• Emmi27

Är man dum om man inte är med i a-kassan?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en kompis som inte verkar fatta hur viktigt det är att vara med i a-kassan, som inte prioriterar de ca 150 spänn det kostar i månaden. Har tjatat som fan men han har aldrig pengar säger han. Visst, inte mitt problem öht, men vill ju få in det i hans hjärna. Han verkar inte ens fatta hur det funkar med a-kassa.

Jag tycker att det är skitdumt att inte vara med, och tycker att man är ganska korkad om man inte förstår hur viktigt det är och att man får skylla sig själv om man hamnar i skiten sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-04 15:49
    Eftersom det blivit många diskussioner om att det kan bero på hur man jobbar så uppdaterar jag TS:

Om man uppfyller arbetsvillkoren och inte har någon annan back-up som besparingar eller liknande, är det dumt att inte vara medlem då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man dum om man inte är med i a-kassan?
  • Emmi27

Ni som svarar får gärna motivera varför ni tycker som ni tycker =)

• Lavish

Nej, det beror väl på situationen. Som jag har jobbat verkar det som man ska ha tur att överhuvudtaget få ut några pengar från a-kassan. Efter att ha väntat i typ tre månader. Summan av kardemumman blir att jag förmodligen tjänar mer på att spara pengar själv, inte vänta mig någon hjälp, samt att jag räknar med att alltid kunna fixa ett nytt jobb på kortare tid än det tar att få a-kassan...

Men har man ett fast jobb med månadslön så är det förståss mycket vettigare.

• Emmi27
    lavos skrev 2011-08-03 14:03:37 följande:
    Läs denna tråden på Flashback www.flashback.org/t1602564
    Intressant. En del resonerar att det är så liten risk att bli arbetslös att det inte är värt det. Som nån sa om läkare. Men är man läkare så har man ju mer än råd att betala in också.
  • Emmi27
    Lavish skrev 2011-08-03 14:06:20 följande:
    Nej, det beror väl på situationen. Som jag har jobbat verkar det som man ska ha tur att överhuvudtaget få ut några pengar från a-kassan. Efter att ha väntat i typ tre månader. Summan av kardemumman blir att jag förmodligen tjänar mer på att spara pengar själv, inte vänta mig någon hjälp, samt att jag räknar med att alltid kunna fixa ett nytt jobb på kortare tid än det tar att få a-kassan...

Men har man ett fast jobb med månadslön så är det förståss mycket vettigare.
    Vad är det som gjort att du inte fått ut pengarna förrän efter 3 månader?

Jag vet att det ju är svårare att räkna ut hur mycket man bör få ut ifall man tex är timanställd. Visst, har man råd att själv spara pengar så att man klarar sig i ett år så är ju det bra, men om man inte sparar nånting alls utan bara skiter i att tänka på att ha en back-up?
  • TomMon

Jag har vid ett tillfälle i livet varit arbetslös och hade då sjukt stor nytta av mitt medlemsskap. Skulle aldrig falla mig in att inte vara med i a-kassa eller fack. Till saken hör att jag jobbade, sedan pluggade jag i några år, efter det blev jag arbetslös och fick en a-kassa baserad på mitt tidigare nattjobb, sweet! När jag sedan pluggade igen kunde jag stämpla på den del av sommaren då jag ej arbetade. Så när folk inte är med i a-kassan känner jag att de kanske inte orkat (eller inte kunnat) sätta sig in i alla regler som ju faktiskt i många fall är till förmån för oss arbetstagare.
    På mitt nuvarande jobb har jag minst 2 kollegor som valt att endast vara med i a-kassan, dessa körs över fullständigt när det kommer till uppsägningsförhandlingar. Många faktorer talar alltså för ett medlemskap skulle jag vilja påstå.

• ciccir
    TomMon skrev 2011-08-03 14:12:19 följande:
    Jag har vid ett tillfälle i livet varit arbetslös och hade då sjukt stor nytta av mitt medlemsskap. Skulle aldrig falla mig in att inte vara med i a-kassa eller fack. Till saken hör att jag jobbade, sedan pluggade jag i några år, efter det blev jag arbetslös och fick en a-kassa baserad på mitt tidigare nattjobb, sweet! När jag sedan pluggade igen kunde jag stämpla på den del av sommaren då jag ej arbetade. Så när folk inte är med i a-kassan känner jag att de kanske inte orkat (eller inte kunnat) sätta sig in i alla regler som ju faktiskt i många fall är till förmån för oss arbetstagare.
    På mitt nuvarande jobb har jag minst 2 kollegor som valt att endast vara med i a-kassan, dessa körs över fullständigt när det kommer till uppsägningsförhandlingar. Många faktorer talar alltså för ett medlemskap skulle jag vilja påstå.
    Precis så är/var det för mig. Började kolla på det när jag fick fast jobb men fattade liksom inte vad man skulle göra och hur så då rann det bara ut i sanden tillslut. Fanns liksom noll hjälp att få. Just nu är det inte aktuellt i vilket fall eftersom jag snart går på föräldraledighet :)
  • Emmi27

Det är ju bara att anmäla sig och sen börja betala in. Det finns ju massor med information på nätet?

• lavos

Jag skulle inte vilja vara med av flera orsaker:
    1) Jag måste skriva in mig hos arbetsförmedlingen om jag blir utan jobb. Nej tack till den förnedringen, stor chans att hitta ett vettigt jobb där. Snarare går man gå någon relationskurs.
    2) Om jag säger upp mig utan anledning från jobbet blir jag avstängd ett tag från a-kassan.
    3) Jag måste ha varit med ett år samt ha jobbat minst 6 månader (lite olika, men i stort sett), kan förstå detta, men det är slemmigt.
    4) Det kostar pengar att vara med som jag är rätt säker på att jag aldrig kommer få igen.

Hela grejen är oerhört förnedrande. Man sätter sig verkligen i pant hos sosse-sverige. Dessutom kan jag inte se att jag skulle ha svårt att hitta ett annat jobb om jag skulle förlora mitt nuvarande. Skulle jag bli långtidssjuk har jag ju sjukförsäkring. Jag har dessutom egen firma som jag skulle kunna köra på heltid om jag blev arbetslös.

• jajajaja
    lavos skrev 2011-08-03 14:18:51 följande:
    Jag skulle inte vilja vara med av flera orsaker:
    1) Jag måste skriva in mig hos arbetsförmedlingen om jag blir utan jobb. Nej tack till den förnedringen, stor chans att hitta ett vettigt jobb där. Snarare går man gå någon relationskurs.
    2) Om jag säger upp mig utan anledning från jobbet blir jag avstängd ett tag från a-kassan.
    3) Jag måste ha varit med ett år samt ha jobbat minst 6 månader (lite olika, men i stort sett), kan förstå detta, men det är slemmigt.
    4) Det kostar pengar att vara med som jag är rätt säker på att jag aldrig kommer få igen.

Hela grejen är oerhört förnedrande. Man sätter sig verkligen i pant hos sosse-sverige. Dessutom kan jag inte se att jag skulle ha svårt att hitta ett annat jobb om jag skulle förlora mitt nuvarande. Skulle jag bli långtidssjuk har jag ju sjukförsäkring. Jag har dessutom egen firma som jag skulle kunna köra på heltid om jag blev arbetslös.
    Om du inte skulle lyckas hitta ett nytt jobb tillräckligt snabbt då? Vad gör du då?
Svar på tråden Är man dum om man inte är med i a-kassan?