Marpal skrev 2011-08-05 23:51:09 följande:
Jag har också järnrikt vatten. Men inte en enda liten missfärgning! Det finns faktiskt några produkter som trollar bort allt!
Om du handlar på ICA så hittar du ett medel som heter Kalkosan. Det innehåller fosforsyra, citronsyra och vatten. Sen har du ett medel som heter Citek. Om du har möjlighet att köpa medel för professionellt bruk finns det Nilfisk Kalkbort. Det finns säkert fler medel men de vet jag inte nu. Alla dessa medel är dock starka och inte särskilt miljövänliga men med sunt förnuft och rätt doserade så mår nog allt bättre än att man överdoserar s k "snälla" medel. Då jag använder dessa medel (och det gör jag endast periodiskt) är jag ensam och alltså inte i sällskap med barn. Fosforsyra är frätande och väldigt otäckt att få på huden eller att andas in.
Exempel för badkar: Använd handskar och häll medel på en svamp, stryk det i badkaret och vänta 15-30 minuter. Spola sedan av med ljummet vatten och njut av resultatet! Om du har ett andningskydd kan du nog dosera i sprayflaska också. Sörj för god ventilation.
Lycka till!
Åh, jag är fascinerad av såna där spännande medel. Kanske hyresvärden som har gården kan ta hem lite Nilfisk Kalkbort, de har ju samma problem.
Sen kan ju alltid gubben ge sig in i kampen, haha -det kanske inte är så bra när man är gravid även med munskydd?
Tack för råd!