• Anonym (undrar...)

Ont i armhålan? Lymfkörtlar?

Någon som har erfarenhet av att ha ont på en punkt inuti ena armhålan och lite ont i bröstet på samma sida? I bröstet ömmar det på lite olika ställen, men bara i det ena bröstet.

Jag har nyligen varit på mammografi utan anmärkning (knappt 2 månader sedan), där röntgade de armhålan också. De hittade inget fel.

Och jag brukar be min husläkare kontrollera mina bröst (och armhålorna kollar läkaren då automatiskt)  ca 2 ggr om året, hittills utan anmärkning.

Min sambo säger att han haft samma smärta för några år sedan och då hade läkaren sagt att det bara var en av hans lymfkörtlar som svullnat och det gick över efter några veckor.

Jag har inte cancer i släkten. Och känner inga knölar varken i armhålan eller brösten....

Och det gör inte jätteont, bara lite, men ändå...

Ska jag skynda att söka läkare eller vågar jag avvakta lite och se om det försvinner??? Obestämd

Har känt såhär ett par veckor...frisk för övrigt...

• Svar på tråden Ont i armhålan? Lymfkörtlar?
  • Jesper f

Har du provat att byta till helt parfymfri deoderant? Ibland kan deoderant med parfym utgöra en allorgen som retar på lymfkörteln, så att den blir svullen ( ungefär liknande halsmandlarna, när man blir förkyld ). Det är inte så vanligt förekommande, men det händer då och då. Lösningen är att inte reta lymfan, och egentligen bäst är att helt avstå från deoderant ( men det är ju svårt, om man inte är på semester ) alternativt köpa den helt parfymfria från apoteket och prova ett par veckor. Tyvärr finns det inga allergi prover du kan ta för att påvisa en sån allergi, utan det är bara prova sig fram och ta det på symptomatiska fenomen.

Annars har jag svårt att tänka mig vad det skulle kunna vara... Att röngten bra är givetvis possitivt. Men tog man blodprover samtidigt och tittade igenom? Sköldkörtel proverna, ligger dom bra? Ingen infektion eller liknande som ligger latent i kroppen? Inte gjort någon operation eller större ingrepp senaste halvåret?

Svar på tråden Ont i armhålan? Lymfkörtlar?