• Fridaa87

Någon som haft hälsporre? kan detta vara det..??

Igår var jag ute och gick ett par timmar på eftermiddagen och när jag kom hem och tog av mig skorna så kände jag att jag va öm under foten, sådär som man kan få om man gått länge en hel dag kanske i fel skor eller gått "fel"..

Mot kvällen så började det göra mer och mer ont och i morse så var jag tvungen att stödja mig mot möblerna för att kunna sätta foten i golvet... efter en stund blev det ltie bättre och jag kunde gå "själv".. så jag tog mig en promenad nyss och nu när jag kom hem och satte mig ner så gör det riktigt ont igen..

Gör ont mitt under foten och bak mot hälen och på yttersidan av foten... riktigt ömt och gör sjukt ont att gå så får halta... någon som haft liknande?? kan detta vara s.k. hälsporre?

• Svar på tråden Någon som haft hälsporre? kan detta vara det..??
  • morgis

Japp, det kan vara hälsporre. Jag fick ont under hela foten.

• Tonårsmamman1

Precis samma som jag hade förra året. Hade en arbetskamrat som också fick det samtidigt och hon gick till doktorn. Jag fick lite tips av henne som hjälpte mig. Använd alltid inneskor när du är hemma, undvik höga klackar, använd inlägg i skorna.

Jag köpte ett par inlägg som jag lade i golfskorna, började använda inneskor, högklackat använder jag sällan. Det försvann på ett par månader. Nu använder jag inga inlägg och sällan inneskor. 

• Fridaa87

Känns ungefär som om jag skulle stampat hårt mot en superstor sten och sen fått blåmäske och bula, men syns ingenting utanpå foten. gör verkligen skitont när jag går, riktigt öm under foten och i hälen så måste halta :S känns hälsporre så?

Jag vet ju med mig att jag inte gjort illa mig i alla fall.. kom efter en promenad på stan sen blev det värre under dagen och nmu skitont.. har nyss köpt nya skor som är "plana"/platta i sulan (släta) kanske beror på det? men har gått i dom ca 3 veckor nu ju... och borde det inte komma i båda fötterna i så fall?

• BymBym

"riktig" hälsporre är svårt att bli av med. Är det så att du "bara" trampat igenom fettkudden under hälen hjälper bra skor. Ska du motionera genom långa promenader eller jogga så är det klokt att tejpa hälen innan. Det kan även hjälpa att stretcha vaden. Nu i början är det dock viktigt att vila hälen.

• The Ultimate Grizzy

Jag fick en rejäl hälsporre för några år sedan. Det var värst på morgonen, eller när jag hade suttit ner länge, då gick det inte att trampa på hälen, utan jag fick gå på tå eller hoppa på ett ben. När jag var ute och gick försvann smärtan efter ett tag, men sedan kom den tillbaka tio gånger värre dagen efter... Jag höll på med att tejpa foten ett tag, men sedan gick jag till en ortopedtekniker (finns på Löplabbet och liknande ställen) och fick specialsulor gjutna. De var svindyra, men jag blev helt smärtfri med en gång. Jag gick med dem i ett år ungefär, och sedan försvann smärtan, så nu kan jag gå i vilka skor jag vill igen. Jag hade bara ont i ena hälen, och det är tydligen vanligt, även om man kan tycka att det borde drabba båda fötterna, eftersom de belastas lika mycket.

• BymBym

Grizelda x - oj vad jag känner igen mig. Själv var jag dum nog att spela innebandy trots hälont. Jag bara tejpade och körde på. Kände mig som en gammal kärring dagen efter då jag inte kunde stödja alls och fick sitta för att ta på mig byxor....

• Dannie

Det kan vara plantar fasciit som är ett förstadium till hälsporre. Det är en inflammation i senfästet som sitter vid hälen. Jag vet hur det är, har levt med smärta i fötterna i flera år men är äntligen på bättringsvägen. Ta hand om det så fort som möjligt så att det går över. Jag sökte aldrig hjälp och är rädd för att det har blivit kroniskt för min del. Saker som kan hjälpa är streching av vaderna men även av själva foten. Strecha försiktigt varje gång du ska upp och gå, det hjälper! Ta genast på dig ett par skor med bra dämpning och snörning. Ha dem på dig så ofta som möjligt. Gå inte barfota och pröva hälinlägg från apoteket. Det finns massor av saker man kan prova. Googla på det! Använd inte "platta" skor alls fören du är helt bra igen. Hoppas att du blir av med skiten! Blir det riktigt illa kan kryckor vara grejen, fötterna behöver få läka. Anledningen till att man får ondare på morgonen eller efter vila är för att läkningen påbörjats när senan är i ett avslappnat läge och när du sedan sträcker ut den igen så slits det upp igen. Det är därför det tar sån tid för det att läka också. Lycka till!

Svar på tråden Någon som haft hälsporre? kan detta vara det..??