• Lillatroll

Tips på att neutralisera lukter

Det här kanske låter lite knepigt men jag behöver lite hjälp. Jag och min sambo har precis köpt hus. Flyttade in förra helgen. Trivs jättebra i det nya huset. Det är jättefint och roligt att få mer utrymme. Men...när vi var och tittade på huset var jag inte gravid men det är jag nu. Och jag har blivit hemskt luktkänslig tyvärr. Jag tycker att det luktar i vårt vardagsrum. Det luktar inte illa, det är absolut ingen mögeldoft utan mer som en trädoft, typ... lite svårt att förklara. I vardagsrummet finns mycket trädetaljer och det blir inte bättre av att vi har köpt Ikeamöbler och satt där som också luktar. Finns det något sätt att neutralisera lukt på? Jag har provat att köpa en sån där lukta gott "grej" i affären men då mår jag illa av den lukten så det funkar inte. Jag är ute efter en neutral lukt.
    Känner mig helt knäpp och min sambo tror att jag inbillar mig för han känner ingenting! Mina svärföräldrar har varit och hälsat på och dom kände att det luktade lite trä men inte mer än så. Dom bara log lite och antyde något om att så blir det när man är gravid. Men jag ska inte ha barn förrän i juli och jag kan ju inte gå och må dåligt av detta tills dess. Snälla, några tips någon?

• Svar på tråden Tips på att neutralisera lukter
  • Myran Frisk

Ättika ska visst vara bra för att kapsla in lukter.. men dessvärre luktar ju ättika ganska så mycket så det kanske inte är något för dig
    Vem vet det kanske är en "doft" du är dragen till

• Greenmonster

Dofter från ljus kanske? Jag är också gravid och kan bara inte gå på toaletten på övrevåningen ga lukten. Inget som helst problem med det innan!

• Lillatroll

Ättika har jag tänkt på men det lukar ju för starkt. Ljus var en bra idé. Det här känns så knäppt. Mina sambo känner ingenting och jag får nästan kräkreflex när jag går in i vardagsrummet. Nu använder vi det inte så mycket hittills. Har valt ett annat rum som TV-rum som tur väl är. Men ska man bli så här knäpp när man är gravid? Lasagnedoft klarar jag inte heller av. Magen vänder sig direkt. Vissa rengöringsmedel som luktar mycket klarar jag inte. Nu blir det parfymfria alternativ. Viss parfym går inte heller. Och som sagt, trädoft och Ikea möbler klarar jag inte av. Hoppas det här inte håller i sig hela graviditeten. Det blir jobbigt det, går in i vecka 11 nu. Det är långt kvar.

• Myran Frisk

Stackars Lillatroll
    När vi var på bröllopsresa i USA var jag gravid o där luktade det så himla mycket parfymer på hotellet. De hade rum där man fick röka o där "tog de bort" lukten med "febreez" (eller vad det heter) men det luktar ju i sig så himla mycket i sig, så det slutade med att jag mådde illa av den lukten oxå.

Vi bodde inte i rökrum, men de använde parfymer överallt, det skulle ju aldrig gå på svenska hotell för här finns det väl regler vad gäller allergiker osv.
    Kanske de har något bra förslag.. städare menar jag?

• Allegra

Åh fy jag puffar upp denna tråden för jag klarar inga lukter heller och Grejer från Ikea fullkomligt stinker (deras trägrejer) dessutom så luktar allt parfymerat lika äckligt.
    Finns det någon där ute som har något tips?

• Silverflarn

Ättika är bra, häll lite i ett glas med vatten. Jag tycker inte att det luktar ättika då faktiskt... men det tar bort andra "dofter".

• Dinturiel

Citron brukar vara bra nær man ska neutralisera.. men vet inte om det funkar på møbler. Usch måste vara en jobbig situation. Hade det så med køket i lægenheten vi hade i børjan av min førsta graviditet. Jag kunde inte vara dær.. eller, kunde knappt vara i lægenheten alls...

• Lillatroll

Håller med dig Allegra, Ikeas möbler luktar mycket. Jag vet ju att det försvinner efter ett tag men det är jobbigt just nu. Har försökt att tvinga mig själv att vara i vardagsrummet i dag för att vänja mig vid lukten. Funkar så där... Ska kanske prova citron eller ättika i vatten.

• lisabeth

Enris är min käpphäst, alltså en levande enbuske (finns i blomsterhandeln så här års) fast det kanske också luktar trä för dig. De är ju ganska fina annars, man kan ha dem som julpynt med lite röda rosetter eller nått. Jag var också luktkänslig i början av graviditeten men det gick över ganska fort (efter någon månad eller 2) vilka lukter som inte fungerade ändrades också från dag till dag förutom riktigt äckliga saker som lukar illa även för ej gravida typ avlopp, mögliga saker och så.

Lycka till!

• Hallonpajen

tycker oxå ättika funkar kanon! Känner av lukten bara en stund i början, sen tycker jag den försvinner helt men tar bort andra lukter. Att ha en skål stående i kylskåpet funkar kanoners!

Svar på tråden Tips på att neutralisera lukter