• Äldre 5 Aug 08:06
    2438 visningar
    9 svar
    9
    2438

    Ställa barnet i dagiskö innan fått personnummer?

    Hej, är det någon som  har lyckats ställa barnet i kö för barnomsorg i kommunen innan barnet fått sitt personnummer?


    Vi adopterar från Kenya och med den långa vistelsetiden vill vi för säkerhets skull ställa barnet tidigt i kö medan vi fortfarande är kvar i givarlandet. Men nu verkar det inte gå eftersom "de inte ser någon koppling mellan mig och barnet", vi  blir hänvisade till att kontakta skattemyndigheten så jag misstänker att det är avsaknaden av personnummer som spökar.


    /Fågel blå

  • Svar på tråden Ställa barnet i dagiskö innan fått personnummer?
  • Äldre 5 Aug 08:10
    #1

    Varför?

  • Äldre 5 Aug 08:31
    #2

    Hej 7feb.
    Vi bor i Stockholm och jag har fått för mig att det är jättelång kö till barnomsorgen här (om någon är mer insatt i detta än jag så svara gärna i tråden). Så vi tänkte att det är lika bra att ställa barnet i kö så det finns möjlighet för barnet att börja på förskola kanske ett halvår efter hemkomst från Kenya (ifall barnet är redo för förskola då vill säga). Vi kommer vara hemma med barnet först i ca ett år (fast hemma i kenya då vill säga). 

  • Agnes och Ville
    Äldre 5 Aug 08:37
    #3

    I de flesta kommuner måste man ha pers.nr till barnet innan det går att ställa i kö.

  • Luulli­s
    Äldre 5 Aug 08:40
    #4

    Har du pratat med ansvariga på kommunen? Det kanske går att ordna. Du blir möjligtvis nekad i ansökan, men om du pratar personligen med dom kanske det fungerar...

  • Äldre 5 Aug 09:01
    #5

    Ok då förstår jag. Men jag hade nog köpt läget och väntat tills barnet fått personnummer, får barnet inte detta innan ni kommer till Sverige? Ring och prata med Skatteverket? Eller njut av inte behöva tänka på sånt och att saker och ting alltid löser sig:) Lycka till!

  • Äldre 5 Aug 09:06
    #6

    Men får du inte persnr då adoptionspappren skrivs på? Skattemyndigheten måste väl kunna ordna så att ni får reda på det via nätet och inte bara pappersväg. Då kan ni ju ställa barnet i kö då ni är i Kenya, för man kan ju oftast ställa dem i kö via nätet med


    Älskar mina barn ♂-91 ♂-07 ♀-09 & ♀ -11
  • Äldre 5 Aug 09:52
    #7

    Har du försökt ringa några förskolor och berätta läget? Skulle tro att de kan själv påverka egna köer något.

  • Elinhe­terjag
    Äldre 5 Aug 10:03
    #8

    Jag bor också i Stockholm biologiska barn får inte börja köa för att de är ett halvår om de inte ändrat reglerna men det kanske är annorlunda man adopterar ett äldre barn men ring eller maila din stadsdel så får du säkert hjälp. Lycka till

  • Selma1­966
    Äldre 5 Aug 12:13
    #9

    Hej,

    Vi adopterade förra året. Ryssland har en sk svag adoption så vi fick lov att skicka in begäran om adoption till svenska tingsrätten när vi kom hem. Personnumret fick vi rätt snabbt, men kommunen kunde fortfarande inte se att vår son hörde till oss och krävde in kopia på domstolsbeslutet innan vi fick ställa oss i kö. Så nu i veckan började sonen på sin förskola en bit hemifrån och inte där vi först hade önskat oss. Det var inte ens fjärdehandsvalet... Men det är en bra förskola, med duktig personal och en egen resurs som ansvarar för vår son (pga funktionshindret). Det kommer gå jättebra ändå. Vi får se om något år om vi väljer att byta förskola till någon som ligger närmare (vi har 2 på samma gata och säkert 3-4 till som ligger närmare än nuvarande). Men är de så duktiga som de verkar så kanske vi stannar kvar för att sonen ska slippa att byta skola.

Svar på tråden Ställa barnet i dagiskö innan fått personnummer?