• jajajaja

Min katt har njursvikt :-(

Min älskade katt har fått njursvikt. Jag insåg inte att det var allvarligt förrän jag gick hem och läste på om det.
    Hur länge kan en katt med njursvikt leva efter att de visat symptom? Enda symptomet hittils är att han dricker mycket.

• Svar på tråden Min katt har njursvikt :-(
  • Lady without tattoo

Vad säger veterinären som du varit med katten till?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Lady without tattoo

Hur gick det med hundköpet förresten? Köpte du hunden du ville ha?

• jajajaja
    Lady without tattoo skrev 2011-08-03 18:53:32 följande:
    Vad säger veterinären som du varit med katten till?
    Inte så mycket mer än att han ska prova dietfoder och någon behandling. Jag frågade inte om hans hur länge de lever då för jag trodde inte det var någon större grej. Att så länge han fick behandling så skulle han vara bra och kunna bli gammal. Känner mig lite dum nu när jag inser att det inte är så lätt.
  • Lady without tattoo

Vad för behandling får han?

• jajajaja
    Lady without tattoo skrev 2011-08-03 18:59:16 följande:
    Hur gick det med hundköpet förresten? Köpte du hunden du ville ha?
    Jag har anmält intresse till uppfödaren som väntar en kull inom några veckor. Så snart förhoppningsvis.

Jag vet inte riktigt vad behandlingen kommer bestå av mer än dietfodert. Vi skulle diskutera det vid nästa besök för hon även inväntade blodprovssvar för att se om det fanns något annat som är fel på honom samtidigt.
  • Lady without tattoo
    jajajaja skrev 2011-08-03 19:07:20 följande:
    Jag har anmält intresse till uppfödaren som väntar en kull inom några veckor. Så snart förhoppningsvis.

Jag vet inte riktigt vad behandlingen kommer bestå av mer än dietfodert. Vi skulle diskutera det vid nästa besök för hon även inväntade blodprovssvar för att se om det fanns något annat som är fel på honom samtidigt.
    Ställ då vid nästa besök samma frågor till veterinären som du ställer här.Så får du nog svar
  • LinnsMamma

Min katt har njursvikt (han på bilden)
    Där skulle vi börja med att enbart testa och byta mat. Inga proteiner alls. Så nu käkar han enbart njurdiet mat fr vetrinären. Gick väldigt sakta framåt i början o vi var rädd att han inte skulle bli bättre o piggare nånsin o att enda utvägen var att ta bort han:(.
    Men nu drygt ett halvår senare är han sig pigg o glad o äter din dietmat:) och mår bra.

• jajajaja
    LinnsMamma skrev 2011-08-03 19:09:42 följande:
    Min katt har njursvikt (han på bilden)
    Där skulle vi börja med att enbart testa och byta mat. Inga proteiner alls. Så nu käkar han enbart njurdiet mat fr vetrinären. Gick väldigt sakta framåt i början o vi var rädd att han inte skulle bli bättre o piggare nånsin o att enda utvägen var att ta bort han:(.
    Men nu drygt ett halvår senare är han sig pigg o glad o äter din dietmat:) och mår bra.
    Vad skönt! Jag hoppas att min katt har lindriga problem. Han har druckit mycket det senaste året men veterinären misstänkte inget då. Nu kom de på det av en ren slump för han är inte tröttare eller har gått ner i vikt. Men man läser om vissa som det gått väldigt snabbt utför när de väl förstått att katten varit sjuk. Så man blir ju lite orolig.
  • IceJossan

Hoppas att det går bra med din misse.

Men om jag vore du skulle jag inte tänka på att ta hem en valp om din katt är sjuk! Det kan bli en fruktansvärt stress för din katt, vilket definitivt inte är lämpligt när han inte är frisk!

• jajajaja
    IceJossan skrev 2011-08-03 20:52:39 följande:

Hoppas att det går bra med din misse.

Men om jag vore du skulle jag inte tänka på att ta hem en valp om din katt är sjuk! Det kan bli en fruktansvärt stress för din katt, vilket definitivt inte är lämpligt när han inte är frisk!

Vad bra att du skrev det, har inte ens tänkt på det. Ska diskutera det med veterinären. Han är ju van vid hundar, han har bott med en hund sedan han var liten och han är inte den lättstressade typen. Antar att det hela beror på hur hans sjukdom utvecklas, hur snabbt han försämras. Jag inbillar mig att han kanske fått en lindrig njursvikt som kanske upptäckts tidigt eftersom han inte är allmänpåverkad. Inte än iallafall. Men ska ta med det du skriver i beräkningen.
  • Ova

Det är bra att kolla blodtryck på katter med njursvikt då det ofta är förhöjt och sliter ytterligare på njurarna.
    Om man ultraljudar njurarna så kan man lättare se hur pass stora förändringarna är och bättre ge en prognos. Man tar då även ett urinprov direkt från urinblåsan så att man kan se om njurarna läcker protein ut i urinen och om det ev. finns en samtida urinvägsinfektion.
    Oftast så finns det ingen specifik medicin mot njursvikt, utan specialkost och ev. blodtryckssänkande medicin. Det är bra att uppmuntra katten att dricka mycket genom att ha flera vattenkoppar och ev. ge blötmat istället.

• Scream2

Jag fick besked om att min katt var döende, hon hade urusla njurvärden och hade kolapsat hemma, troligen hade hon gått med en tyst UVI en längre tid som spred sig upp i njurarna.
    Hon låg inlagd 2-3 dagar, infektionen vände och jag fick hem henne. Dietfoder och förlika mig med tanken att hon dör inom ett år enl vet.....

Nu 6 år senare, har jag en 13 årig kisse, som äter sitt dietfoder men varje kväll även får lite blötmat och lite kattgodis av och till (mer till än av torsk och tonfisk ibland.

Jag var på veterinärbesök för nån månad sen och kollade tänder mm och det första personalen säger att gud vilken fin kisse, 13 år...näääää, det kan du inte mena...och sen var själva veterinärundersökningen nästan helt ua. Katter med njursvikt får ofta svagare hjärta på sikt, och jag hade frågor om att sätta in medicin för sånt, men det fanns ingen anledning då både hjärta och tänder verkade vara i toppkondis med tanke på kattens ålder. Att hon hade  njursvikt kunde man inte ana på de premisserna. 

Däremot hade hon svårt att palpera njurarna (den här njuren är ju väldigt liten, så den kan inte funka, oj då, den här är ÄNNU mindre....var beskedet jag fick för 6 år sen) och katten är ju inte precis överhullad, tur hon har lång päls  

Men katt och ägare fick med beröm godkännt och hon trodde säkert hon skulle hänga med några år till. Hon dricker ganska mkt men det är bara bra och den där blötmaten är livskvalitet för min kisse! Lever hon nåt år mindre pga den så är hon ivarjefall lyckligare de åren hon lever

Lycka till med din kisse!               

Svar på tråden Min katt har njursvikt :-(