• Katzie

Jag vill baka nåt RIKTIGT gott...

Jag är så trrött på mina recept. Finns den nån på FL som har riktigt roliga och goda recept till "julbaket". Jag behöver tips!

• Svar på tråden Jag vill baka nåt RIKTIGT gott...
  • Jannamia

Här kommer några av mina favoruter!

Jultårta

tårta jul santa maria sverige henrik

Ger 15 Bitar
    TåRTBOTTNAR
    4 Ägg info
    2 dl Socker info
    1 dl Vetemjöl info
    3/4 dl Potatismjöl info
    1 1/2 tsk Bakpulver info
    FYLLNING
    1 burk Aprikoser 440 g info
    2 dl Vispgrädde info
    100 g Nougat, grovt riven info
    GARNERING
    3 1/2 dl Vispgrädde info
    SM Silverkulor info
    SM Pyntgelé, röd och grön info

Smörj och bröa en långpanna 20 x 30 cm. Vispa ägg och socker vitt och
    poröst. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och rör ner det i
    smeten. Häll smeten i långpannan och grädda på nedersta falsen i
    200øC ca 15 min. Tag ut kakan och låt svalna.
    Dela kakan i två bottnar. Dela sedan bottnarna på diagonalen. Lägg en
    underdel och en överdel ihop som en trekant. Hacka eller mixa
    aprikoserna (utan spad). Bred dem på tårtbottnen. Vispa grädden och
    rör i nougaten. Bred blandningen ovanpå aprikoserna. Lägg över de
    andra bottnarna. Dekorera med grädde, silverkulor och pyntgelé.

Kolarutor

annica småkakor godis

Ger 35 Stycken
    200 g Smör; eller margarin info
    1 1/2 dl Havregryn info
    1 Ägg info
    1 1/2 dl Socker info
    3 dl Vetemjöl info
    2 tsk Bakpulver info
    KOLAGLASYR
    100 g Smör; eller margarin info
    1 1/2 dl Socker info
    3/4 dl Ljus sirap info
    3/4 dl Vispgrädde info
    3 msk Kakao info
    50 g Nötkärnor; grovhackade info

Sätt ugnen på 200ø. Smörj och mjöla en liten långpanna, ca 25 x 35 cm.
    Smält matfettet och häll det över havregrynen som mätts upp i en
    bunke. Låt grynen svälla en kort stund. Vispa ägg och socker lätt och
    vänd ner i havregrynen. Tillsätt därefter vetemjöl och bakpulver och
    arbeta samman till en slät massa. Bred ut smeten i ett jämnt lager i
    formen och halvgrädda kakan i ca 8 minuter.
    Medan kakan är i ugnen blandas alla ingredienser utom nötterna
    samman i en kastrull. Låt massan koka under omrörning i ca 3 minuter.
    Ta därefter kastrullen från värmen och rör ner de hackade nötkärnorna.
    Häll den heta glasyren över kakan och bred ut den försiktigt. Ställ
    in kakan i ugnen igen och grädda ytterligare ca 5 minuter.
    Skär kakan i fyrkanter när den har svalnat.

Julfudge

Ca.60 st

100 gram skumgodis (ca 20 st om man använder stora bitar, lättast är mini-marshmallows om man får tag i dom)
    2 dl strösocker
    2 dl vispgrädde
    100 gram smör
    300 gram Marabou mjölkchoklad (givetvis går mörk eller andra fabrikat bra)

Klipp godiset i små bitar. Blanda med socker, grädde och smör i en kastrull. Värm på svag värme tills allt smält, det tar en liten stund. Höj värmen något om godiset inte vill smälta. När godiset smält låter du den sjuda på svag värme ca 15 minuter. Rör sen ner den hackade chokladen, tag kastrullen från plattan och rör kraftigt tills massan svalnar något och får en ljusare nyans. Häll upp smeten i en form 30 x 20 cm, antingen klädd med bakplåtspapper eller oljad. Låt stelna, skär i bitar och förvara svalt.

MARABOU FUDGE

3 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad
    smörpapper

Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka tills temp är 120 grader. Rör i smör och honung. Koka ytterliggare 2 minuter.
    Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den smält.
    Klä en halv långpanna med smörpapper. Häll ut smeten i den och låt svalna. Skär i bitar när den svalnat. (du kan använda antingen mörk eller ljus sirap resp. choklad. allt efter tycke och smak)

NOUGATTRYFFEL MED CHILI
    ca 50 stycken

1 spansk peppar
    2 1/4 dl grädde
    1 msk honung
    350 g nougat
    70 g rumstempererat smör
    rivet skal från 1/2 citron
    1 nypa salt
    rostade mandelspån

Ta bort kärnor och mellanväggar och finhacka den spanska pepparn. Låt den koka upp med grädden och honungen. Skär nougaten i mindre bitar och lägg dem i en skål. Häll gräddkoket över nougaten och rör om till dess att nougatkrämen blivit slät. Rör ner smöret lite i taget, tillsätt saltet och till sist citronskalet.
    Låt nougatkrämen stå i kylen under några timmar till dess att den blir så pass fast att man kan rulla små kulor av den. Rulla sedan kulorna i mandelspånen.

