• Anonym (trött)

Fler som tröttnat på alkohol?

Jag är trött på att alkohol helt enkelt.

Har velat sluta med det ett bra tag, men inte fått tummen ur.

Jag och min sambo dricker allt för mycket tycker jag. Vi har barn och för deras och min skull vill jag sluta helt.

Vi dricker inte varje dag, men några dagar i veckan ca 3 men jag tycker det är på tok för mycket i alla fall.

Så fort man är ledig så är det vin eller öl. Blä säger jag bara.

Det luriga är att sambon inte alls vill sluta, men jag. Han tycker jag är fånig.

Men jag har bestämt mig, nu ska jag satsa på hälsan i stället. Jag älskar yoga, löpning så nu ska det bli mitt avslappninga medel i stället.

Finns det fler som jag???                 

• Svar på tråden Fler som tröttnat på alkohol?
  • Anonym (Japp!)

Jag tröttnade på alkohol som hade tagit större och större plats i mitt liv. Både jag och min sambo drack ganska mycket. Vi har också barn.

Jag blev så trött på att vakna bakis, må dåligt och aldrig känna att jag var riktigt med i matchen. Blev tjockare och deppigare ju längre tid som gick. Vi drack ca 3-4 ggr i veckan.

Jag la av. Bara sådär faktiskt. För min egen skull och för mina barn. Det tog ett tag innan jag slutade sakna den där härliga känslan man får i kroppen vid det där första glaset men nu mår jag så helt fantastiskt bra. Jag vaknar utsövd, är nästan alltid på bra humör, gått ner 21 kg och njuter av livet.

Jag trodde att det skulle bli trist att vara utan men det är det verkligen inte. Jag har precis lika roligt om inte ännu roligare nu när vi är ute. Det finns ingenting med alkohol jag saknar!

Min sambo har inte slutat dock och det har jag bestämt får vara hans val. Han dricker fortfarande sin öl och sitt vin medan jag dricker Cola. Det är inga problem för mig. Det enda som har hänt är att jag gör mer saker utan honom eftersom han ofta är trött och bakis och det är inte jag Glad

• FlamingRed

En till här.

Jag tröttnade i slutet på förra året, och tänkte som du att nu får hälsa vara ledordet istället för vilken ursäkt än man nu använde sig av till grillen eller after work.

Jag gjorde det till en utmaning att kunna överträffa allt positivt alkohol har gett mig, fast på naturlig väg. Och det har lyckats långt över förväntningar.

Som du säger, att vara ute på stan, eller middag, ha fantastiskt kul, och sedan ta en hyffsat tidig morgonpromenad helt utan trötthet/bakfylla är en lyx jag är glad jag har fattat finns.

Även fast jag varit normalkosumerare i 15 år finns nu inget sug alls efter varken vin eller öl, som jag alltid gillat tidigare.

• Anonym (trött)

känns skönt att fler tänker i mina banor och vad kul att det går så bra för er.

Det som jag är rädd för är att min sambo ska tycka att jag blir tråkig.   

• FlamingRed

Helgerna med barnen är nu tusen gånger bättre, när inget spår av en sen kväll finns som påverkar. :) Det är inte längre ett "jobb" att roa barnen, utan något jag istället ser fram emot, att få gå upp och se dom le. :)

Jag har märkt att vissa tycker man är "tråkig", men de allra flesta har inte brytt sig nämnvärt. Min sambo dricker gärna ett glas vin, men det blir mycket mycket mindre för henne när jag inte tar något.

Dom som faktiskt sagt det är tråkigt att jag inte dricker är dom som faktiskt dricker lite för mycket själva, som behöver andras drickande för att inte må dåligt över sitt eget.

Men faktum kvarstår, någon som har druckit en flaska vin eller mer kommer inte ha kul med mig, och jag kommer inte ha kul med denne. :)

• FlamingRed

Man är ju bara tråkig om man stannar hemma, eller inte har humor.

Man är inte tråkig nykter, inte om man inte isolerar sig.

Är du tråkig på jobbet? eller bland dina vänner när ni är nyktra? :)

• Anonym (trött)

Nej jag hör nog inte till den tråkiga typen ;) Men sambon och jag kan inte riktigt prata på samma våglängd känns det som. 

Jag har varit nykter många gånger då han har druckigt vin och jag blir mest bara irriterad på hans beteende. Men det blir nog förhoppningsvis som du skriver att han kommer att minska sin mängd om jag alltid är nykter.

Jag älskar att göra saker med barnen och gör redan idag jätte mycket. Men det skulle vara skönt att ta bort alkoholen helt ur livet. Jag tycker den mest bara förstör, ger oro eller ångest.

• Anonym (Alkoholfri)

Jag och min fru slutade dricka alkohol när hon blev gravid, vi slutade även röka.
    Det är sju år sedan, och jag har druckit en starköl på de åren.
    Jag vill inte kalla mig nykterist för jag kan dricka om jag vill, men jag känner inget sug eller behov.
    Om du vill sluta så skall väl inte din sambo kunna hindra det?
    Och nu har vi barn och tänker som så om nåt händer barnen så måste en av oss kunna köra.

Visst det kan vara gott med en öl eller ett glas vin, men att dricka så att man mår dåligt dagen efter är väl inte så smart.

Lycka till!

• PrincessOfIce

En till här.. Har varit helnykterist i 10 år snart.. Fick gå på systemet i 5 månader innan jag ledsnade totalt..  sen när jag blev gravid  dumpade jag det där helt och hållet.. Saknar det inte för fem öre.. lägger hellre mina pengar på något mer varaktigt än en billig fylla..

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (trött)

För mig låter det ljuvligt och vettigt allt ni skriver. Det handlar väl mest om för mig att bryta det sociala inlärda beteende som man har haft med sig genom livet. Alkohol har tyvärr varit en stor del av den både i min barndomsfamil, bland vänner och med sabon. Det är helt enkelt så vi umgås. Jag vet det är förjävligt egentligen att vuxna inte kan umgås utan alkohol, hur kunde det bli så. Jag har nog roligare faktiskt utan sprit, för då är jag faktiskt mer avslappnad än med. Dessutom blir jag aldrig full heller, bara trött och orolig, hur kul är det egentlige????

• Anonym (Alkoholfri)

Och ju längre du väntar desto svårare blir det, tror jag.
    Att bara säga att du inte vill ha funkar inte eller?
    Du får hitta på nåt sätt att inte dricka. Säg att du dricker hellre kaffe elelr nåt annat.

Svar på tråden Fler som tröttnat på alkohol?