• ciceronex

Ballonger i bilen

Hej, jag har en ballong-undran! 

Jag hörde någon för ett tag sedan påstå att det är farligt att  ha heliumbalonger i bilen när man kör, tydligen skulle detta bero på att de skulle explodera.

Självfallet tror jag inte en sekund på detta då det är helt löjeväckande men det verkar som om flera andra har hört samma sak. Jag blev lite nyfiken på denna konstiga myt och undrar därför om någon annan här har hört att det är farligt att ha en heliumbalong i bilen och i så fall av vilken 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 20:41
    Sista raden ska vara:

Jag blev lite nyfiken på denna konstiga myt och undrar därför om någon annan här har hört att det är farligt att ha en heliumbalong i bilen och i så fall av vilken anledning?
  • Svar på tråden Ballonger i bilen
  • Selfish Geene

jag kan tänka mig att en heliumballong kan distrahera föraren på ett trafikfarligt sätt, men i övrigt ser jag inte varför de skulle vara farliga att ha i bilen.

Heliumballonger får inte följa med in i flygplan, tryckskillnaden får dem att expandera så att de riskerar att spricka.
    Nen i en bil förekommer ju ingen sådan tryckförändring, varken när bilen är i rörelse eller när den står stilla. 

• Piingu

Om man har en ballong i en bil och bilen är i ett flygplan... :)

• Ung Mamma 91
    Piingu skrev 2011-08-03 22:37:29 följande:
    Om man har en ballong i en bil och bilen är i ett flygplan... :)
  • R Franklin

Sedan när blev en exploderande heliumballong farlig? Vi pratar väl inte typ väderballonger här utan snarare tivoliballonger? De är knappast farliga var du än har dem...

• Indillia

På SLs bussar har jag sett att man inte får ta med heliumfyllda ballonger. 

• themia
    ciceronex skrev 2011-08-03 20:39:55 följande:
    Hej, jag har en ballong-undran! 

Jag hörde någon för ett tag sedan påstå att det är farligt att  ha heliumbalonger i bilen när man kör, tydligen skulle detta bero på att de skulle explodera.

Självfallet tror jag inte en sekund på detta då det är helt löjeväckande men det verkar som om flera andra har hört samma sak. Jag blev lite nyfiken på denna konstiga myt och undrar därför om någon annan här har hört att det är farligt att ha en heliumbalong i bilen och i så fall av vilken 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 20:41
    Sista raden ska vara:

Jag blev lite nyfiken på denna konstiga myt och undrar därför om någon annan här har hört att det är farligt att ha en heliumbalong i bilen och i så fall av vilken anledning?
    Helium är inte explosivt. Det blir såklart en smäll om ballongen spricker men farligt kan det inte bli i en bil.
  • Rävelina

Jag tror det är en grej föräldrar kör med för att slippa köpa ballonger när de är på tivoli med sina barn :)

• oväntatväntatgravid
    Rävelina skrev 2012-04-15 13:50:24 följande:
    Jag tror det är en grej föräldrar kör med för att slippa köpa ballonger när de är på tivoli med sina barn :)
    Tror jag med. Vi fick med oss ballonger hem och aldrig någonsin hände det något med dem. 
  • Themis

Jag har smällt heliumballong i bil ett par gånger, det hände inget.

Däremot ska man inte låta barn sitta och tokandas helium ur ballongerna för om man inte har uppfattat att avsaknad av syre= dåligt så kan man få ett avsvimmat barn.

www.barometern.se/nyheter/monsteras/mamma-varnar-for-heliumballonger%282977488%29.gm

Men fortfarande är det en himmelsvid skillnad mellan att hävda att helium är giftigt, snarare än att avsaknaden av syre är nåt som man blir sjuk av om man är en syreberoende organism. Drömmer

Full frontal nerdity.
  • HexaFlexagon

Är nog nåt som hänger kvar från tiden då man hade vätgas i ballongerna. Rätt länge sen nu!

Svar på tråden Ballonger i bilen