• marremask

Mvc´s teststickor för glukos eller protein i urinet?

På mvc finns det ju speciella stickor som man kissar på för att kolla om man har protein eller glukos i urinet. Jag undrar om det finns någon som har lite koll på vilken färg på stickan som kollar glukos och vilken som kollar proteinet? Den ena rutan är ju turkos/blå och den andra ljusgrön.

Min bm skickade med mig några stickor för att kunna kolla själv om jag har protein i urinet men nu har jag råkat tappa bort den man kollar mot och i morse fick jag självklart utslag på en av färgerna och skulle vilja veta vilken det är.

Någon som har lite koll på dessa?

• Svar på tråden Mvc´s teststickor för glukos eller protein i urinet?
  • karon

Ring mvc och fråga, då får du ju ett säkert svar och kan fråga vad som ska göras eftersom du fått utslag!

• Christina W

Glukos är brun ruta, så mycket vet jag. Tyvärr vet jag ej proteinrutans färg.
    Lycka till!

• marremask

Jo, men tyvärr är min bm svår att få tag i och är utslaget på glukosfärgen så vet jag vad det beror på. Lite för mycket tårta och choklad i helgen .

• goodcilla

du kan ringa apotek och kolla oxå
    fast jag har för mig att den ljusgröna är för protein och turkosblå är för glukos

• 1malle

Protein rutan är den grön färgade...eller mer turkosfärgad....
    Den kollas även om man har diabetes o har syra i urinen...( jag e diabetiker)

Svar på tråden Mvc´s teststickor för glukos eller protein i urinet?