• Anonym (Majken)

Rökningen skadligt för mitt barn?

Hej.

Jag har börjat röka igen efter graviditet och fem månaders ammning.  Jag röker alltid på balkongen med stängd dörr, röker inte när jag kör sonen i vagnen eller är med honom övrigt. Detta nöjer inte min sambo och svärmor, som är på mig som illrar om att det än dock är skadligt för mitt barn.

Han utsätts inte för passiv rökning öht. Jag försöker även tvätta händerna efter rökning, men om lillen är ledsen tar jag upp honom ändå.

ÄR det verkligen skadligt? Jag har så himla svårt att tro det (i sådana fall hade jag slutat. Planerar att sluta på sikt, men har det jobbigt just nu, och ciggen känns som en dum tröst).

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Rökningen skadligt för mitt barn?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Passiv rökning är absolut ohälsosamt för barn i alla åldrar, speciellt små barn vars slemhinnor är väldigt känsliga. Även om det naturligtvis är bätttre att röka utomhus, finns dock tobakslukten kvar i kläder, hår och på kroppen vilket gör att barnet, med andra ord, utsetts oavsett (om än i mindre omfattning).

Framför allt kan man se att passiv rökning, som barn till rökande föräldrar utsetts för, ger upphov till ökad risk för bland annat astma, allergi och förkylningar.

Mitt råd är att du allvarligt skall fundera på att sluta eller åtminstonde har ett uppehåll, minst ett halvår till. Fortsätter du trots allt är det viktigt att du alltid röker ute/borta från barnet och använder "rök-rock" ocn "rök-mössa" som du låter hänga ute.

Prata med BVC, så att de kan hjälpa dig hitta motivation och även hitta den hjälp som kan passa dig. Du är inte ensam om detta och det finns fler metoder att lyckas genom.

Lycka till,

Mvh Christine 

Svar på tråden Rökningen skadligt för mitt barn?