ROCKY ROAD FUDGE
    ca 50 rejäla bitar
    200 gr mörk choklad
    200 gr mjölkchoklad
    25 gr smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2½ dl rostade jordnötter, helst osaltade
    Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, mjölk och kondenserad mjölk. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kyl.

Mozartkulor
    Smält mörk blockchoklad. Kavla marzipan i tunnt lager och skär i fyrkanter. Lägg en bit nougat i varje marzipanbit och rulla ihop till en boll, doppa i blockchokladen. Låt svalna/stelna och rulla i kakao.

Valnötter i vit choklad
    Smält vit choklad och doppa valnötter i. Lägg på bakplåtspapper och låt stelna.

Vit polkachoklad
    Smält vit choklad och blanda i krossade polkagrisar. Klicka ut på bakplåtspapper och låt stelna.

?????
    Smält blockchoklad (blanda i lite nougat om du får över), blanda i krossad cornflakes, nötter och russin. Klicka i knäckformar och låt stelna.

Nutellatårta

#Du behöver: 1 pkt tårbottnar
    # Nutella/hasselnötskräm
    # Vaniljkräm
    # 3 bananer
    # Vit blockchoklad
    # 5 dl vispgrädde
    # 1-2 tsk vaniljsocker
    # Kako el O`boy
    # Tårtgarnering (riven blockchoklad, mandrinklyftor, tårtljus)
    Gör så här:
    Blanda vaniljsockret i vispgrädden.
    Spara någon deciliter av vispgrädden och blanda med kakaopulver eller O'boy.
    Skiva bananerna i smala skivor.
    Blanda ihop vaniljkrämen.

På botten nr 1 bred över nutellakräm, bananskivor och vaniljkräm, riv även blockchoklad över.
    Botten nr 2: bred över nutallakräm, bananer, vaniljkräm och vispkrädde.
    Överta tårtbottnen: bred över ytterligare lite nutellakräm och vaniljkräm. Avsluta med vispgrädde.
    Riv över blockchokladen.
    Spritsa ut några rosor av vispgrädden som innehåller kakao/O'boy.
    Dekorera med riven blockchoklad, mandarinklyftor och tårtljus

FUDGEKAKA

200 gr smör eller margarin
    3 dl socker
    2 ägg
    1 dl kakao
    4 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Glasyr
    2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 msk sirap
    100 gr mörk blockchoklad
    100 gr smör eller margarin

Smält matfettet i en kastrull och tag den av värmen. Rör ner socker och ägg. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Rör ner dem och arbeta massan slät. Smörj en långpanna och täck med bakplåtspapper. Bred ut smeten till ett jämt lager. Gräddas i 175 gr i ca 15-20 minuter. Tag ut kakan ur ugnen och vänd den upp och ned. Dra av bakplåtspappret.
    Gör glasyren.
    Blanda alla ingredienser utom matfettet i en kastrull. Låt massan koka tills den har tjocknat, ca 10-15 minuter. Tag av från värmen och blanda i det kalla matfettet. Rör om. Bred glasyren över kakan. Ställ kakan svalt att stelna. Skär i bitar. Kan serveras tillsammans med grädde eller glass.

VIT CHOKLAD PANNACOTTA
    6 personer

3 dl vispgrädde
    200 gr vit blockchoklad
    3 gelatinblad
    250 gr kesella

Garnering
    ½ liter jordgubbar
    250 gr hallon

Koka upp grädden. Dra bort pannan från värmen. Bryt i chokladen. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Krama ur och låt dem smälta i den varma chokladgrädden. Låt svalna. Rör ner kesellan.

Garnering: Skiva jordgubbar. Fördela det mesta av skivorna och hallonen i portionsformar. Häll på pannacottan och lägg på resten av bären. Ställ i kylskåp i ett par timmar tills det har stelnat.

Och det bästa av allt!! Det är nästan inga kalorier...!

ANISBRÖD, c.a 30 st.

