• little mommy

Hur får vi hunden sluta skälla?

vi har en liten blandras, 10 månader gammal.

vi bor i hus centralt. han skäller på - bussar,bilar,röster barn, andra hundar  om vi är hemifrån non stop.

han skäller på oss när vi kommer hem, eller om man är på övervåningen och han hör nåt.

han skäller på alla som går på grusgången eller åker bil på infarten.

vi har prövat, tyst fungerar inte.

nej lyssnar han på annars men inte med skällandet..

fy lyssnar han inte heller på under skällandet.

när man säger nåt av dom tre fortsätter han ändå, eller vänder huvudet och fortsätter ändå..

Hur får man han sluta skälla på allt?

Era bästa tips tack  

• Svar på tråden Hur får vi hunden sluta skälla?
  • Carisma95
    Socialtränad? Ensamtränad? 
    Har ni haft den sen den var liten? Vad gör ni mer än säger "nej" och "fy"? Hunden har förmodligen lärt sig att den inte behöver sluta, för att det inte blir några konsekvenser när den ignorerar er...

Är den nervös, dominant eller varför skäller den? 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • little mommy
    Carisma95 skrev 2011-08-05 17:21:21 följande:
    Socialtränad? Ensamtränad? 
    Har ni haft den sen den var liten? Vad gör ni mer än säger "nej" och "fy"? Hunden har förmodligen lärt sig att den inte behöver sluta, för att det inte blir några konsekvenser när den ignorerar er...

ja socialt har vi ofta folk på besök och ute och går (då skäller han inte lika ofta, men om han skäller försöker vi ju korrekta det) ex han börjar skälla när vi är ute- vi drar kopplet hårdare vänder om, och går framåt igen "uppleva stunden igen" tills han går fint brevid och ignorerar det han ser framför. brukar funka bra

ensamtränad? hmm vi började kortare stunder och ökade succesivt. han är alltid glad när man kommer hem, men man hör oftast långt bort att han skäller sen slutar han när vi kommer hem, tills det åker förbi buss, lastbil, folk, eller besök. han har dock än aldrig varit sjäv längre än 4 timmar i sträck. då jag är hemma.

vi har haft han sen han var 8 veckor gammal,

plats säger vi, (en filt som ligger på golvet) dit han får gå om han skäller, snor mat från bordet eller dylikt.
    där får han stanna tills vi tycker han är lugn sansad och får gå därifrån bara om vi säger varegod.

han är glad, busig, hoppar(jämt det försöker vi träna av honom med), leker, väääääldigt envis han ger sig inte i första taget när man säger till går typ 5 sek sen kör han på sitt egna race igen. han har tyskjakterrier i sig så han är väldigt envis och tycker han bestämmer.
    han kan många gånger ignorera våra tillsägelser, då vi får lyfta honom till platsen för han vägrar gå dit.
    som sagt järnvilja..

• Carisma95
    little mommy skrev 2011-08-06 10:35:36 följande:
    ja socialt har vi ofta folk på besök och ute och går (då skäller han inte lika ofta, men om han skäller försöker vi ju korrekta det) ex han börjar skälla när vi är ute- vi drar kopplet hårdare vänder om, och går framåt igen "uppleva stunden igen" tills han går fint brevid och ignorerar det han ser framför. brukar funka bra

ensamtränad? hmm vi började kortare stunder och ökade succesivt. han är alltid glad när man kommer hem, men man hör oftast långt bort att han skäller sen slutar han när vi kommer hem, tills det åker förbi buss, lastbil, folk, eller besök. han har dock än aldrig varit sjäv längre än 4 timmar i sträck. då jag är hemma.

vi har haft han sen han var 8 veckor gammal,

plats säger vi, (en filt som ligger på golvet) dit han får gå om han skäller, snor mat från bordet eller dylikt.
    där får han stanna tills vi tycker han är lugn sansad och får gå därifrån bara om vi säger varegod.

han är glad, busig, hoppar(jämt det försöker vi träna av honom med), leker, väääääldigt envis han ger sig inte i första taget när man säger till går typ 5 sek sen kör han på sitt egna race igen. han har tyskjakterrier i sig så han är väldigt envis och tycker han bestämmer.
    han kan många gånger ignorera våra tillsägelser, då vi får lyfta honom till platsen för han vägrar gå dit.
    som sagt järnvilja..

Drar kopplet hårdare? Det låter som att ni försöker få hunden att lyda genom att ha övertaget FYSISKT, inte psykiskt. 
    När ni ensamtränade honom i början, korta, korta stunder. Skällde han då också? Ni kan ju inte öka tiden om det inte fungerar med kortare stunder.

