• Tigrino

Få bort avlagringar från järnrikt vatten?!

Går det ens att genomföra?
    Badkaret som var när vi flyttade in har vi ersatt, eftersom det stått vatten i halvvägs upp till kanten och det var alldeles brunt. 
    Nu börjar det bli gulbrunt i handfaten och i en av toaletterna är det en brun rand där det rinner vatten då och då när den är lite glapp... 

Bra tips för att få bort skiten? Ser inte trevligt ut och jag är så trött på det...!  

• Svar på tråden Få bort avlagringar från järnrikt vatten?!
  • Hope78

jag har bott i ett sånt hus förrut... jag har testat mkt, inte lyckats...

har ni vattenrening?...

• Zäta

Bikarbonat kanske?

Mamma och pappa har med sånt vatten. Varje gång de badat får de torka ur badkaret så det är helt torrt och inte ligger kvar vatten i. Lite jobbigt. De får byta filter hela tiden med och då brukar det bli bra vatten ett tag!

• Tigrino
    k girl skrev 2011-08-03 21:50:02 följande:
    Citronsyra?
    Ska testa! Glad Jag frågade ju familjen som bott här i 10 år innan oss, men de har inte hittat något som fungerar... Så antagligen har de gått igenom sånt som citronsyra, ättika osv
    Hope78 skrev 2011-08-03 21:51:45 följande:
    jag har bott i ett sånt hus förrut... jag har testat mkt, inte lyckats...

har ni vattenrening?...
     Det sattes in ett filter för inte så länge sen, men det är hemskt mkt skräp i rören i huset... får rensa kranar osv. med någon månads mellanrum för att det kleggar igen. Blä...!
  • Tigrino
    Zäta skrev 2011-08-03 21:52:09 följande:
    Bikarbonat kanske?

Mamma och pappa har med sånt vatten. Varje gång de badat får de torka ur badkaret så det är helt torrt och inte ligger kvar vatten i. Lite jobbigt. De får byta filter hela tiden med och då brukar det bli bra vatten ett tag!
    Ja, försöker torka ur handfat och så några gånger om dagen. Men skadan är redan skedd sen tidigare, men förhoppningsvis blir det inte värre.
    Filter kan vi inte styra med eftersom vi hyr... Har de som vi; att det kommer som järnflisor och annat skräp ur kranar osv om de tar loss silarna?  
  • JAG är BÄST

Byt ut tvättstället, toastolen,badkaret till svart istället,,då slipper du se skiten iallfall.

• Silvera

Stålull eller en grövre svamp brukar fungera bra. Du kan ju ha handskar på dig om du ska gnugga i toan.

Lite Jif/Vim är också bra att ha när man gnuggar på sådana fläckar. 

• Tigrino
    JAG är BÄST skrev 2011-08-03 21:57:39 följande:
    Byt ut tvättstället, toastolen,badkaret till svart istället,,då slipper du se skiten iallfall.
    Hahaha, perfekt... Cool 
    Men vitt passar bäst här, annars får vi nog göra om hela huset... 
  • Tigrino
    Silvera skrev 2011-08-03 21:59:32 följande:
    Stålull eller en grövre svamp brukar fungera bra. Du kan ju ha handskar på dig om du ska gnugga i toan.

Lite Jif/Vim är också bra att ha när man gnuggar på sådana fläckar. 
    Lönlöst...! Rynkar på näsan
  • AnnelieE

Det finns nåt supermedel i rengöringshyllan mot sånt där. Vet att min mamma använt det i deras fritidsställe och det fungerar rätt bra. Inte perfekt, men bättre än allt annat de provat. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det finns typ på ICA.

• Zäta
    Tigrino skrev 2011-08-03 21:55:15 följande:
    Ja, försöker torka ur handfat och så några gånger om dagen. Men skadan är redan skedd sen tidigare, men förhoppningsvis blir det inte värre.
    Filter kan vi inte styra med eftersom vi hyr... Har de som vi; att det kommer som järnflisor och annat skräp ur kranar osv om de tar loss silarna?  
    Vet inte vad det är som kommer, men det ser ut som grus ellr nåt. De rengör iaf alla filter ofta, fyller på med sån massa och byter med jämna mellanrum.
  • Tigrino
    AnnelieE skrev 2011-08-03 22:24:55 följande:
    Det finns nåt supermedel i rengöringshyllan mot sånt där. Vet att min mamma använt det i deras fritidsställe och det fungerar rätt bra. Inte perfekt, men bättre än allt annat de provat. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det finns typ på ICA.
    Ohh, låter spännande... om du någon gång råkar komma ihåg att fråga om namnet kan du gärna meddela det här. Ska kolla på hyllorna i affären. Supermedel, bikarbonat och citronsyra...!
    Ska det stå och verka en stund, blandas med vatten, bara gnuggas in och sköljas av?  
  • Marpal

Jag har också järnrikt vatten. Men inte en enda liten missfärgning! Det finns faktiskt några produkter som trollar bort allt!

