• Autumnbeauty

Någon mer med barn som fått prolaps / tarmframfall?

Min dotter som snart är två år bajsar regelbundet varannan dag. I förrgår satt hon och pressade lite extra efter att ha varit lite hård/halvhård i magen en tid... när hon var färdig och vi skulle torka henne så märkte vi att ca 1-2 cm av tarmen / ändtarmen hängde ut UTANFÖR ANUS! Jag höll verkligen på att svimma, det var det äckligaste jag någonsin varit med om!!! Det blev panik och vi kastade oss i bilen och åkte till Astrid Lindgrens akut, där vi fick reda på att det kallas "prolaps" / "tarmframfall" och inte är helt ovanligt bland barn 1-3 år när de är lite hårda i magen. Vissa händer det aldrig, för vissa flera gånger, och för andra varje gång barnet är på pottan.

Om det händer igen ska man tydligen "trycka tillbaka det in" (hur 17 ska man klara av det, jag kommer att svimma?!).

Någon mer som har råkat ut för samma sak och vill dela med sig av era erfarenheter? Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken och rädslan när det här hände, och jag känner nästan dödsångest inför ikväll då det är "dags för pottan" igen :-/

Svar på tråden Någon mer med barn som fått prolaps / tarmframfall?