• FuckedForLife

Tipstråden för hur vi håller våran dator ren från skit!

Det finns 3 program som jag absolut vill rekommendera er alla.

1. Den första heter malwarebytes Antimarware. Förklaring om programmet:

Malwarebytes Anti-malware är ett program som söker igenom din dator efter malware. Malware är program som på olika sätt vill skada eller hota din dator. Ordet är en sammanslagning av malicious (elak) och ware (program). Det kan vara spionprogram, virus eller trojaner. Det kan vara värt att påpeka att Antimalware inte är en ersättning, utan ett komplement till ett antivirusprogam.

Programmet är snabbt. Både om man gör en snabbscan och om man gör en fullständig så går det rimligt fort. Säkerheten är god, och det är inte konstigt att programmet är populärt. Menyerna i programmet är också enkla att hitta i och snabbt att lära sig var de olika funktionerna finns. 

Det finns lite specialfunktioner i programmet som jag gillar. Inte minst funktionen att "döda" aktiva filer som normalt inte kan raderas är bra. Det har hänt flera gånger att jag velat rensa ut program eller delar av program som vägrar vara avstängda, och då är funktionen oumbärlig. Ska man rensa ut en del malware manuellt så krävs en sådan funktion.

Programmet finns på svenska och är gratis.

www.mjukvara.se/malwarebytes-antimalware

2. Det andra programmet heter Rigistry firstaid, och rensar datorn på skit som fastnar när vi är inne på olika internetsidor.  När man har scannat med detta program, och sedan tagit bort allting, så blir datorn väldigt snabb. 

download.cnet.com/Registry-First-Aid/3000-2094_4-10061591.html

3. Det tredje heter Ccleaner, och rensar också bort olika saker och är väldigt bra.  download.cnet.com/ccleaner/

Vad ni mer kan göra för att få en snabbare dator. Om nilddar ner filmer, musik osv. Så rekommenderar jag er att ha alla nerladdnings saker på den hårdisken som programmen inte är på.  För det mesta så brukar windows och alla dessa program vara på C hårdisken, lägg då alla nerladdningssaker på D eller vad nu den andra hårdisken heter.  På så vis blir datorn snabbare. 

Varje gång som ni installerar ett program, se då till att den inte är på autostart, vilket betyder att programmet automatiskt sätts igång när du startar datorn. Ju mer program du har på autostart, destå slöare blir din dator vid uppstart.  Men virusprogram och de program som automatiskt finns med i datorn då man köper den ska självklart vara på autostart! :)

Om du inte använder många av de programmen som du har på datorn, se då till att avinstallera dem som du inte använder eller vet att du inte kommer att använda i fortsättningen. 

Diskrensa datorn, och diskfragementera den. 

Se till att inte ha så många ikoner på skrivbordet.

Ja det var några saker, vill ni tipsa om fler program, eller ställa frågor eller tillrättavisa, skriv gärna! =)

• Svar på tråden Tipstråden för hur vi håller våran dator ren från skit!
  • Korsriddaren

Jag kör MacOS X istället, där finns inte något av oanstående problem. Jag kan dock slå ett slag för Onyx, som rätt använt är ett oumbärligt program för oss macägare. Med detta kan du reparera behörigheter, rensa ut gamla cachefiler och stänga av alternativt sätta på funktionalitet som du normalt inte når från systeminställningar.

www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx 

• Manor

Bra tips, maleware har jag använt några ggr.
    Min kollega på jobbet klagar över segheten i sin dator och  trots att jag påpekat flera ggr så envisas hon med att lägga massor med genvägar på skrivbordet. Jag kan inte tillräckligt själv för att förklara varför men hoppas du FuckedForLife kan berätta ber hur det påverkar.

