• sevgilim

Är nudlar dåligt?

Folk tjatar om att nudlar inte är bra.
    Hur är det egentligen?

• Svar på tråden Är nudlar dåligt?
  • Sandreli

har hört att de är rätt feta (fast det varierar kanske från sort till sort?) Jag hoppas de inte är så onyttiga eftersom jag lever på nudlar, MUMS

• Kattmor

efter vad jag har hört så finns det absolut ingen näring i dom.....

hörde om en kille som levde på nudlar & han blev sjuk till slut.... fick väl näringsbrist.

Men äter man det ibland med annat till & inte enbart nudlar så är det nog helt ok!!

• Sandreli

hmm, nu lät det som jag endast käkar nudlar.. Har till broccoli/kött/fågel, och äter även potatis och ris emellanåt

• Aiwendil

Det är inge bra enligt vv. i allafall...
    Du får äta två kycklingfileér med klyftpotatis och lättcremefraiche till..
    Vilket föredrar du

• lata kocken Johanna

äter man varierat är det inget som helt fel på nudlar

men de där i fyrkantiga små paket är ingen höjdare eftersom man inte blir så mätt om man jämför med mängden kalorier som man får i sej...

däremot finns ju mängder med olika trevliga nudlar i hyllorna med utländsk mat
    tex glasnudlar, risnudlar mm

(som jag brukar lägga i kallt vatten och sen wooka med grönsaker och kyckling)

• stelpa

Portionsförpackade nudlar är nog ok om man inte häller på den där oljan som medföljer (vet aldrig vad det är i den...). Men visst är det nyttigare med ex fullkornspasta, fullkornsris eller varför inte bulgurvete (ris)? Det sistnämnda är en höjdare! Finns i vanliga mataffärer på rishyllan. Bra för magen.

• MonicaH

Jag har lärt mig att koka nudlarna sen steka de med grönsaker, tex broccoli, morötter mm.
    Och sötsur sås till.
    Jag åt nudlar hela tiden innan,men mamma började klaga på att det är fett och onyttigt...

• HeddaBigBum

nudlar är väl deep fried, så om man använde lilla oljepaketet eller inte spelar nog inte så stor roll... och sen är det väl rätt mycket salt i nudlar.
    Men fasen jag smäckte i mig en påse djungelvrål igår... och jag lever än idag!

• lata kocken Johanna

nudlarna i sig brukar inte vara värre än vanlig pasta

däremot så har man ju ofta en massa fett på - men man ska inte vara rätt för fett! ung 30E% av vad man äter ska ju vara fett och helst omättat (det betyder på ett ungefär 10-15vikt%)

• lata kocken Johanna

och joo de i fyrkantiga paket brukar ju vara friterade - men de andra varianterna är det ju som är helt OK

• Heisan

Nudlar är ju inte sämre än vilken vanlig pasta som helst...Sitter här och stirrar på en påse med risnudlar och det är 1% fett i det, innehåller rismjöl, salt och vatten.
    Äggnudlar: 2% fett-vetemjöl, salt, vatten och ägg.
    Fettet i de små påsarna nudlar som har kryddpåsar, kommer just från kryddpåsarna till stor del.

• Heisan

Sorry, läste just på påsen att fettet var tillsatt till nudlarna.. , i de små påsarna alltså...

• lata kocken Johanna

jag har fyra varianter här

en som bara har en massa konstiga tecken som namn och den är friterad - med ung 12%fett - dvs inget alarmerande... och med grönsaker (kokt broccoli, lök och purjo + kyckling till) och så så är det en ganska bra måltid (knappade in det i dietist) med bra fördelning av fett, protein och kolhydrater

• MonicaH

blir man tjock av kolhydrater? hur mkt behöver mna dagligen av fett o kolhydrater som gravid??

• MonicaH

Flåt jag skrek... men skrev me stora bokstäver i brådskan

• lata kocken Johanna

du ska ha samma fördelning som vanligt

dvs ung 30E% fett
    10-15E% protein och resten kolhydrater

det går åt mellan 200 och 500KJ extra per dag (en normal kost är 9000KJ)
    så det motsvarar ungefär en macka och ev ett glas mjölk till

Svar på tråden Är nudlar dåligt?