• chexa

Undersköterskor, delegering?

Hejsan!
    Jag funderar på att börja plugga till undersköterska. Drömmen för mig är att få börja jobba på ett sjukhus där det händer lite mer. Just nu har jag sommarjobb på ett demensboende, men äldrevården är inget för mig..

så nu till frågorna
    Jag vet att det finns en del delegeringar som man kan få välja att göra te.x medecin och omläggningar. Är det någon som vet ALLA delegeringar som man kan få göra som undersköterska?

Och vad har ni för uppgifter som jobbar som undersköterskor inom sjukvården?

Kram!

• Svar på tråden Undersköterskor, delegering?
  • Tjohalia

Om äldrevården inte är något för dig så tycker jag att du ska fundera på om du verkligen ska utbilda dig till undersköterska. Det är inte direkt gott om jobb så man får knappast välja vart man vill jobba, och äldreomsorgen är en STOR del av arbetsmarknaden för undersköterskor.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Scream2

Det är upp till sjuksköterskan som delegerar att välja ut vad just du kan få göra!
    Ge ex på VAD DU VILL HA så kan jag svara på VAD JAG SKULLE KUNNA TÄNKA MIG GE DIG! 

• Rocky Mountain

Jag jobbar som uska och har haft dessa delegeringar genom åren:

Sätta KAD (urinkaterer)
    Spola KAD
    Suga med kateter i mun, svalg och track
    Ge mediciner i tabletter, stolpiller, ögondroppar, inhalationer mm mm
    Såromläggningar
    Ge insulin och inohep (medicinering genom ett stick i magen ellr lår)
    Sätta PVK (nål i handen)
    Ta blodprover, venösa och kapillära
    Sondmatning

• chexa

jag har läst lite här på familjeliv om undersköterskan rutiner, många tar ju blodprov mäter blodtryck gör ekg, sätter kateter osv.

Jag tycker det verkar så spännande att få göra mer saker än att dela medecin som jag gör just nu. Därför undrar jag vad för fler slags delegeringar det finns.. Och det jag nämner ovan är det olika slags delegeringar. Jag har nog inte riktigt förstått hur det fungerar.

• Scream2
    chexa skrev 2011-08-05 14:28:01 följande:
    jag har läst lite här på familjeliv om undersköterskan rutiner, många tar ju blodprov mäter blodtryck gör ekg, sätter kateter osv.

Jag tycker det verkar så spännande att få göra mer saker än att dela medecin som jag gör just nu. Därför undrar jag vad för fler slags delegeringar det finns.. Och det jag nämner ovan är det olika slags delegeringar. Jag har nog inte riktigt förstått hur det fungerar.

Du ska inte plugga till sjuksköterska istället då, så att du garanterat får göra de "roliga" sakerna. Att få jobb som uska på sjukhuset kan vara svårt i dagsläget.
  • chexa

Rocky Mountain.

Tack för svaren det var det jag undrade. Är det då 9 olika tester du gör? och gör om dem 1 gång/ per år?

• chexa

Scream, jo jag var inne på sjuksköterska ett tag. Men det blir en del pluggande...

• Scream2
    chexa skrev 2011-08-05 14:31:05 följande:
    Scream, jo jag var inne på sjuksköterska ett tag. Men det blir en del pluggande...

Jo, det är ju det som är skillnaden och det som gör att SSK FÅR göra allt det där du VILL göra!
  • Mela78
    Rocky Mountain skrev 2011-08-05 14:25:34 följande:

Jag jobbar som uska och har haft dessa delegeringar genom åren:

Sätta KAD (urinkaterer)
    Spola KAD
    Suga med kateter i mun, svalg och track
    Ge mediciner i tabletter, stolpiller, ögondroppar, inhalationer mm mm
    Såromläggningar
    Ge insulin och inohep (medicinering genom ett stick i magen ellr lår)
    Sätta PVK (nål i handen)
    Ta blodprover, venösa och kapillära
    Sondmatning

Det är inte alls säkert att man får göra allt detta som usk på sjukhus. En avdelning där jag arbetat fick usk endast göra vissa enklare såromläggningar och ta vissa blodprover. Resten delegerades aldrig till någon usk efter beslut från ledningen. På fler och fler avdelningar försvinner uskorna helt, eller minimeras till att en eller två arbetar per dag för att täcka typ mat och förrådsbeställningar samt göra iordning lunch till patienter. Istället anställer man fler ssk som ju kan och får göra alla arbetsuppgifter.
  • Red drum

På vårt sjukhus städar usk:orna.... De får inte ha patientkontakt på flera avdelningar utan ska bara stå för städningen. Kan vara bra att kolla upp innan....

• Rocky Mountain

Ekg, blodtryck, saturationtagning har jag också.

Eftersom jag har jobbat på lite olika ställen så har jag inte gjort dessa uppgifter på en och samma arbetsplats. Men på en vårdavdelning på sjukhus så får man som uska göra mycket! Det är ett roligt arbete men man ska veta att det många gånger är ett stressigt och krävande jobb. 
    Själv jobbar jag på operation nu och har inte hälften av alla dessa uppgifter nu, av den enkla anledningen att man inte har så mycket patientkontakt. 

Men om du väljer att läsa till uska så se till att få praktik på sjukhus, och där verkligen visa framfötterna (för som andra redan har skrivit så är det ganska hård konkurens om jobb på sjukhus) som sedan kan leda till sommarjobb och då har du ju mycket större chans att få längre vik eller tjänst.

Lycka till!!

• Rocky Mountain
    Mela78 skrev 2011-08-05 14:43:52 följande:
    Det är inte alls säkert att man får göra allt detta som usk på sjukhus. En avdelning där jag arbetat fick usk endast göra vissa enklare såromläggningar och ta vissa blodprover. Resten delegerades aldrig till någon usk efter beslut från ledningen. På fler och fler avdelningar försvinner uskorna helt, eller minimeras till att en eller två arbetar per dag för att täcka typ mat och förrådsbeställningar samt göra iordning lunch till patienter. Istället anställer man fler ssk som ju kan och får göra alla arbetsuppgifter.
    Red drum skrev 2011-08-05 14:50:06 följande:
    På vårt sjukhus städar usk:orna.... De får inte ha patientkontakt på flera avdelningar utan ska bara stå för städningen. Kan vara bra att kolla upp innan....
    Låter ju helt sjukt i mina öron!!

TS, det är nog bäst du kollar upp hur sjukhusen i ditt område har det!
  • Furstinna

Det varierar mkt beroende på var man arbetar. Jag har gjort det mesta men där jag är nu är det mest sondsättning, sondmatning/kontroll av sond, alla parametrar, rensugning näsa, mun och svalg. Mycket kontroll av utrustning (IVA-vård). Justera syrgas, ventilera, stimulera osv. Här är "allmän" delegering eller hur man ska säga. Dvs alla ska kunna göra detta. Under den sju veckor långa introduktionen går man igenom allt.

• Wena31

Jag jobbar på Geriatriken ortoped avdelning, uppgifterna som vi deligerar är blodprovtagning, ekg, bladderscan, kateter insättning, tappning, vanliga kontroller ( btryck/puls/sat) såromläggningen ( suturbortagning).

Svar på tråden Undersköterskor, delegering?