• majlinsa

Grillspett kom med tips och förslag

Vi tänkte grilla ikväll och vill ha tips på grillspett. Tidigare har vi alltid grillat en hel köttbit och haft diverse små grejer till som potatissallad ect.. Men nu vill vi göra grillspett men vad ska vi grilla och vad kan man grilla?

• Svar på tråden Grillspett kom med tips och förslag
  • Annelie 76

Man kan grilla allt möjligt på spett men blanda helst inte grönsaker och kött, de ska grillas så olika...

Jag grillar oftast kyckling eller fläskfilé på spett, tycker det är enklast. Antingen marinerar man dem eller så penslar man på nåt precis innan grillning. Googla souvlaki så hittar du goda recept på fläksfiléspett...

Själv äter jag inte grönsaker men de vi brukar grilla med gör grönsakspett med bitar av paprika, färska champinjoner och små lökar (steklök tror jag) eller lök i klyftor. Små tomater och färsk ananas i bitar funkar också bra att grilla har jag hört. Grönsakerna behöver inte penslas med nåt.   

• eliten

Jag tycker inte det är något problem att blanda kött och grönsaker.
    Jag brukar t.ex varva marinerad fläskfilé, stark korv, lök, paprika och majskolv.

• carnitas01

Det är ett problem att blanda saker med olika grilltider, när en är perfekt så är en annan bit överkokt.
    Brukar lösa det med att antingen göra spett med bara en grej, eller grilla till en fin yta och låta det gå på indirekt värme det sista.
    Då brukar det inte bli så farlig skillnad på de olika delarna på spettet.
    Fläsk och kyckling är ju svårast att få bra blandat.

Men sanning är att jag blandar ändå ibland :$

Svar på tråden Grillspett kom med tips och förslag