• chexa

Undersköterskor, delegering?

Hejsan!
    Jag funderar på att börja plugga till undersköterska. Drömmen för mig är att få börja jobba på ett sjukhus där det händer lite mer. Just nu har jag sommarjobb på ett demensboende, men äldrevården är inget för mig..

så nu till frågorna
    Jag vet att det finns en del delegeringar som man kan få välja att göra te.x medecin och omläggningar. Är det någon som vet ALLA delegeringar som man kan få göra som undersköterska?

Och vad har ni för uppgifter som jobbar som undersköterskor inom sjukvården?

Kram!

• Svar på tråden Undersköterskor, delegering?
  • Tjohalia

Om äldrevården inte är något för dig så tycker jag att du ska fundera på om du verkligen ska utbilda dig till undersköterska. Det är inte direkt gott om jobb så man får knappast välja vart man vill jobba, och äldreomsorgen är en STOR del av arbetsmarknaden för undersköterskor.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Scream2

Det är upp till sjuksköterskan som delegerar att välja ut vad just du kan få göra!
    Ge ex på VAD DU VILL HA så kan jag svara på VAD JAG SKULLE KUNNA TÄNKA MIG GE DIG! 

• Rocky Mountain

Jag jobbar som uska och har haft dessa delegeringar genom åren:

Sätta KAD (urinkaterer)
    Spola KAD
    Suga med kateter i mun, svalg och track
    Ge mediciner i tabletter, stolpiller, ögondroppar, inhalationer mm mm
    Såromläggningar
    Ge insulin och inohep (medicinering genom ett stick i magen ellr lår)
    Sätta PVK (nål i handen)
    Ta blodprover, venösa och kapillära
    Sondmatning

• chexa

jag har läst lite här på familjeliv om undersköterskan rutiner, många tar ju blodprov mäter blodtryck gör ekg, sätter kateter osv.

Jag tycker det verkar så spännande att få göra mer saker än att dela medecin som jag gör just nu. Därför undrar jag vad för fler slags delegeringar det finns.. Och det jag nämner ovan är det olika slags delegeringar. Jag har nog inte riktigt förstått hur det fungerar.

• Scream2
    chexa skrev 2011-08-05 14:28:01 följande: