• Anonym (bara ibland...)

Visst är det ok att det flimmrar för ögonen IBLAND

Jag är i vecka 36. det har börjat bli så att ibland så flimmrar det för mina ögon och jag har ju hört att det ska vara farligt med flimmer för ögonen MEN visst ska det väl vara okej att ha det väldigt korta stunder bara ibland även då man är gravid? brukar inte ha det när jag är ogravid heller dock, men det är bara på kvällen om jag ansträngt mig mkt på dagen, och det går över väldigt fort... Pga överansträngning?
    Ngt jag bör ta upp med min bm eller ser jag dum ut då? Är det farligt fast det kommer så sällan? Det är ju ändå liksom regelbundet egentligen men det går över efter en minut...

• Svar på tråden Visst är det ok att det flimmrar för ögonen IBLAND
  • Ramborg

Du bör nog nämna det för bm eftersom det kan vara tecken på havandeskapsförgiftning.

• Anonym

Fick havandeskapsförgiftning och första symptomen innan det bröt ut "på riktigt" var flimmer för ögonen då och då och förhöjt blodtryck. ABSOLUT något du ska ta upp med din BM så att dom kan kolla dig regelbundet. Man kan snabbt bli mycket sämre om man har otur. 
    Jag blev inlagd i v35 och dottern kom med akut snitt i v36+0. 

Anonym skrev 2011-08-04 17:46:52 följande:
    Fick havandeskapsförgiftning och första symptomen innan det bröt ut "på riktigt" var flimmer för ögonen då och då och förhöjt blodtryck. ABSOLUT något du ska ta upp med din BM så att dom kan kolla dig regelbundet. Man kan snabbt bli mycket sämre om man har otur. 
    Jag blev inlagd i v35 och dottern kom med akut snitt i v36+0. 
    Hur ofta hade du det? hade du också typ samma tid varje dag? Vad hände sen?
  • Anonym

jag fick rejält med trean i v 30 men hade inte hf utan ögon migrän, det har hänt ca 5 ggr efter jätte obehagligt men blodtrycket har avrt bra

• Anonym

Från början hade jag det några gånger per vecka (var i 6 månaden då det började). Blodtrycket var lite högre. Fick efter det gå på extrakontroller varje vecka hos BM för att kolla trycket och urinet. Någon vecka efter det var blodtrycket ännu högre och jag hade flimmer för ögonen varje dag så jag träffade läkare och blev sjukskriven. Trycket ökade och på kontrollen i v35 låg trycket på 100/170 och jag hade äggvita i urinen. Blev tillsagd att åka direkt till förlossningen och där blev jag som sagt inlagd och man kontrollerade mig och dottern varje dag. 3 dagar senare blev mina blodprover sämre och blodtrycket steg trots blodtryckssänkande medicin. De började sätta igång mig, men det gick inget vidare 4e natten blev jag mycket sämre och akutsnittades morgonen efter. Pga HF så var dottern tillväxthämmad och vägde bara 2260 gram när hon kom ut, men tack och lov mådde hon bra och behövde inte någon extra hjälp förutom att dom tillmatade henne var tredje timme första dygnen (utöver amning) för att hon skulle gå upp bra i vikt. Hon är fortfarande en smal tjej och väger väl drygt 5 kg och är nog ca 60 cm lång vid det här laget. Hon blir 4 månader nästa vecka :) Så i mitt fall gick allt bra till slut, även om det inte var kul med snittet, men hade det inte upptäckts i tid och jag fått gå på extra kontroller så hade man kanske missat försämringen. Det var ju tur att jag redan låg inne när jag till slut blev väldigt dålig!

• Anonym (Mia)

Du ska helt klart kolla upp ditt blodtryck iallafall. Speciellt om du har huvudvärk också.

Jag hade flimmer (stjärnor, glitter typ) men med mig var det ingen fara Jag hade det lite lite grann varje dag i några veckor innan förlossningen. Jag hade lite lite liite huvudvärk ibland också.
    Min teori till varför är för att jag hade högt blodtryck, men ett stillastående högt tryck alltså. Så jag kan tänka mig att det var blodtryckets fel men att det inte var nåt mer fel än så alltså :P Är du med? :P