Likadant det sista du skriver att ni LYFTER honom till sin korg. Det är ju också att ni använder ett fysiskt övertag. Hunden tycker ju egentligen inte att det är ni som bestämmer. 

Har ni gått på någon valpkurs? Köp lydnadsböcker. Det finns mycket "matnyttigt"!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Teddyn87

Kan skället vara att de är för honom obekant? när han skäller korrigera med en tyst och en liten touch på baken kanske! sedan tar du i lugn takt o går fram till cykel,mopeden eller va det må vara o låt honom sniffa den..e han feg lägg ett par godisar nära den och upp mot den!

Våran stor skällde när han hörde grannens eu moped, jag låna andra grannens som stod still och avstängd o lungt gick fram o lät honom undersöka den! voila ett par ggr o han bryr sig inte om att grannen startar sin o åker iväg eller att det passerar en moped :)

Vår hade en sådan period och var världens fegaste och skällde av att de var obekant..då eu-mopeder o mopederna inte går lika snabbt på vintern som på sommaren eller lika ofta ;)

Med bussen finns det någon busshållplats brevid er? gå ofta där o ha med en leksak o lite annat som han kan tycka är roligare..hitta en plats nära där han kan leka och samtidigt passerar det allt de där han tycker e läskigt! kanske han går igenom en spökålder!

och ensam träningen skulle jag nog rekomendera börja om från början med! en ordentlig prommenad, lek och hjärngympa! sedan ensamträna :D

Vad är det för ras ni har? :)

Att lyfta till "plats" är en dålig ide! :/ funkar aldrig!
    Dock brukar jag ge kommandot och väljer han att inte lyda så ställer jag mig brevid platsen och knäpper med fingrarna o pekar och upprepar igen "plats" och 9 ggr av 10 funkar det! annars led honom dit efter 2 tillsägelser försiktigt men bestämt i halsbandet och kommendera där plats! Han kanske verkligen behöver den typen av markering för att lära sig just sin "plats" :) dock beror det ju på om han vet vad plats betyder! :)

Och matstjälningen går enkelt att få bort..låt honom helt enkelt inte vara i samma rum (köket) om mat står på bordet :) Och är han i samma rum om han har sin plats där så göm inte undan maten utan låt det stå och korrigera när ni ser han e på g o ska ta sig en mumsbit!

Men för att det ska funka så kanske ett par övningar i att förstärka erat "nej" på ett positivt sätt!? :)

Lycka till o hoppas busen gör framgång :)

• dezibel

Först och främst har ni en tuff hund med jaktras som oftast är framavlad att skälla och en ras som kräver enormt med hjärnjympa och stimulans för att inte hitta på egna uppgifter vilket han tycks ha gjort dvs vakta och varna.
    Vad använder ni hunden till, jakt,spår?
    Sen tycker jag att ni är väldigt duktiga på att korrigera hunden men min uppfattning är att det hjälper föga. Testa istället  postiv förstärkning när den gör rätt istället för att fya och kör klicker/skvallerträning istället.

• little mommy

han e inte rädd för lastbilar eller bussar när man är ute och går, men när man är hemma skäller han alltid på dom innifrån.

och folk hoppar han på och hälsar på springer runt dom energiskt och nosar många gånger och sen hoppar igen och springer runt dom konstant, vi försöker få folk att ignorera honom nu och inte klappa honom när han beter sig som en galning och hoppar. men som sagt han är ju glad och inte aggresiv. men ändåck ett jobbigt problem för vi har många släktingar med barn.. och några gånger har han hoppat omkull småbarnen..

när vi är själva bara vi i familjen är han lugn och ligger och vilar och myser (förutom när han skäller på bussar och dylikt som han "hör")

men när folk kommer är han som speedad.. vi försöker hålla honom på platsen  tills han lugnat ner sig (men det gör han sällan) och då sitter han och piper och piper. släpper vi honom frit går han lös utan kontroll dvs hoppar nosar springer som en galning runt allt folk., så platsen kan han sitta vid men då piper han och skäller då och då för uppmärksamhet. 