Om du handlar på ICA så hittar du ett medel som heter Kalkosan. Det innehåller fosforsyra, citronsyra och vatten. Sen har du ett medel som heter Citek. Om du har möjlighet att köpa medel för professionellt bruk finns det Nilfisk Kalkbort. Det finns säkert fler medel men de vet jag inte nu. Alla dessa medel är dock starka och inte särskilt miljövänliga men med sunt förnuft och rätt doserade så mår nog allt bättre än att man överdoserar s k "snälla" medel. Då jag använder dessa medel (och det gör jag endast periodiskt) är jag ensam och alltså inte i sällskap med barn. Fosforsyra är frätande och väldigt otäckt att få på huden eller att andas in.

Exempel för badkar: Använd handskar och häll medel på en svamp, stryk det i badkaret och vänta 15-30 minuter. Spola sedan av med ljummet vatten och njut av resultatet! Om du har ett andningskydd kan du nog dosera i sprayflaska också. Sörj för god ventilation.

Lycka till!

• Tigrino
    Marpal skrev 2011-08-05 23:51:09 följande:
    Jag har också järnrikt vatten. Men inte en enda liten missfärgning! Det finns faktiskt några produkter som trollar bort allt!

Om du handlar på ICA så hittar du ett medel som heter Kalkosan. Det innehåller fosforsyra, citronsyra och vatten. Sen har du ett medel som heter Citek. Om du har möjlighet att köpa medel för professionellt bruk finns det Nilfisk Kalkbort. Det finns säkert fler medel men de vet jag inte nu. Alla dessa medel är dock starka och inte särskilt miljövänliga men med sunt förnuft och rätt doserade så mår nog allt bättre än att man överdoserar s k "snälla" medel. Då jag använder dessa medel (och det gör jag endast periodiskt) är jag ensam och alltså inte i sällskap med barn. Fosforsyra är frätande och väldigt otäckt att få på huden eller att andas in.

Exempel för badkar: Använd handskar och häll medel på en svamp, stryk det i badkaret och vänta 15-30 minuter. Spola sedan av med ljummet vatten och njut av resultatet! Om du har ett andningskydd kan du nog dosera i sprayflaska också. Sörj för god ventilation.

Lycka till!
    Åh, jag är fascinerad av såna där spännande medel. Kanske hyresvärden som har gården kan ta hem lite Nilfisk Kalkbort, de har ju samma problem.
    Sen kan ju alltid gubben ge sig in i kampen, haha -det kanske inte är så bra när man är gravid även med munskydd?

Tack för råd!
  • Marpal
    Tigrino skrev 2011-08-07 21:03:49 följande:
    Åh, jag är fascinerad av såna där spännande medel. Kanske hyresvärden som har gården kan ta hem lite Nilfisk Kalkbort, de har ju samma problem.
    Sen kan ju alltid gubben ge sig in i kampen, haha -det kanske inte är så bra när man är gravid även med munskydd?

Tack för råd!
    Eftersom du är gravid så håller jag med dig till fullo! Gubben får städa i fortsättningen.
    Första gången jag provade dessa medel trodde jag att någon drev med mig. Vi som alltid har haft dessa fula bruna ränder, fläckar och tom heltäckande färg överallt fick helt plötsligt vitt poslin i hela badrummet. Jag bara stirrade! Vilken skillnad! Dessutom behövs inget skrubbande. Men som sagt, skydd är nödvändigt såsom handskar och eventuellt andningsskydd. Lycka till!
  • sahara

Vi bor på Öland och har både mycket kalk och järn i vattnet.Järn har vi för vi har egen brunn.Så småningom ska vi dra in kommunalt vatten och då slipper vi järnet i alla fall.
    För oss funkar det bra med Kalkosan, Citek och Cillit bang antikalk.Men tyvärr kommer fläckarna tillbaka snabbt så varje vecka får jag skura i handfat och toa.Dusch o badkar tar jag inte lika ofta för jag orkar helt enkelt inte med allt skurande.
    När jag gör rent toaletten så tar jag först toalettborsten och "puttar bort" vattnet ut i kröken.Sedan sprayar jag på medlet och låter verka en halvtimme.Sedan borstar jag lite med toaborsten.I handfatet, duschen och badkaret låter jag också medlet verka ett tag innan jag torkar med trasa eller svamp.
    När vi flyttade in i huset var toaletten helt brun.Trodde aldrig den skulle bli vit igen.Där krävdes lite jobb innan den blev ren.
    Då gjorde jag så här:Spolade så toalettskålen blev fuktig."Puttade bort" så mycket vatten jag kunde.Klädde hela toalettskålen med toalettpapper.Det fastnar lätt om det är fuktigt.Dränkte sedan in allt toalettpapper med Kalkosan, Citek eller Cillit bang och lät det stå över natten.Gjorde om detta ett par gånger och sedan var den bruna toaletten vit !
    Jag försökte först bara spruta medlet direkt på porslinet och sedan stå över natten men det funkade inte.Däremot det indränkta toalettpapperet gjorde att medlet stannade på porslinet så det gav mer effekt.

• GitEllen

Jag har provat allt som föreslagits här och borstat och gnidit. Till och med 5´56 som tar bort rost på fastnade skruvar.
    Men kom på lösningen. Oxalsyra som finns i rabarber. Försökte gnida med rabarberstjälkar men utan resultat. Upptäckte då att det fanns OXALSYRA i vanliga färghandlar. Helt fantastiskt resultat. Det var bara att låta det värka några timmar och alla järnavlagringar var borta.

Svar på tråden Få bort avlagringar från järnrikt vatten?!