• Anonym (giftamig)

Hur kan man gifta sig snabbt, intimt men ändå speciellt?

Jag hade tidigare tänkt mig ett stort klassiskt kyrkobröllop sommaren 2012, men nu känns det inte längre rätt.
    - Sambons släkt bor utomlands och att få hit dem är inte lätt, plus att jag inte orkar med tolkningsproblemen och krånglet som uppstår när två gäng av olika kultur/språk ska sammanföras.
    - Vi har två barn och jag känner mig inte som en pudervit oskuldsfull brud direkt.
    - Jag är ingen människa som gillar att fixa och förbereda fester. 30-årsfesten var ett nödvändigt ont och dopen har jag inte heller njutit av att fixa, men självklart tycker jag det är kul när alla är på plats och allt flyter på.
    - Vi badar inte direkt i pengar.

Så, jag undrar lite vad ni har förslag.

Hur kan man gifta sig "enkelt" och intimt (kan tänka mig ha med de närmaste, som föräldrar och syskon), utan att det känns tråkigt och ospeciellt? Skippar man den traditionella festen och bröllopet så vill man ju ändå göra något minnesvärt på annat vis.

• Svar på tråden Hur kan man gifta sig snabbt, intimt men ändå speciellt?
  • Frontline

Gift er borgerligt i stadshuset och sen ta er till flygplatsen och ha en skön semestervecka nånstans utomlands..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • enny signatur

Jag håller med föregående, gift er borgligt, skippa festen och dra sedan iväg. Endra till ett slott, ut i skogen eller ja vart osm helst där just ni trivs

• Anonym (Gina)

Beroende på var man bor så finns det ju massor av fina ställen där man kan hålla en borgerlig eller kyrklig vigsel och sedan äta middag ihop eller liknande.

Vi var inne på Edsbergs slott i Sollentuna när vi planerade. Där håller man borgerliga vigslar på lördagar med förrättare som utses av kommunen. Till vigseln hade vi tänkt bjuda föräldrar och syskon, och sen ha en fest senare på kvällen för kompisarna. Det här låg precis i krokarna kring våra 30-årsdagar så vår plan var att bjuda folk till 30-års fest och sen *surprise* hade vi gift oss tidigare på dan. Då hade vi haft alla våra vänner där att fira med oss, men sluppit det värsta ståhejet.

Ett annat alternativ var Rosersbergs slott, där de har vigselpaket. De ligger i och för sig högt i kuvertkostnad men vi hade inte tänkt bjuda så många utan föräldrar och syskon och sedan ett par nära vänner. Kanske 20 personer totalt. Där finns även ett kapell man kan gifta sig i.

Nu föll båda dessa alternativ då vi köpte hus förra sommaren och inte hann med vare sig bröllopsplanering eller 30-års fest, utan istället gifte vi oss i Sigtuna rådhus och det var jättemysigt! Någon fest har vi inte haft ännu men det kommer att bli av under hösten/vintern.

Nu är alla dessa platser inom Stockholmsområdet men det finns säkert andra ställen runt om i landet som fungerar precis lika bra, och jag vet ju inte var du bor

• humma
    Anonym (Gina) skrev 2011-08-05 14:27:11 följande:
    Beroende på var man bor så finns det ju massor av fina ställen där man kan hålla en borgerlig eller kyrklig vigsel och sedan äta middag ihop eller liknande.

Vi var inne på Edsbergs slott i Sollentuna när vi planerade. Där håller man borgerliga vigslar på lördagar med förrättare som utses av kommunen. Till vigseln hade vi tänkt bjuda föräldrar och syskon, och sen ha en fest senare på kvällen för kompisarna. Det här låg precis i krokarna kring våra 30-årsdagar så vår plan var att bjuda folk till 30-års fest och sen *surprise* hade vi gift oss tidigare på dan. Då hade vi haft alla våra vänner där att fira med oss, men sluppit det värsta ståhejet.

Ett annat alternativ var Rosersbergs slott, där de har vigselpaket. De ligger i och för sig högt i kuvertkostnad men vi hade inte tänkt bjuda så många utan föräldrar och syskon och sedan ett par nära vänner. Kanske 20 personer totalt. Där finns även ett kapell man kan gifta sig i.

Nu föll båda dessa alternativ då vi köpte hus förra sommaren och inte hann med vare sig bröllopsplanering eller 30-års fest, utan istället gifte vi oss i Sigtuna rådhus och det var jättemysigt! Någon fest har vi inte haft ännu men det kommer att bli av under hösten/vintern.

Nu är alla dessa platser inom Stockholmsområdet men det finns säkert andra ställen runt om i landet som fungerar precis lika bra, och jag vet ju inte var du bor
    Tänkte precis på det, Sigtuna Rådhus. Vi var där på bröllop i juni och så bjöd de på lunch på restaurang i närheten. Vi var totalt 12 personer och det var ett jättefint bröllop! På kvällen både brudparet över på hotell och vi hade deras barn som nattgäster och vi såg på film och grillade och hade det jättemysigt! På förmiddagen dagen därpå kom de lagom till Brunch som vi och våra+deras barn fixat, så lyckat i all sin enkelhet!
  • Anonym (giftamig)

Tack för fina förslag!

jag bor i Uppsala, så Sthlm är ju inom rimligt avstånd. Även i Uppsala med omnejd finns mycket fina slott och liknande, där man kanske kan boka en helg. Och är man få personer så kan man ju lyxa till det lite extra. Bra förslag!

Ska också titta på det med resa. Borgerlig vigsel och kanske en resa i anslutning vore inte fel... Så tar man med mina föräldrar och får lite barnvakt på köpet. Glad

• tisteln

Kompisar till mig gifte sig borgligt ute i skogen med bara två vittnen - fotografen och hans tjej. Han fotade jättevackra bilder på dem bland en massa lönnar i höstens alla vackra färger.

Ingen visste något om detta innan vi fick festinbjudan i posten, med en bild på brudparet bland höstlöven.

Ett busigt sätt, en snackis på festen, där det fanns ett stort album med en massa bilder fotografen hade tagit.

Festen i sig var enkel, med plockmat och så 

• carolinae

Bjud hem till grillning med knytis... alla får ta med det dom vill grilla så fixar ni tillbehör och efterrätt och så gifter ni er i trädgården hemma präster och vigselförättare kan åka ut! 

Billigt, mysigt, avslappnat och överraskande! de som inte kommer får skylla sig själva!! Så tror jag minsann att vi kommer göra den dagen det blir bröllop! 

Svar på tråden Hur kan man gifta sig snabbt, intimt men ändå speciellt?