• lillagumman

jättskillnad mellan olika termometrar, ska det vara så?

Ja, ni ser ju på rubriken vad jag frågar om. Tidigare hade vi en för ändtarmen (Terumo) men sen köpte jag en örontermometer från Braun. I morse tog jag tempen med både öron- och ändtarmstermometer och det skillde nästan en hel grad! Örontermometern visade 38.4 medan ändtarmstermometern visade 39.3. Det är ju jättestor skillnad! Brukar det vara så och hur vet man vilken temperatur som är "rätt"?

• Svar på tråden jättskillnad mellan olika termometrar, ska det vara så?
  • Våra Liv

jag har hört att örontermometern inte är så bra att man måste vikla den rätt för den ska visa precis.

• Moja

För mig är det tvärtom! Örontermometern kan visa över 38 men rumptermometern bara 37,2 t ex.

Jag tror att ändtarmstermometern visar mest rätt.

• Maggen

Ja. Det är viktigt att vinkla den rätt. Dessutom blir det felvärden om man har trånga örongångar eller mycket öronvax. Det är mest tillförlitligt att ta i ändtarmen, så den kan du lita på.
    Men örontemp kan ju ändå vara bra på större barn, som det kan vara helt omöjligt att ta temp i rumpan på.

• Mariajac

Jag har nyss läst en artikel i en tidskrift där en feberforskare (eller vad det kallas!? ) sa att för att få mest korrekt temperatur, ska man ta tempen så nära tinningen som möjligt. Det finns speciella sådana termometrar, men örontermometrar är också bra.

• Våra Liv

oh vad bra för vi ska få en sån termometer man kollar i tinningen av barnens farfar i julklapp göttigt

• LadyMarmalade

Vi kör örontermometer...

oftast kollar man ju bara om det är tveksamt...har barnet hög feber märks det ju...

är inte så petig utan kollar oftast febern för att se om det blir skola/dagis eller ej....

är de väl hemma sen så kollar jag bara om de "brinner"

Feber är ju inget farligt utan bara ett symptom...

• trollungar

jag har köpt en panntermometr och den funkar perfekt.har jämfört den med vår rekatltemp.
    tydligen så ger den exakt temp pga att blodflödet som cirkulerar på nåt sätt som då ger den mest korrekta temperaturen.det står i bruksanvisningen.köpte den på claes olsson för 200:-

• lillagumman

Oj, tack för alla svar!

Svar på tråden jättskillnad mellan olika termometrar, ska det vara så?