hur tydliga ska orden vara för 16 månaders?
Hur tydliga ska orden vara för en 16 månaders?
Min son säger flera ord som jag förstår men jag tror inte en främling skulle förstå honom lika enkelt.
Han säger mamma och pappa väldigt tydligt. Baba för mormor och Deda för morfar (Kroatiska som är hans andra språk). Han säger manja (som är katt på kroatiska fast egentligen maca men han uttalar det manja dock tydligt). De 5 orden är mycket tydliga.
Sedan säger han bil (När vi pekar och frågar vad det är eller som han spontant säger när han ser en bil eller när han ser bilnycklar så ropar han bil). Han säger också äpple på sitt sätt som blir mer som epe. Boll som blir bo. Gubbe som blir ube ungefär. Han kan säga daj daj (som betyder ge mig på kroatiska, oftast efter uppmaning när han vill ha något och vi ber honom säga daj daj först så gör han det). Han säger PPPPP och ibland med ett U innan för Upp. Han har ett roligt ljud långt i halsen för "Gott", tänk dig att säga det ordet med stängd mun, så låter det :) Men han säger det enbart i matsituationer när han äter och tycker om något eller när han ser något gott att äta så gör han ljudet och jag förstår vad han menar.
Så ser det ut just nu. Han härmar, eller åtminstone försöker säga, vissa ord som vi säger, och jag kan säga "säg..." (något ord) och han försöker ofta upprepa ordet.
Han säger mmmmm för kossa, grrr för lejon och ah ah ah för apa (djurläten alltså).
När ska orden kunna förstås av en främmande? är det okej och räknas det som ord även om vissa ord bara förstås av oss närmaste?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-04 21:39
Han kan vart hans mage, huvud och öra är. För han lägger handen på huvudet, tar på örat och magen när jag frågar efter det.. och det blir rätt.
Men han pekar inte ut dem, jag läser att de ska kunna peka ut kroppsdelar.. är det det som han gör trots att han inte "pekar" bokstavligen?