• mira 82

Någon som ätit mycket alvedon under graviditeten?

Jag är gravid i v.16 och har de senaste veckorna haft en hemsk värk i både nacke och huvud. Jag antar att det är nacken som utlöser huvuvudvärken. Jag har haft dessa besvär i omgångar tidigare och besökt både kiropraktorer, akupunktörer och sjukgymnaster men aldrig blivit riktigt hjälpt. För att kunna fungera i vardagen så blir jag tvungen att ta alvedon emellanåt när huvudvärken blir som värst. Ibland försöker jag härda ut men då övergår huvudvärken till migän istället. Det känns dock inte kul att knapra alvedon med en liten bebis i magen. Vet dock att det är ok att äta alvedon, men hur länge kan man göra det utan att fostret tar någon skada???

• Svar på tråden Någon som ätit mycket alvedon under graviditeten?
  • DragonWoman

Biter du ihop hårt när du sover? Det kan orsaka nackvärk + huvudvärk. Testa bettskena. Hur mycket alvedon äter du då? Jag åt ganska mycket, men det berodde mest på foglossning. Fick senare även citodon mot den värken. Ingen fara enligt läkaren så länge man inte överdoserar.

Jag tog inlägg 100 000
  • Philippa

Jag åt alvedon några gånger om dagen i hela graviditeten och det avr okay från läkaren....

• Lenast

Har sjukgymnasten tittat på ditt bäcken? För mig räcker INTE alvedon på långa vägar...

• Nyfiken gul

oavsett  vilken smärtlindring man tar så är det ingen fara så länge man inte överdoserar.

Jag fick ischias + foglossnig under min graviditet och åt alvedon i nästan 7 månader och det var ingen fara så länge jag höll mig till rekommenderad dos.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jamenvisst

Ny studie (kommer inte ihåg vilken, men går säkert googla för att på så sätt hitta den vetenskapliga artiklen) visar att om man äter fulldos T.Alvedon (4g/dygn) under graviditeten medför det en stor ökad risk för att pojkar föds med missbildade könsorgan. Nu tror jag inte det är någon fara med någon enstaka.

• jamenvisst

Ser nu att mängde Alvedon är oklar.

• Lady without tattoo

Jag åt nästan varje dag under min första graviditet.Ingenting hände med barnet.

Yrke: Leg pratkvarn
  • Nifelheim

Jag åt Alvedon/panodil 2x1g hela min förra graviditet och det gick jättebra. Har tyvärr inte så mycket till val om jag ska fungera normalt, det är den lägsta smärtlindringsdos som jag "kan" gå på för att inte få skitont och må jättedåligt (nack och ryggskada efter en bilolycka).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • jamenvisst

Självklart ska man må bra. Forskarna till studien betonar även att man fortfarande kan äta Paracetamol och att fler studier behövs. Tycker ändå det är viktigt att man vet att det finns en risk. 30 procent av de som åt paracetamol under grav fick pojkar med missbildade könsorgan.

• Lancia

Hade likadana besvär, åt en del alvedon utan större effekt, men blev hjälpt av ordentlig nack-/huvudmassage vid ett par tillfällen. Värt att testa!

?°´ en prins 0808 & en ängel 1006 `°?
  • mira 82

Tack alla snälla för att ni har svarat, känns skönt att man inte är ensam om att behöva knapra alvedon.
    Det verkar ju ha gått bra för er andra som tagit alvedon under graviditeten. Jag äter absolut inte maxdos och inte varje dag heller. Men varje gång jag ska svälja ner dom så tar det emot, och jag tänker på den lille i magen.

Dragonwoman: Jag fick veta från tandläkaren för några år sedan att jag pressade ihop käkarna när jag sov, trodde dock inte att det kunde orsaka nackvärk, kanske man skulle gör sig en ny bettskena, den gamla har jag inte kvar.

• iffis

Jag äter både för migrän och spänningshuvudvärk, jag har nu börjat använda min spikmatta som jag rullar ihop till en kudde och ligger på ca 20 min 4ggr i veckan. Spikmattan släpper inte allt men för min del så gör det iafl att jag kan hålla ut lite längre. Dagtid så pimplas det alvedon och för natten citodon om jag verkligen inte klarar att somna pga smärtan.

• lillaknas

Jag åt alvedon, citadon och någon mera receptutskriven smärtstillande under min första graviditet. Nu äter jag endast alvedon under denna graviditet.
    Inga problem, jag äter max dosen varje dag.

• Mamma Anna 87
    jamenvisst skrev 2011-08-05 09:45:03 följande:
    Självklart ska man må bra. Forskarna till studien betonar även att man fortfarande kan äta Paracetamol och att fler studier behövs. Tycker ändå det är viktigt att man vet att det finns en risk. 30 procent av de som åt paracetamol under grav fick pojkar med missbildade könsorgan.
    30% låter lite mycket, speciellt med tanke på att 50% av alla barn borde bli flickor... då skulle nästan alla killar få missbildade könsorgan.. skulle gärna vilja granska den artiklen för det låter väldigt osannorlikt, speciellt med tanke på hur många kvinnor som antagligen äter alvedon under graviditeten...
  • eviz08

Alvedon kunde man enligt min läkare äta maxdos av, det skulle inte vara några problem.

• jamenvisst

Mamma Anna 87- Gör gärna det! Den är säkert lätt att få tag på i orginal! Sedan menade jag givetvis 30 procent av alla födda pojkar!

• Sophiebysophie

Har läst att om man äter mkt alvedon under graviditeten att det kan skada barnets testiklar, va nån studie gjord i danmark, men den va inte tillräckligt stor... men dom hade ändå forskat på ett par hundra kvinnor och fått fram det.

Svar på tråden Någon som ätit mycket alvedon under graviditeten?