• nyfikengrön

Recept på Tunisisk- arabisk mat

Jag vill gärna ha lite recept på tunisisk mat eller arabisk mat in general, har ni specifika recept för just tunisisk mat så är det kanon men släng gärna in lite olika för vad som kategoriseras under arabisk mat också.

Tack!

• Svar på tråden Recept på Tunisisk- arabisk mat

googla "tunisisk mat recept" och "arabisk mat recept"

• nyfikengrön
    avatar01 skrev 2011-08-05 09:37:42 följande:
    googla "tunisisk mat recept" och "arabisk mat recept"
    I have!! Men tänkte om någon satt inne på något så vore det bra också då nätet är väääääldigt stort att leta igenom.
  • nyfikengrön

Det är snålt på maträtter ändå tycker jag så om någon här har nåt recept att dela med sig av så vore det super!

• garib

Gå in på Islamguiden.com och i vänster spalt ,nästan längst ner finns en rubrik  Orientalisk mat ,det finns vissa receptsajter på engelska.

• nyfikengrön

Någon som sitter inne med förmågan att laga couscous som i tunisien och kan dela med sig av det receptet åt mig?

• MHK

Hittade den här till dig, enkel och väldigt god 

Mojadara/ ris och linser

ingredienser

1 glas gröna linser

2 glas Jasmine ris

5 glas vatten

3 lökar

1 ½ dl matlagningsolja

2 msk salt

Gör så här

Rensa linserna och skölj dem noga. Lägg linserna i en gryta och låt dem koka tillsammans med vattnet på högsta värmen och sedan sänker du till 3an. Du kokar dem tills och sen tar du upp en lins ur grytan för att testa om den är färdig, du ska kan känna att linsen delar sig om du kniper ihop den med fingrarna. När linserna är färdiga häller du över riset och saltet och rör om en gång ordentligt, om riset inte är övertäckt med vatten ifrån linserna får du hälla över lite vatten till grytan som ska täcka ca 1 ½ cm ovanför riset.

När det börjar koka ska du sänka värmen till 1 och lägg på locket. Under tiden riset kokar ska skala löken och delar dem i strimlor och steka dem tillsammans med matlagningsolja. Löken ska bli brunt inte svarta eller hårda. När du ser små hål mellan riset ska du röra endast en gång för att se hur mycket vätska det finns kvar i riset. När riset blir torrt ska du hälla över löken och oljan i grytan. Serveras med naturell yoghurt eller fattoush/ sallad 
  • MHK

Detta é ett måste

Tabouleh

ingredienser

En knippa persilja

½ kg tomater

1 dl mynta, går bra med torr mynta också

3st salladslökar

1 romansallad

1 dl fin bulgur

1 ½ dl pressad citron

2msk salt

1 ½ dl olivolja

Gör så här: Fin fördela persiljan, tomat, mynta, gräslöken och lägg dem i en skål där du kan blanda ihop det ordentligt. Bulgur lägger du i blött i medan du lägger olivolja, salt, citron i salladen och sedan tar du bulgur utan vätskan och blanda ihop salladen. Sallads blad lägger du som dekoration runt tabouleh (sedan när man äter lägger man tabouleh på ett blad och äta, smakar suveränt). Serveras till grillad, kyckling eller enkel måltid 
  • MHK

Bästa grillningen 

Kafta

ingredienser

½ kg köttfärs

5 stora stjälkar persilja

1 gul lök

1 msk salt

½ msk 7 sorters kryddor

Gör så här:

Dela löken i små delar och persiljan också i små delar och kör försiktigt i matbredaren något varv så att dem blir finhackade (inte vattniga) och sedan blandar du ner köttet, lök +persiljan, salt och peppar i en skål och rör om ordentligt. Sätt det på en grillspett och grilla. Serveras till hummus, naturell yoghurt, tabouli.

• MHK

Spenatpiroger

Ingredienser

1 deg sats

Fyllning:

1 kg spenat

2-3 stora gul lök

1 msk salt

2 tsk spiskummin

2 st pressad citron

1 dl matlagningsolja

1 tsk stark chili (malen finns färdig i butiken)

1 tsk citronsyra

Gör så här:

Efter att du har rensat spenaten väldigt ordentligt ska du hacka spenaten ca 1 cm långa strimlor i en stort skål så att du har möjlighet att jobba med den. Sedan lägger du spenaten och salten tillsammans och knåda ordentligt ihop spenaten och sedan pressar du ut vattnet och lägg spenaten i en annan skål och spenatvattnet slänger du.

Du ska inte fin hacka löken men dem ska inte vara grovhackade heller, något mitt i mellan och häll över löken i spenaten tillsammans med salt, spiskummin, matlagningsolja, chili och citronsyra. Du ska blanda ihop allt ordentligt och sedan lägger du folie ovanpå och in i kylen (helst en timme men det går bra att jobba med det direkt också), om du vill kan du förbereda fyllningen dagen innan går det lika bra.

När du har gjort degen ska du kavla ut den och dela dem i runda cirklar och lägga fyllningen på och sedan göra dem till trianglar. Sätt ugnen på 225grader Om du inte vill ha smörpapper kan du smörja plåten i matlagningsolja och sedan lägga pirogerna på den och låt den jäsa minst 10min. När jäsningen är klar lägg en klick smör eller samny finns hos utländska butiker på toppen på varje pirog samt sätt in den på mellersta gallret i ugnen ca 15-20min tills dem blir gyllenbruna. Serveras tillsammans med naturell yoghurt.

• nyfikengrön
    garib skrev 2011-08-05 11:15:51 följande:
    Gå in på Islamguiden.com och i vänster spalt ,nästan längst ner finns en rubrik  Orientalisk mat ,det finns vissa receptsajter på engelska.

Det gick inte att gå vidare på länkarna för arabisk mat och så...

• nyfikengrön
    MHK skrev 2011-08-05 11:52:49 följande:
    4 recept, prova dem gärna
    TACK!!! Såg smarrigt ut!!
  • MHK
    nyfikengrön skrev 2011-08-05 12:34:32 följande:
    TACK!!! Såg smarrigt ut!!
    You are welcomeGlad
  • chokri cuisine

Hej 
    Jag heter chokri,
    jag gillar att laga mat presis tunisiska mat. 

t.ex: Gryta med lammkött och blomkål kokat i vatten ca: 20 och sen kommer friterat 

Svar på tråden Recept på Tunisisk- arabisk mat