Anonym skrev 2011-08-04 23:05:16 följande:
    Från början hade jag det några gånger per vecka (var i 6 månaden då det började). Blodtrycket var lite högre. Fick efter det gå på extrakontroller varje vecka hos BM för att kolla trycket och urinet. Någon vecka efter det var blodtrycket ännu högre och jag hade flimmer för ögonen varje dag så jag träffade läkare och blev sjukskriven. Trycket ökade och på kontrollen i v35 låg trycket på 100/170 och jag hade äggvita i urinen. Blev tillsagd att åka direkt till förlossningen och där blev jag som sagt inlagd och man kontrollerade mig och dottern varje dag. 3 dagar senare blev mina blodprover sämre och blodtrycket steg trots blodtryckssänkande medicin. De började sätta igång mig, men det gick inget vidare 4e natten blev jag mycket sämre och akutsnittades morgonen efter. Pga HF så var dottern tillväxthämmad och vägde bara 2260 gram när hon kom ut, men tack och lov mådde hon bra och behövde inte någon extra hjälp förutom att dom tillmatade henne var tredje timme första dygnen (utöver amning) för att hon skulle gå upp bra i vikt. Hon är fortfarande en smal tjej och väger väl drygt 5 kg och är nog ca 60 cm lång vid det här laget. Hon blir 4 månader nästa vecka :) Så i mitt fall gick allt bra till slut, även om det inte var kul med snittet, men hade det inte upptäckts i tid och jag fått gå på extra kontroller så hade man kanske missat försämringen. Det var ju tur att jag redan låg inne när jag till slut blev väldigt dålig!
    Det är som jag då, får det inte varje dag men kanske varannan eller var tredje, men nästan alltid på kvällen och jag verkar oftare få det dom dagar jag har ansträngt mig mkt, men inte alltid då heller. Men jag är ju redan i vecka 37 så då kanske jag inte hinner bli så illa? Men mitt blodtryck har alltid varit helt perfekt säger dom...
    Om det skulle vara början till hf så borde det väl ha hänt tidigare? det är ju inte länge kvar av grav nu... jag har inga andra symtom... mina kissprov har alltid sett bra ut också. Det enda som de oroat sig för var att magen inte växte men jaghar olika bm varje gång så det kan mkt väl ha varit därför... för de mäter på så olika sätt...

Alltså, om det är början till hf så kanske jag hinner föda och det inte blir så illa? Är det ens säkert dom märker det? ska dit på måndag sen ska jag inte dit förrän den 30nde...

Fast jag googlade och jag borde inte kunna få det egentligen för jag har det inte i släkten, jag väntar inte fler än ett barn, det är inte mitt första (dock annan pappa) jag har inte haft det med förra och jag är inte gammal (21)...

Egentligen nu börjar jag undra om det inte är ngt fel på synen jag har kanske (har glasögon) därför jag har även börjat se suddigare på kvällen och jag tror det kanske är överansträngning, har lite svag huvudvärk också ibland och det kan man ju få av det, har läst att man kan få försämrad syn under graviditeten... Vill verkligen att det ska vara det, hellre än hf, jag vill verkligen inte att det ska vara hf. Tur jag är långt gången... ska nämna det för bm på måndag och se vad hon tror... bara det går att upptäcka om det nu skulle vara hf, om det är i ett väldigt tidigt skede menar jag... för det är ju sista gången jag ska dit (förhoppningsvis) innan  jag föder...
    Går det att upptäcka hf även tidigt?

• tackförfisken

Har också haft flimmer under mina graviditeter , det har inte varit någon fara . Men nämn det för din bm så det kan kollas upp.

Anonym (Mia) skrev 2011-08-04 23:37:41 följande:
    Du ska helt klart kolla upp ditt blodtryck iallafall. Speciellt om du har huvudvärk också.

Jag hade flimmer (stjärnor, glitter typ) men med mig var det ingen fara Jag hade det lite lite grann varje dag i några veckor innan förlossningen. Jag hade lite lite liite huvudvärk ibland också.
    Min teori till varför är för att jag hade högt blodtryck, men ett stillastående högt tryck alltså. Så jag kan tänka mig att det var blodtryckets fel men att det inte var nåt mer fel än så alltså :P Är du med? :P
    Skönt att höra, hoppas det är så för mig med... Är ju såå nära nu så skulle kännas jobbigt att få nå fel nu liksom...
  • Anonym (Mia)
    Anonym (bara ibland...) skrev 2011-08-05 23:04:06 följande:
    Skönt att höra, hoppas det är så för mig med... Är ju såå nära nu så skulle kännas jobbigt att få nå fel nu liksom...
    Det tråkiga är ju att vissa gravid-krämpor/sjukdomar kommer ju bara på slutet :/ Men ja, det är ju inte långt kvar för dig iaf :)
    Hoppas det inte är nåt fel! Men ta absolut upp det med din BM.
    Anonym (Mia) skrev 2011-08-07 14:18:37 följande:
    Det tråkiga är ju att vissa gravid-krämpor/sjukdomar kommer ju bara på slutet :/ Men ja, det är ju inte långt kvar för dig iaf :)
    Hoppas det inte är nåt fel! Men ta absolut upp det med din BM.
    Ja, jag ska göra det... . Nämnde det för min mamma och hon berättade att hon haft hf med ett av barnen men det upptäcktes först på förlossningen...

Idag har jag haft det så konstigt, har suttit i en bil större delen av dagen och helt plötsligt så har min ena fot+ben svullnat upp rejält, men bara det vänstra, högra svullna lite bara... jag har aldrig upplevt det förut i min graviditet, eller annars heller.
    Och så har jag haft, ilksom, värmesvallningar... :-S skojade med min mamma om att hon smittat mig med sin graviditet, haha. Det har ju varit svalt idag och regnat...

