• Anonym (:-()

Kraftig panikattack & Gravid, Hjälp!

Har försökt sova nu flera timmar och trotsa paniken men den blir bara värre Livrädd att somna men kroppen vill och ögonlocken faller ihop. När jag håller på att somna känner jag av paniken och blir livrädd och vaknar till igen.
    Är så otroligt rädd faktist, känns som jag ska dö och inte vakna igen känns jobbigt att andas,smärta i bröstet. Varigt en dag med mycket tjat och gnat och behövt "skälla" på barnen som inte velat lyssnat och mycket tänkande Kan sånt utlösa paniken? Vad ska jag göra nu? Alla sover utom jag och hur ska jag orka dagen imorgon? Mår även illa men brukar vara det då min panik kommer. Länge sedan jag hade en sådan här kraftig panikattack och så rädd att jag skadar barnet i magen nu Gråter 
    Hjälp mig/// LIvrädd        
  • Svar på tråden Kraftig panikattack & Gravid, Hjälp!
  • Anonym

Varför skriva här? Jag är till och med förvånad över att du klarar av det om du har en panikattack. Jag hade aldrig gjort det förr när jag mådde så dåligt.

Ring psykakuten istället! 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-05 01:16:05 följande:
    Varför skriva här? Jag är till och med förvånad över att du klarar av det om du har en panikattack. Jag hade aldrig gjort det förr när jag mådde så dåligt.

Klart man kan klara av att skriva ifall man har en panikattack. Det är ju olika för alla. Själv skulle jag aldrig klara av att ringa, men internet funkar bra som avledande manöver. Hjälper ibland, oftast inte.
    Anonym skrev 2011-08-05 01:16:05 följande:

Varför skulle man inte kunna skriva? Jag har svårt att snacka med folk i telefon, internet är lättare för min del.
    Anonym skrev 2011-08-05 01:21:09 följande:
    Klart man kan klara av att skriva ifall man har en panikattack. Det är ju olika för alla. Själv skulle jag aldrig klara av att ringa, men internet funkar bra som avledande manöver. Hjälper ibland, oftast inte.

Exakt så

Sen vet jag inte om det finns någon psykakut här heller faktist eller något nummer till ett sådant

• Blondina

Äter du någon medicin? Jag får panikattaker och under min förra graviditet var BM mycket noga med att jag måste fortsätta med min medicin. Hon menade att stressen under attackerna skadar barnet mer än medicinen. Hoppas det löser sig för dig?

Styrkekram

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
    Blondina skrev 2011-08-05 01:41:17 följande:
    Äter du någon medicin? Jag får panikattaker och under min förra graviditet var BM mycket noga med att jag måste fortsätta med min medicin. Hon menade att stressen under attackerna skadar barnet mer än medicinen. Hoppas det löser sig för dig?

Styrkekram

Men vissa säjer ju att man INTE skall ta medeciner då man är gravid Och dessutom gjorde medecinerna det bara värre för mig

Fy känner mig så j*vla kass och usel som morsa  
  • Anova

Vad jag vet är SSRI inte så farligt vid en graviditet (i alla fall de första månaderna).

Har du inget som brukar lugna dig vid panikångest? Jag tycker att musik lugnar en del.

• Anonym
    Anonym ( ) skrev 2011-08-05 01:35:44 följande:
    Sen vet jag inte om det finns någon psykakut här heller faktist eller något nummer till ett sådant

112?
    Anonym skrev 2011-08-05 01:54:27 följande:

112?

Naje tror inte det är det nr man skall ringa faktist.
    Anova skrev 2011-08-05 01:53:07 följande:
    Vad jag vet är SSRI inte så farligt vid en graviditet (i alla fall de första månaderna).

Har du inget som brukar lugna dig vid panikångest? Jag tycker att musik lugnar en del.
    Brukar göra korsord men det hjälpte inte nu

Värken i bröstet och oron att ej vakna upp igen var/är för stark 

• Anova
    Anonym ( ) skrev 2011-08-05 02:01:06 följande:

Naje tror inte det är det nr man skall ringa faktist.
    Anova skrev 2011-08-05 01:53:07 följande:

Brukar göra korsord men det hjälpte inte nu

Värken i bröstet och oron att ej vakna upp igen var/är för stark 

112 går bra att ringa i alla nödfall.. De kan komma med ambulans och köra in dig till en akutmottagning där du kan få vård. 1177 (sjukvårdsupplysningen) kan också vara till hjälp om du vill ha lite guidning i vad du ska göra.
    Fast jag vet, ringa under panikångestattack är inte så lätt (själv kan jag inte ens sitta still då det är som värst). 

Psykakuter finns inte överallt. Det finns t.ex. inte i min stad. Där får man komma till psyk på dagtid. Länssjukhuset, 18 mil härifrån, har inga läkare på sin psykakut på nattetid. 

Vad tror du att det onta i bröstet beror på? Själv brukar jag få ont i bröstet och tungt och andas av "vanlig" ångest.. Tror du inte att det kan vara ångesten som spökar? Och hur många gånger har du inte lagt dig med ångest och sedan vaknat upp dagen efter?        
  • Anonym (En annan mamma)

Jag finner en sorts ro i att bara ligga och då och då röra på en kroppsdel (för att känna att jag fortfarande har kontroll över kroppen). I övrigt brukar jag försöka låta kroppen ta över och andas åt mig - jag försöker hitta tilltron till att min kropp VILL andas och kommer att göra oavsett vad jag gör. Jag tar ett andetag i taget och konstaterar att "jaha, jag överlevde även detta andetag."

På något sätt går det ut på att släppa kontrollen (förutom lite viftande på en fot ibland, man kan ju inte släppa HELT , he, he *ler åt mig själv*). När jag släppt taget upptäcker jag ju att kroppen kan ta hand om sig själv och då finner jag till slut lite ro. 

Hoppas det släpper!

Kram! 

Svar på tråden Kraftig panikattack & Gravid, Hjälp!