hitta gnistan igen?
"Ok, vi kör väl då..."
Efter ett antal månaders kris i relationen så står vi inför en slags "nystart" där vi ska försöka hitta tillbaka till de känslor som försvunnit/svalnat/etc.. Hon har egentligen varit mer eller mindre "sval" i ett par år - men sett detta som ett problem först för ca. ett halvår sedan (då hon upptäckte att hon utvecklat känslor för en annan man).
Jag har också varit smått missnöjd med tillvaron i ett par år, men kopplade aldrig detta till henne eller vår relation. Min kärlek för henne har varit stark liksom min längtan och lust. Jag har sökt förändring hos mig själv, min livsstil och min egen tillvaro. Det är först under vår kris som även mina känslor svalnat, "kylan" har spridit sig i takt med att jag sett att hon inte var "den jag trodde" - och egentligen först NU blivit uppriktigt oroad över vart min kärlek, lust och längtan tagit vägen..
Vi har i alla fall kommit igenom den mest akuta delen av vår kris - och vill båda ge relationen/äktenskapet en ärlig chans. Med barn, trygghet och väldigt mycket gemensamt så känner ingen av oss att det är särskilt lockande att bryta upp allting och börja leva vv-liv. Vi har också en bra stämning, bra kommunikation och faktiskt en hel del roligt mitt i alltihopa..
Med detta sagt så är ingen av oss beredda att leva tillsammans resten av livet utan gnista, spänning och "förälskelse" (vi vet att det inte kan bli någon nyförälskelse efter så många år - men lite pirr vill man ju känna ibland.. :)).
Min fråga riktar sig främst till er som upplevt detta - och tagit er igenom (eller misslyckats).
Vi är båda ganska kloka och kan fundera, spekulera och fantisera hur mycket som helst själva - men jag skulle alltså vilja höra konkret vad ni gjorde för att komma vidare, för att hitta gnistan/pirret...
Jag tror det är möjligt, kärleken finns där någonstans - men jag behöver inspiration och energi för att orka ta mig an den tid som kommer på ett positivt sätt. En mycket klok sak som rådvivaren sa oss i veckan var att vi kan fundera på vad man kan göra för sin partner, för att han/hon ska må bra.. Kanske självklart men ändå..:
- Vad kan jag göra för dig? (jag blev jätteglad och kände mig upplyft när hon kom till mig igår med den frågan, mjukt och uppriktigt, då jag var lite trött och nere..)
OBS! Jag är tacksam om vi kan hålla oss till ämnet... *luttrad*