• randigrand

    Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?

    Undrar hur högt man får spela musik i en lägenhetshus? Mina grannar ovanför spelar riktigt hög musik nästan jämt, det är inte sådär dovt så man får gissa sig fram till orden utan det hade likabra kunnat spelats här innifrån mitt sovrum. 
    Vet inte vad det är för regler som gäller, vet bara den där efter 22reglen, blir i alla fall galen snart...
    Vet någon vart man kan vända sig? 

  • Svar på tråden Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?
  • Aiva

    Man får aldrig oavsett klockslag störa sina grannar. Sen kan ju gränsen för vad som e störande variera samt variera beroende på klockslag.
    Men jag hade ringt din hyresvärd o klagat. 

  • randigrand
    Aiva skrev 2011-08-04 17:34:44 följande:
    Man får aldrig oavsett klockslag störa sina grannar. Sen kan ju gränsen för vad som e störande variera samt variera beroende på klockslag.
    Men jag hade ringt din hyresvärd o klagat. 
    Okej okej, jo får göra det. Tack för svaret :)
  • Åsiktskvinnan

    Reglerna för mitt hyresbolag är att man ALDRIG får störa sina grannar oavsett tidpunkt. Men du kanske kan börja med att ringa på hos grannen och be dom sänka för att det stör INNAN du ringer värden.

  • randigrand
    Åsiktskvinnan skrev 2011-08-04 17:38:10 följande:
    Reglerna för mitt hyresbolag är att man ALDRIG får störa sina grannar oavsett tidpunkt. Men du kanske kan börja med att ringa på hos grannen och be dom sänka för att det stör INNAN du ringer värden.
    Ska jag vara ärlig så vågar jag inte. Mina grannar är lite speciella, om vi säger såhär: Dem stal min cykel för en vecka sen. 

     
  • Bambi07
    randigrand skrev 2011-08-04 17:42:08 följande:
    Ska jag vara ärlig så vågar jag inte. Mina grannar är lite speciella, om vi säger såhär: Dem stal min cykel för en vecka sen. 

     
    Haha. Förlåt, det lät roligt. Jag har faktiskt exakt samma problem, mina grannar spelar så hög musik att våra tavlor skakar. Detta gör de varannan vecka, för varannan vecka verkar de ha en typ 3-årig flicka som gillar att skrika "maamaaaaaa!" jättehögt och smälla i dörrar klockan 5 på morgonen. Charmig unge, det där.

    Skriv en anonym lapp och lägg i brevlådan. Lite fegt är det, men värt ett försök. Vi fick en sån lapp i brevlådan när vi var mindre och åkte inlines inomhus när mamma inte var hemma. Det gjorde vi inte igen efter det. Så en liten chans finns det ju!
  • wolverina
    randigrand skrev 2011-08-04 17:42:08 följande:
    Ska jag vara ärlig så vågar jag inte. Mina grannar är lite speciella, om vi säger såhär: Dem stal min cykel för en vecka sen. 

     
    Förstår det där. Jag hade en granne som spelade jättehög musik dygnet runt. Han spelade så högt att jag inte kunde höra min tv. Jag bodde i andra hand och fick inte klaga på grannarna för min hyresvärd. Och personen i fråga hotade att ta livet av min katt en gång så jag vågade inte ge mig in i något krig.
    Kan tipsa om att ringa störningsjouren anonymt. Sånt brukar ta. Lappar i brevlådor är jag tveksam till, även om det kanske kan vara värt ett besök. I det flesta fall är nog ett samtal till hyresvärden det bästa första steget.
    Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • Korko

    Eller, så slutar ni gnälla och har lite överseende, ni anar inte hur jävla lack man blir när folk håller på att klaga på ens musik hela tiden. jag bor i lght och har hög musik igång när jag diskar eller städar i ett annat rum och är ganska så irriterad på min granne som klagar varenda gång jag startar musiken, vissa hus är lyhörda och man kan ha respekt för att vissa vill ha hög musik, vilken skada gör det mitt på dagen?

  • Purpurbräcka
    Korko skrev 2013-02-10 14:17:32 följande:
    Eller, så slutar ni gnälla och har lite överseende, ni anar inte hur jävla lack man blir när folk håller på att klaga på ens musik hela tiden. jag bor i lght och har hög musik igång när jag diskar eller städar i ett annat rum och är ganska så irriterad på min granne som klagar varenda gång jag startar musiken, vissa hus är lyhörda och man kan ha respekt för att vissa vill ha hög musik, vilken skada gör det mitt på dagen?
    Eller, så slutar ni gnälla och har lite överseende, ni anar inte hur jävla lack man blir när folk håller på att spela hög musik hela tiden. jag bor i lght och grannen har hög musik igång när hon diskar eller städar i ett annat rum och jag är ganska så irriterad på min granne som stör varenda gång hon startar musiken, vissa hus är lyhörda och man kan ha respekt för att vissa inte vill höra hög musik, det stör även om det är mitt på dagen

    Ovanstående är inte sant, mina grannar är hänsynsfulla, men jag hoppas att du förstår min poäng. Reglerna säger att man inte ska störa. Det kan vara bra att tänka på.
  • ulfsas

    Jag spelade Musik tillsammans med min närmaste granne när en nyinflyttad husägare tre hus bort kom och klagade på volymen. Tre hus bort är ca 50m. Bor i villa. De andra och närmare boende grannarna hade inte blivit störda eller reagerat på ljudet. Klockan var kanske 19 sisådär.

    Märkligt sätt att som ny granne starta upp med att klaga det första man gör. Har hört andra säga att han har en störande granne, mig alltså, fast jag knappast spelat alls med öppen altandörr sedan den gången. Sur typ kanske?


    Man, 192 cm, 49 år, Sundbyberg, singel ;)
Svar på tråden Hur hög musik får man spela i ett lägenhetshus på dagen?