• Anonym (sköldpaddan)

Min man är alltid irriterad

Det senaste året har min man varit irriterad för allt och inget. Humöret pendlat mellan väldigt avvisande
    till att vara omtänksam. Vi har inte haft det lätt sedan vår pojke föddes för 2,5 år sedan. Jag aldrig fått
    svar på varför han varit jämt och ständigt irriterad. Ifall jag ifrågasatt hans beteende så kan man väl säga
    att jag gjort hela situationen värre. När jag kom hem från jobbet så satt han framför datorn, eller prata i
    mobilen....alltid upptagen av någonting. Han visade klart och tydligt att han var inte intresserad av hur
    jag mår, hur min dag varit etc
    Nu åkte vi på semester hos hans familj. Han satt varje kväll och dela några starköl med hans brödrar
    och vänner..........tredje kvällen då jag satt med så började han säga att jag har inte snäll personlighet
    och alla annat han irritera sig på mig. Hans mamma fick nys om saken och frågade mitt framför min
    ansikte om min man tyckte jag var snäll etc...........och plötsligt förändrades hans ansikte till avsky då
    han tittade på mig och han svarade både ja och nej nickande......till sist nej. För mig var det svaret
    väldigt sårande.
    Vi har haft problem pga jag anser vi ska båda ska ha lika ansvar för ekonomi, ta hand om barn och
    andra saker...och min man har inte varit så samarbetsfull. Jag tycker inte jag är elak för jag ställt
    krav.....det är trots allt hans barn oxå...och räkningarna är hans oxå.
    Nu är vi tillbaka efter semestern....och min man blånekar allt han sagt. Spelar oförstående. Hans
    mammas fråga minns han inte. Kan tillägga att han sa även att jag hade 1 år på mig att ändras
    eller han skulle begära skilsmässa.

Varför vill han inte minnas allt han sagt? Ska jag bara sitta och låtsas som om allt är som vanligt?
    Vad händer efter 1 år? Nu har vi inte varit hemma sålänge att jag kan se ifall hans humörproblematik
    har kommit tillbaka igen eller inte. Senaste året har inte varit kul.

• Svar på tråden Min man är alltid irriterad
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du skall ta alla dina känslor på allvar för det är ingenting du hittar på utan det är verklighet. När man lever tillsammans behöver man vara lyhörd för varandras åsikter och behov, ta varandras åsikter på allvar och vara beredd att kompromissa. Du har också blivit sårad av honom och det kan man inte heller sopa under mattan. Ni har ganska mycket att ta i tu med. Förståelsen mellan er behöver öka väldigt mycket. Hans irritation tyder på någonting annat under ytan. Det är möjligt att han inte vet själv vad det står för. Om ni inte klarar av att prata seriöst med varandra tycker jag att ni skall söka familjerådgivning.
    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Min man är alltid irriterad