Och nu har jag nyss kommit hem och jag känner mig väldigt yr, som nr man är full typ, trodde jag skulle ramla av toan nästan, haha, men i övrigt mår jag bra, är inte yr när jag går utan bara när jag sitter stilla... Ngn som vet vad det kan bero på?
  • Anonym

Jag som skrivit tidigare om min HF. Svullnad (särskilt plötslig) är även det ett symptom på HF. behöver ju självklart inte vara det i ditt fall, men ja. Vill inte skrämma upp dig, men jag tycker verkligen att du ska ringa förlossningen och berätta om dina symptom så kan du se vad dom säger. En extra koll hade kanske inte varit fel. Vill dom inte kolla dig så hade jag ringt min BM imorgon och se om hon kan ge dig en extra tid för koll.

Anonym skrev 2011-08-07 22:15:19 följande:
    Jag som skrivit tidigare om min HF. Svullnad (särskilt plötslig) är även det ett symptom på HF. behöver ju självklart inte vara det i ditt fall, men ja. Vill inte skrämma upp dig, men jag tycker verkligen att du ska ringa förlossningen och berätta om dina symptom så kan du se vad dom säger. En extra koll hade kanske inte varit fel. Vill dom inte kolla dig så hade jag ringt min BM imorgon och se om hon kan ge dig en extra tid för koll.
    Jag har varit hos barnmorskan nu. Jag berättade alla mina symtom, dvs huvuvärk ögonflimmer svullnaden och yrsel. Hon sa att allt det är normalt och att jag nog inte hade ngt att oroa mig för men mitt blodtryck var lite högre än det har varit tidigare, hon tyckte först att det var för högt så hon gjorde om 6 minuter senare medans jag vila men det var något förhöjt men eftersom hon kollade mitt urin och det såg bra ut och hon sa att man kan inte ha hf utan äggvita i urinen så kände hon sig ändå inte så orolig men sist jag var hos bm så vägdes jag inte och nu vägde jag helt plötsligt rätt mkt mer än vad jag trodde och plötslig viktuppgång är ju även det ett tecken, men eftersom jag inte vägt mig ngt själv hemma så kan man bara säga att jag gått upp 6 kilo på en månad och det tyckte hon inte var så farligt (Dock vet man ju inte hur mkt av det som jag gått upp på 2 veckor...) Hon sa bara att jag inte får äta godis utom på lördag och inga mer kakor... Fastän jag tycker att jag äter ganska nyttigt...
    Sen sa jag också att flimmret och huvudvärken började kom det inte varje dag men nu kommer det varje dag och allt oftare, redan haft flimmer 2 gånger idag...
    Men iaf så ska jag få komma in imorgon klockan 10 och få träffa en läkare och så ska han få bestämma om han tycker att de ska ta några extra prover eller inte.

Hon verkade ju inte tro att det är ngt så det känns ju bra men känns ändå skönt attt få kolla upp det, hellre att de kollar men att det inte är ngt än att det är ngt och de missar det...

Järnvärdet låg på 117 nu iaf så det var då väldigt bra.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (bara ibland...) skrev 2011-08-08 14:37:25 följande:
    Jag har varit hos barnmorskan nu. Jag berättade alla mina symtom, dvs huvuvärk ögonflimmer svullnaden och yrsel. Hon sa att allt det är normalt och att jag nog inte hade ngt att oroa mig för men mitt blodtryck var lite högre än det har varit tidigare, hon tyckte först att det var för högt så hon gjorde om 6 minuter senare medans jag vila men det var något förhöjt men eftersom hon kollade mitt urin och det såg bra ut och hon sa att man kan inte ha hf utan äggvita i urinen så kände hon sig ändå inte så orolig men sist jag var hos bm så vägdes jag inte och nu vägde jag helt plötsligt rätt mkt mer än vad jag trodde och plötslig viktuppgång är ju även det ett tecken, men eftersom jag inte vägt mig ngt själv hemma så kan man bara säga att jag gått upp 6 kilo på en månad och det tyckte hon inte var så farligt (Dock vet man ju inte hur mkt av det som jag gått upp på 2 veckor...) Hon sa bara att jag inte får äta godis utom på lördag och inga mer kakor... Fastän jag tycker att jag äter ganska nyttigt...
    Sen sa jag också att flimmret och huvudvärken började kom det inte varje dag men nu kommer det varje dag och allt oftare, redan haft flimmer 2 gånger idag...
    Men iaf så ska jag få komma in imorgon klockan 10 och få träffa en läkare och så ska han få bestämma om han tycker att de ska ta några extra prover eller inte.

Hon verkade ju inte tro att det är ngt så det känns ju bra men känns ändå skönt attt få kolla upp det, hellre att de kollar men att det inte är ngt än att det är ngt och de missar det...

Järnvärdet låg på 117 nu iaf så det var då väldigt bra.
    Hoppas det gick bra hos läkaren!
Svar på tråden Visst är det ok att det flimmrar för ögonen IBLAND