Jag fick besked om att min katt var döende, hon hade urusla njurvärden och hade kolapsat hemma, troligen hade hon gått med en tyst UVI en längre tid som spred sig upp i njurarna.
Hon låg inlagd 2-3 dagar, infektionen vände och jag fick hem henne. Dietfoder och förlika mig med tanken att hon dör inom ett år enl vet.....
Nu 6 år senare, har jag en 13 årig kisse, som äter sitt dietfoder men varje kväll även får lite blötmat och lite kattgodis av och till (mer till än av
torsk och tonfisk ibland.
Jag var på veterinärbesök för nån månad sen och kollade tänder mm och det första personalen säger att gud vilken fin kisse, 13 år...näääää, det kan du inte mena...och sen var själva veterinärundersökningen nästan helt ua. Katter med njursvikt får ofta svagare hjärta på sikt, och jag hade frågor om att sätta in medicin för sånt, men det fanns ingen anledning då både hjärta och tänder verkade vara i toppkondis med tanke på kattens ålder. Att hon hade njursvikt kunde man inte ana på de premisserna.
Däremot hade hon svårt att palpera njurarna (den här njuren är ju väldigt liten, så den kan inte funka, oj då, den här är ÄNNU mindre....var beskedet jag fick för 6 år sen) och katten är ju inte precis överhullad, tur hon har lång päls
Men katt och ägare fick med beröm godkännt och hon trodde säkert hon skulle hänga med några år till. Hon dricker ganska mkt men det är bara bra och den där blötmaten är livskvalitet för min kisse! Lever hon nåt år mindre pga den så är hon ivarjefall lyckligare de åren hon lever
Lycka till med din kisse!