• liah86

när ok för barn att cykla på egen cykel i trafiken?

Idag krockade min man med en liten pojke på cyke, tack o lov gick det bral. det var pojken (och mammans fel!) pojken var snart 6 år, vi frågade. jag sa att jag tyckte det var galet att låta en 5-åring cykla på egen cykel i trafiken. när tycker ni det är ok?

• Svar på tråden när ok för barn att cykla på egen cykel i trafiken?
  • lillabambi

beror ju på vägen vad det är för typ av väg, min son har cyklat på "vägar" sen han var fyra år, inte nå stora vägar men visst är det en massa trafik där

• liah86

ska tillägga att pojken cyklade en bra bit framför mamman typ 10 meter

• Buspojkarna

min 5åring får cykla på gång och cykelvägarna här i parken men jag cyklar max 5 meter bakom honom och kan säga åt honom att stanna eller cykla åt olika håll. När 3åringen cyklar går jag bredvid eller precis bakom

• mamma till 2 frön

Intressant frågeställning. Ögonen brukar man säga inte är färdigutvecklade fullt när det gäller vinkelseende förrän vid 12år. Barnen styr med hela kroppen och åt det hållet huvudet är vänt fram till dess. Mina båda barn har cyklat på egen 2hjuligcykel från fem års ålder tillsammans med oss men då i vår direkta närhet. Vad som är rätt och fel beror nog mycket på vilken väg och vilket barn vi pratar om. Sonen som nu är snart 10 cyklar själv till sina närmaste kompisar och tillsammans med dem i de närmaste kvarteren. Han har fixat trafiken tidigt och är försktig trots att han har ADHD. Vi i vår familj skulle bli väldigt låsta om inte barnen fick cykla alternativen skulle då bli bil alt gå, känns bökigt på de där sträckorna som är förkorta för att köra bil men tiden att gå dem blir förlång. Jag tror oxå att barn blir bättre på att cykla och klara trafiken om de får tidig träning.
    Ps. Var ska de cykla som 5-6 åringar om inte på vägen? Gräsmattan? 

• liah86
    mamma till 2 frön skrev 2011-08-08 09:05:20 följande:
    Intressant frågeställning. Ögonen brukar man säga inte är färdigutvecklade fullt när det gäller vinkelseende förrän vid 12år. Barnen styr med hela kroppen och åt det hållet huvudet är vänt fram till dess. Mina båda barn har cyklat på egen 2hjuligcykel från fem års ålder tillsammans med oss men då i vår direkta närhet. Vad som är rätt och fel beror nog mycket på vilken väg och vilket barn vi pratar om. Sonen som nu är snart 10 cyklar själv till sina närmaste kompisar och tillsammans med dem i de närmaste kvarteren. Han har fixat trafiken tidigt och är försktig trots att han har ADHD. Vi i vår familj skulle bli väldigt låsta om inte barnen fick cykla alternativen skulle då bli bil alt gå, känns bökigt på de där sträckorna som är förkorta för att köra bil men tiden att gå dem blir förlång. Jag tror oxå att barn blir bättre på att cykla och klara trafiken om de får tidig träning.
    mina kompisar har sina 5-åringar ii barnsitsen på cykel. de får def. plats
  • Jordkvinna

Jag har min 6-åring bak på cykeln i möjligaste mån. Nu börjar han 0:an och vo måste cykla ca 2 km dit varje dag. Jag kommer sakta att låta honom cykla dit själv, men det lär bli mkt skjuts på sadeln första året nu, även om det är relativt bra cykelväg till skolan.

• liah86
    mamma till 2 frön skrev 2011-08-08 09:05:20 följande:
    jag hade inte låtit min 5-6 åring cykla själv i trafiken
  • vampyria2

De rådet som trafiksäkerhetsverket går ut med är ju 12 år och det tycker jag att man ska lyssna på Drömmer

Svar på tråden när ok för barn att cykla på egen cykel i trafiken?