boaorm som slingrar, sen är det mest obehagligt... Ibland gör det nästan ont, det känns nästan som alienmonstret försöker ta sig ut genom huden...

• Silvera

Jag har minskade fosterrörelser på min baby, och jag är i v31. Nu går jag visserligen på Spec MVC, och har extra kontroller pga graviditetsdiabetes och högt blodtryck, men är tillsagd att åka in och kolla om han inte rör sig på en-två dagar. Då brukar de göra TUL(tillväxtultraljud) och en CTG-kurva. 

På min Spec MVC säger de att det finns två sorters barn, de som är lugna mest hela graviditeten, och sedan de som har full cirkusshow i magen.. Min kille hade cirkusshow för fullt, tills för en sisådär 6v sedan, och efter det så kollar de upp mig extra mycket.

Men du har ju inte gått så lång tid än, men ring och hör med din barnmorska, eller på förlossningen, särskilt om du har kännt av rörelser förut. 

• Bottis

Jag har också moderkaka i bakvägg. Kände inte rörelser varje dag i v 21. Nu går jag in i vecka 26 i morgon och nu känner jag varje dag, kraftigare och kraftigare.

Bebisen har ju mkt plats i v 21, den kan ju sparka in mot ryggen. Jag såg bebisen sparka massor på RUL men kände inget

Tror du kan vara lugn, det kommer.

• Lenyiah

IShotMyMan: Tack för ditt svar, känns lite tryggare när man vet att man inte är den enda som gått igenom detta. Min bebis var också väldigt livlig på RUL så förmodligen så är det väl så att h*n sparkar så att jag inte känner. Jag ska iaf iväg på ultraljud på fredag igen eftersom att jag vill veta könet på bebisen, dom gör ju ingen könsbestämning på RUL här Rynkar på näsan

• scorpiontjejen

Bebisen kanske ligger med ryggen mot din mage som min gjorde på ultraljudet idag, då känner man inte sparkar..

• watership down

ja antagligen har den bara lagt sig annorlunda men ring till din MVC så kanske du kan få komma in och lyssna på hjärtat/göra extra UL för det KAN betyda att något är fel. lika bra att ringa in så kan de i alla fall anteckna det även om de inte tycker du bör komma in.

• Lenyiah

Jag var på ultraljud idag och allt är som det ska.. 
    Hon ligger rätt nu i magen :)   

Svar på tråden Känner inga fosterrörelser trots moderkaka i bakvägg.