2,5 dl mjölk
    1 hg margarin
    1 dl socker
    1 ägg, litet
    1/2 pkt jäst
    c.a 5 dl vetemjöl
    2 tsk anis, ostött

Smält margarinet, häll i mjölken. Det ska vara 37°. Rör ut jäst med en knivsudd salt samt sockret. Häll i margarinet och mjölken. Slå i ägget. Stöt anisen i mortel tillsammans med en sockerbit till pulver, blanda med mjöl och arbete ner detta i degspadet. Jäs till dubbel storlek, c.a. 30 min.

Arbeta degen på bakbordet, rulla degen till en rulle och skär två snitt genom halva rullen för att sedan med det tredje snittet skära av brödet från rullängden. Anisbrödet ska alltså ha tre ben. Låt jäsa en stund.

Blanda en 1/2 lit olja i en eldfast gryta, Värm oljan, lägg i en äppelbit vilken gör att oljesmaken försvinner samtidigt som du ser när oljan är tillräckligt varm. Dvs när äppelbiten är brun. Anpassa värmen. Lägg ned några bröd åt gången, ta upp med hålslev. Lägg det färdiga brödet på bakplåtspapper, för att suga upp överflödigt fett. Värm och sockra brödet vid servering.

Chokladtårta med tryffelfyllning

75 gr smör
    1 tsk vaniljsocker (vaniljextrakt står det)
    8 ägg
    3,5 dl socker
    1,5 dl kakao
    2,5 dl mjöl

Tryffel:
    400gr mörk choklad
    2 dl vispgrädde
    170 gr smör

Ugn 180 grader.
    2 formar 20 cm i diameter.
    Smält smöret tillsammans med vaniljen i en kastrull.
    Låt svalna något.
    Vispa ägg och socker i ca 8 minuter, eller tills det är fluffigt och krämigt.
    Sikta kakaon och mjölet och vänd försiktigt ner i äggblandningen. Tillsätt smöret och fördela smeten i formarna.
    Grädda i 25 minuter, eller tills kakan har släppt från formens kant.
    Låt kakorna svalna i formarna och dela dem sedan i två delar. (Så att du får 4 lager.)
    TRYFFEL: Börja med att smälta smör, choklad och grädde tillsammans långsamt.
    Rör till en jämt smet som ställs att svalna av i kylen.
    Vispa sedan tryffelsmeten till en fluffig massa. Lägg ett tårtlager på en tallrik och bred över tryffel. Gör sedan likadant uppepå tårtan och runtomkring.
    .

Till detta serverade jag vispgrädde och jordgubbar för att bryta av den starka och goda chokladsmaken.

Chokladtårta
    Ja självklart!

Här kommer det: Och vet ni, det är direkt från en lyxig herrgårds bagare, så den är lite lyx att ha hemma.... Då man vet att JUST den serveras på Evedals Värdshus...!

Kaksmeten:
    175gr Smör/margarin
    175gr mörk blockchoklad
    2dl socker
    3 ägg-gulor
    1 tsk vaniljsocker
    1dl mjöl
    3 ägg-vitor

Glasyren:
    3/4 dl kaffegrädde
    1 msk smör
    1 1/2 msk florsocker
    1msk socker
    50gr Ljus blockchoklad
    50gr mörk blockchoklad

Kakan: Smält smöret, lägg sedan i chokladen i små bitar, Rör hela tiden, ta av från värmen. Häll i socker med ägg gulorna, Rör rejält. Sedan kan man hälla allt i en bunke, då man också tillsätter mjöl och vaniljsocker. Till sist ska man i en separat skål vispa äggvitor så hårda att de är "fasta" ej ramlar ur bunken typ. Sedan ner med vitorna i den andra smeten.

Bäst är att smörja en avtagbar form, (lättast att skära upp tårtan sen så) häll i smeten, in i MITTEN av ugnen i 200grader i 25-30 min
    Efter HALVA gräddningstiden lägger du över folie.
    SÅ alltså ca efter 13 min.
    ( min kaka igår tog jag efter 30 min, men kakan SKA vara sladdrig i mitten LITE då man tar ut den, för den stelnar till sig då man låter den kallna. )

Låt Svalna

Glasyren:
    Grädde, florsocker, socker och smör blandar man och låter koka upp. Ta sedan av från värmen och lägg i bitarna av chokladen. Rör försiktigt hela tiden så att du får en fin blank chokladkräm

Färdig! Häll nu på glasyren på den kalla kakan som svalnat i 1-2 timmar innan!
    Godast är om du låter kakan stå till sig under dagen i kylen!

• Katzie

Tack... nu har jag några sorter att prova... det såg jättegott ut!

Svar på tråden Jag vill baka nåt RIKTIGT gott...