• Anonym (kronblom)

Jag är lat

och jag hatar det. idag vaknade jag kl. 7.30 och har legat på soffan sedan dess med laptopen i famnen. Hemmet ser ut som ett bombnedslag, har inte diskat på en vecka, kläderna i tvättmaskinen har blivit tvättade 3 gånger för jag har inte orkat eller haft lust att hänga upp tvätten. 

4 semester veckor har nu gått, 3 dagar av dessa har jag varit uta. de anda har jag levat raklång.

Jag HATAR mig själv för dethär. jag vill vara en bra fru som bakar, städar,orkar fixa mat varje dag. hur gör ni för att orka... Gråter

• Svar på tråden Jag är lat
  • Hi5

Gör en lista på vad som ska göras, och ta en sak i taget. Det är mitt bästa tips. Ingen kan göra allt, särskilt inte på en gång, då rör det bara till sig. Och är ni två eller fler i hushållet så är jag säker på att det går att delegera lite uppgifter till övriga familjemedlemmar.

Sätt igång bara! När du ser resultaten (stryker på listan) så blir du peppad att fortsätta. Men ta någon sak per dag.

• Pamela 825

Låter som en släng av depression. UT och träffa folk, hitta på något. Säg till resten av familjen att städa och tvätta så du slipper det. Låter märkligt att ingen i familjen märkt att disken och tvätten aldrig blir gjord? Man måste hjälpas åt, ingen klarar av att göra ALLT.

• delifi2

låter som jag förut ( är fortfarande till en viss del lat)

jag hade en kalender dä rjag skrev upp vad jag skulel göra, jag började med 1 sak var dag.
    tex tvätta en dag
    diska nästa
    dammsuga nästa
    skura nästa osv osv

till slut skrev jag upp fler saker samma dag.

jag var vädlgit tv-beroende då så jag skrev upp tider när jag skulel göra dessa saker och jag fick inte titta på tv förrens det var klart 

• Anonym (kronblom)
    Pamela 825 skrev 2011-08-05 14:21:45 följande:
    Låter som en släng av depression. UT och träffa folk, hitta på något. Säg till resten av familjen att städa och tvätta så du slipper det. Låter märkligt att ingen i familjen märkt att disken och tvätten aldrig blir gjord? Man måste hjälpas åt, ingen klarar av att göra ALLT.
    Jag känner ingen annan än min man i hela Sverige. Min man är den som städar det mesta, om han börjar så får jag dåligt samvete och drar mig up ur soffan för att hjälpa till. Jag är bara 23 jag borde ju ha all kraft och ork i världen, men energin finns liksom inte. Jag äter också fruktansvärt dåligt, så jag tänkte åka till apoteket idag och köpa mig lite energi på burk, vitaminer och dyligt. kanske det skulle hjälpa lite i allafall.
  • Anonym

Börja ät så kommer orken.

• Anonym

Hello soulmate. Jag är också ledig. Min sambo jobbar hela dagarna. Jag sitter mest på min lilla rumpa framför datorn och gör inte ett skit... Att det har regnat konstant sedan juni gör inte saken bättre. Att jag inte känner någon här hjälper inte heller. Fast, jag diskar alltid dagligen, och städar när det ser skit ut, samt ser till att hänga tvätten och äter hyfsat regelbundet, så jag tillåter mig att vara förjäkla lat helt enkelt.

Som andra skrev, skriv en lista. Ta en sak varje dag, något som känns överkomligt. När du väl lagar mat, gör flera portioner samtidigt så att du inte behöver laga mat varje dag. Bestäm dig för att, vare sig du har lust eller inte, ta en 15, 30, 40 eller 60 min promenad varje dag (beroende på vad du själv tycker är överkomligt), och klappa dig på axeln om du ens får på dig skorna och lite sol i ansikten en gång om dagen.

• E466

Du kanske inte vet hur man gör (många inklusive undertecknad behövde ju inte städa eller laga mat när de bodde hemma hos sina föräldrar, så det är inte självklart att man lärde sig något där hemma). Städmanualen innehåller många bra tips, länk här. Att du äter dåligt gör ju också att du blir trött, börja med att åtgärda det. Om du inte har någon uppslagsbok av den här typen kanske du vill skaffa dig det, där står allt du behöver veta om hur man åtgärdar dina två-tre huvudproblem (kost, städ och tvätt). Inget av de där kunskaperna är ju något som kommer automatiskt, tyvärr.... lycka till!

• Anonym (kronblom)
    E466 skrev 2011-08-05 20:18:02 följande:
    Du kanske inte vet hur man gör (många inklusive undertecknad behövde ju inte städa eller laga mat när de bodde hemma hos sina föräldrar, så det är inte självklart att man lärde sig något där hemma). Städmanualen innehåller många bra tips, länk här. Att du äter dåligt gör ju också att du blir trött, börja med att åtgärda det. Om du inte har någon uppslagsbok av den här typen kanske du vill skaffa dig det, där står allt du behöver veta om hur man åtgärdar dina två-tre huvudproblem (kost, städ och tvätt). Inget av de där kunskaperna är ju något som kommer automatiskt, tyvärr.... lycka till!
    det är jag som har gjort allt när jag bodde hemma.Städade innan föräldrarna kom hem från jobbet. Kokade mat och tvättade ibland. över 100 kusiner har jag och massa syskon så barn är inget problem heller. Jag gifte mig när jag var 18. det var då jag blev lat, antagligen för att det var ju mitt nya hem då, där fick jag göra som jag ville och när jag ville. 
  • Johan75
    Anonym (kronblom) skrev 2011-08-06 09:04:41 följande:
    det är jag som har gjort allt när jag bodde hemma.Städade innan föräldrarna kom hem från jobbet. Kokade mat och tvättade ibland. över 100 kusiner har jag och massa syskon så barn är inget problem heller. Jag gifte mig när jag var 18. det var då jag blev lat, antagligen för att det var ju mitt nya hem då, där fick jag göra som jag ville och när jag ville. 
    Med kosten kan du säkert få ett rejält uppsving. Ifall du inte får i dig energi kommer du inte att orka, och får du i dig all energi på en gång (speciellt om det är snabb energi som socker och andra snabba kolhydrater) kommer din insulinnivå att också göra dig trött.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Jag är lat