• Anonym (sover han?)

Bebisen rör sig mkt mindre nu... Vecka 37

Hej, bebisen har förut rört sig väldigt mkt, sen blev det mindre och då åkte vi in till förlosssningen och kollade, allt såg bra ut då och dom sa att det kanske bara var pga värmen, han hade rätt storlek för den vecka jg var i då, hjärtljuden var bra och det var ett bra flöde från nevelsträngen och vattenmängden var också inom det normala... Sen dess har han rört sig lite mindre men de säger att det är normalt att det blir så i den veckan och inget att oroa sig för om han rör sig mindre från o med då för allt ser ändå bra ut...
    Ok, sedan dess har han rört sig mindre än innan men fortfarande flera gånger om dagen iaf och ganska hårda buffar och han har alltid svarat om ngn smekt mig på magen och sånt.

Men nu så rör han sig ännu mer sällan, typ förut kanske var fjärde timme och nu var tolfte. Kan det vara så att jag är mer upptagen nu (har dottern bara varannan vecka) eller är det så att han sover mer nu när det inte är så länge kvar?
    Han svarar ju när man skakar om magen MEN det tar väldigt mkt längre tid att få ngn respons, kanske tio minuter istället för en... Och man får bara en buff tillbaka ovh sen somnar han om, men ibland vaknar han ju av sig självt ändå ovh då kan det hända att han rör sig rätt länge ibland så det borde väl inte vara ngt man ska behöva oroa sig över?
    Vill inte ringa in så dom säger att jag ska komma in och kolla, kommer ju känna mig så dum då eftersom jag redan gjort det en gång...

Är det normalt att bebisen sover mer i magen mot slutet av grav?

• Svar på tråden Bebisen rör sig mkt mindre nu... Vecka 37
  • Liindatorri

Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite! Det är ju ditt barn det handlar om och du får vara hur envis och tjatig som helst bara du vet att ditt barn mår bra! Jag tycker du ska åka in och kolla för säkerhetsskull.

• Lindreas

Åk direkt och kolla! Visst att det blir trängre, men barnet kan fortfarande röra på sig! Och ja, barnen sover, men att känna så sällan som var tolfte timme tycker jag inte låter okej. Även om barnet sover så rör det ju på sig i sömnen.

• LillaMjau

Efter att ha läst artikel i DN om minskade fosterrörelser sent i graviditeten skulle jag inte tveka om att åka in till förlossningen för koll. Jag skulle inte åka därifrån utan en grundlig koll.

• Anonym (Nog ingen fara)

Han kanske har fixerat sig? Dessutom blir dte ju sämre med plats för dem så sent i graviditeten, så det blir svårare att rumla omkring.

• Anonym

Håll VÄLDIGT mycket koll på det där. Det är INTE normalt att bebisar ska sluta röra sig mot slutet. Det är en myt! Åk in och kolla igen. Känn dig inte som en besvärligt och nojig gravid kvinna.

• Lindreas

www.familjeliv.se/Forum-4-48/m59719395.html

Anonym (Nog ingen fara) skrev 2011-08-04 13:26:58 följande:
    Han kanske har fixerat sig? Dessutom blir dte ju sämre med plats för dem så sent i graviditeten, så det blir svårare att rumla omkring.
    Men bara för att barnet har fixerat sig så betyder ju inte det att det inte kan röra sig! Rörelserna förändras förvisso, de blir lite mindre markerade, inga hårda sparkar, men att bebisen slutar röra på sig som vanligt är absolut ett varningstecken!
  • Kazeer

Om jag hade varit du och jag verkligen hade känt mig orolig, så hade jag ringt till förlossningen igen.

När jag var gravid med mitt andra barn, kände jag väldigt lite fosterrörelser, så jag märkte inte av att aktiviteten avtog i magen. Som tur var låg jag inlagd på sjukhus och bebisen övervakades på CTG morgon och kväll och CTG-kurvorna visade att något inte var okej. Det tog längre och längre tid att få godkända CTG-kurvor och det behövdes mer och mer påverkan från min sida (dricka kallt vatten, buffa på magen, vända mig på sidan) för att bebisen skulle vara tillräckligt aktiv för att CTG-kurvan skulle göra BM och läkare nöjda. Till slut beslutade läkaren att det var dags för bebisen att komma ut.

Det troligaste är väl att det du upplever är fullkomligt normalt men, som sagt, är du verkligen orolig så ska du ringa till förlossningen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 2små2stora

Bebisar ska röra sig på slutet men det blir en annan typ av rörelser. Det finns inte plats att sparka på samma sätt utan det blir mer som buffar, eller så kan man känna hur de vrider kroppen lite hit och dit eller försöker sträcka sig. 

Tycker att du ska åka in och kolla, för att vara på den säkra sidan.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Anonym (sover han?)

Nu har han helt plötsligt varit vaken en lång stund medans jag suttit vid datorn, och länge Det känns ju väldigt bra, ska hålla koll och om det blir svårt att få honom att svara igen så ringer jag nog, just nu är han dock väldigt livlig och har varit ddet läänge Och det känns ju bra då det var typ 2 dagar sen han var det sist... :)

För imorse lade min sambo en kall flaska från kylen på min mage för han svarade inte och inte ens då svarade han, och han har alltid alltid reagerat på kyla mot min mage och vi flyttade ju ändå runt den så det klart man blir orolig, men eftersom han är så väldigt pigg just nu så vill jag avvakta och se om det blir sämre igen först, för hur knäppt verkar det inte om jag åker in och har typ världens livligaste unge i magen just då, haha

Svar på tråden Bebisen rör sig mkt mindre nu... Vecka 37