• FuckedForLife
    Manor skrev 2011-08-05 13:55:28 följande:
    Bra tips, maleware har jag använt några ggr.
    Min kollega på jobbet klagar över segheten i sin dator och  trots att jag påpekat flera ggr så envisas hon med att lägga massor med genvägar på skrivbordet. Jag kan inte tillräckligt själv för att förklara varför men hoppas du FuckedForLife kan berätta ber hur det påverkar.
    Jadu, så som jag har förstått det så blir datorn segare om man har många genvägar och program på skrivbordet. Och datorn blir väldigt seg om man har många program i autostart. Det betyder (även om jag tror att du förstår - men förklarar ändå) att när du startar upp datorn så sätts en massa program igång automatiskt, vilket gör att datorn blir seg ju mer program som automatiskt sätts igång.  Och på liknande sätt är det nog med ikonerna som man har på själva skrivbordet.    Att det tar på datorns kraft.

En annan sak som också kan vara bra att se över är dessa toolbars som finns i webbläsaren. Att man inte har för många. Själv så har jag endast google toolbar, och det räcker mer än väl, enligt mig. Men det är lätt att man får många toolbars när man installerar program, så när man väl installerar ett program, så är det viktigt att se vad som är i kryssat innan man installerar.  Oftast brukar autostart vara i kryssat, och om man då tex. installerar 10 program under en dag, så är det inte helt omöjligt att man har 10 program ytterligare som automatiskt sätts igång nästa gång man startar om datorn, eller sätter på dem.  

Dessutom när det kommer till ikoner och genvägar på skrivbordet, så ser det mer städat ut om man har få saker på skrivbordet.  Jag har endast två saker på skrivbordet, det ena är papperskorgen och den andra är mappen för nedladdade filmer och klipp.
  • FuckedForLife
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 10:45:01 följande:
    Jag kör MacOS X istället, där finns inte något av oanstående problem. Jag kan dock slå ett slag för Onyx, som rätt använt är ett oumbärligt program för oss macägare. Med detta kan du reparera behörigheter, rensa ut gamla cachefiler och stänga av alternativt sätta på funktionalitet som du normalt inte når från systeminställningar.

www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx 
    Tack för tipsen. De behövs för dem som använder mac! =) Ge gärna fler tips för dem som använder mac!  Själv har jag en vanlig pc, bärbar!
  • Manor

Hur kollar man vilka program som har autostart och hur gör man för att ändra ?

• Manor
    Manor skrev 2011-08-05 23:33:53 följande:
    Hur kollar man vilka program som har autostart och hur gör man för att ändra ?Pl
    Jag kom plötsligt ihåg, man kör msconfig och avmarkerar, eller  hur? Jag skall kolla kollegans dator för jag vet att hon har en massa toolbars också.
  • FuckedForLife
    Manor skrev 2011-08-05 23:39:41 följande:
    Jag kom plötsligt ihåg, man kör msconfig och avmarkerar, eller  hur? Jag skall kolla kollegans dator för jag vet att hon har en massa toolbars också.
    Exakt! Så gör man! =)  Sedan finns även ett program som heter "autoruns" men jag tror ändå att det smidigaste är att skriva msconfig i kör.  Fast man måste vara försiktig då, så man inte avkryssar något program som tillhör windows eller något annat viktigt program! 

Jättebra att du hjälper henne med datorn! =) Vad snäll du verkar vara!=)
  • FuckedForLife

sådär! Nu har jag kirrat lite mer med datorn.  Jag har lagt även all musik i D hårdisken, så cirka 12 gig har nu flyttats från C till D disken.

Jag vill även rekommendera er (som kanske är nya på datorer) att diskdefragmentera datorn, då och då.  Diskdefragmenteraren samlar ihop fragmenterade data så att diskar och enheter fungerar effektivare. 

• jaghopparhögt
    FuckedForLife skrev 2011-08-06 00:01:19 följande:
    sådär! Nu har jag kirrat lite mer med datorn.  Jag har lagt även all musik i D hårdisken, så cirka 12 gig har nu flyttats från C till D disken.

Jag vill även rekommendera er (som kanske är nya på datorer) att diskdefragmentera datorn, då och då.  Diskdefragmenteraren samlar ihop fragmenterade data så att diskar och enheter fungerar effektivare. 
    De flesta kör väl dock ntfs idag.
Svar på tråden Tipstråden för hur vi håller våran dator ren från skit!