• Joico
    Carisma95 skrev 2011-08-05 17:21:21 följande:
    Om hunden är dominant? För att den skäller på "allt"? Va? Hur menar du nu?
  • Teddyn87
    little mommy skrev 2011-08-06 16:51:20 följande:
    han e inte rädd för lastbilar eller bussar när man är ute och går, men när man är hemma skäller han alltid på dom innifrån.

och folk hoppar han på och hälsar på springer runt dom energiskt och nosar många gånger och sen hoppar igen och springer runt dom konstant, vi försöker få folk att ignorera honom nu och inte klappa honom när han beter sig som en galning och hoppar. men som sagt han är ju glad och inte aggresiv. men ändåck ett jobbigt problem för vi har många släktingar med barn.. och några gånger har han hoppat omkull småbarnen..

när vi är själva bara vi i familjen är han lugn och ligger och vilar och myser (förutom när han skäller på bussar och dylikt som han "hör")

men när folk kommer är han som speedad.. vi försöker hålla honom på platsen  tills han lugnat ner sig (men det gör han sällan) och då sitter han och piper och piper. släpper vi honom frit går han lös utan kontroll dvs hoppar nosar springer som en galning runt allt folk., så platsen kan han sitta vid men då piper han och skäller då och då för uppmärksamhet. 
    Kanske inte-få-vara-med-i-flocken metoden hjälper?
    Alltså ha ett galler till ett angränsande rum. när han inte beter sig som man ska så får han sitta där bakom tills han lugnat ner sig, pröva igen o fortsätta så tills han inser att aha, hoppar/skäller/naffsar jag får jag inte var med! :) Vi fick de rådet av vår uppfödare! :) Tänkte då slipper ni gå dit o kommendera gång på gång på gång..de blir bara tjatigt för både er och hunden! inga ord bara led honom dit o lämna och sedan släppa ut utan ett ord! :)

Ge honom en uppgift en som han verkligen måste sätta alla hjärn bitar till att lösa! :) Minns jag rätt så är det en terrier ni har? en klicker kanske och förstärka allt bra och "tysta" de oönskade! = passiv träning med massor av beröm för att arbeta med de så entusiastiska de har hihi :)
  • Texasthecat

Min hund hade ett anit-skall halsband som sprutade citron varje gång han skällde. Det hjälpte. Tog bara någon vecka att få honom att sluta.

Go suck on a lemon or something...
  • katarina k
    Teddyn87 skrev 2011-08-07 12:59:09 följande:
    Kanske inte-få-vara-med-i-flocken metoden hjälper?
    Alltså ha ett galler till ett angränsande rum. när han inte beter sig som man ska så får han sitta där bakom tills han lugnat ner sig, pröva igen o fortsätta så tills han inser att aha, hoppar/skäller/naffsar jag får jag inte var med! :) Vi fick de rådet av vår uppfödare! :) Tänkte då slipper ni gå dit o kommendera gång på gång på gång..de blir bara tjatigt för både er och hunden! inga ord bara led honom dit o lämna och sedan släppa ut utan ett ord! :)
    Det körde vi med vår hund och det funkar kanon bra! Det händer fortfarande ibland att han skäller men håller på och få bort det :) (han är bara 7 månader) 

har också en hund med terrier i (amstaffblandning) och vet vad du menar att hunden "speedar" det gör min med.

Börja med att beröma han varenda gång han gör nått rätt och ge en belöning (lek lr hungodis). En bra tips på om hunden nafsar är att smörja händerna lite med smör så kommer han slicka och då berömmer du honom.
    Lära honom "plats" :kasta godis på hans plats och varje gång när du gör det sig "plats" så kommer han gå dit med entusiasm ska du se :) 

om hunden hoppar på dig vänd dig bara om och vänta tills den har lugnat ner sig , kolla inte på han eller något annat under tiden, stå still med korsade armar. Funkar på min hund iaf. 

Det där med ensamträning. Börja om från början, tröttna ut hunden innan, kör lite lydnad lr nån annan hjärngympa, gör hundsäkert och gå ut i 10 min lr nått, när du ser att han är avslappnad när ni kommer hem ge honom massa beröm och kanske något extra gott (ett tuggben tex).

En bra "halvensamträning" är också att inte låta honom sova med er i samma rum på nätterna. Ställ gallret eller ngt liknande och låt vara dörren lite öppet så han ser er lite. Då är han liksom ensam men ändå inte. Han vänjer sig på det sättet att vara ifrån er. Han kommer gnälla första dagarna (antagligen massor) :) Men det är värd :) 

Vår kille är 7 månader och har inga problem med att lämna honom i 4 timmar då när jag kommer hem varenda gång sover han så gott på sin plats :)

lycka till! 
  • Teddyn87
    katarina k skrev 2011-08-11 02:24:44 följande:
    Det körde vi med vår hund och det funkar kanon bra! Det händer fortfarande ibland att han skäller men håller på och få bort det :) (han är bara 7 månader) 

har också en hund med terrier i (amstaffblandning) och vet vad du menar att hunden "speedar" det gör min med.

Börja med att beröma han varenda gång han gör nått rätt och ge en belöning (lek lr hungodis). En bra tips på om hunden nafsar är att smörja händerna lite med smör så kommer han slicka och då berömmer du honom.
    Lära honom "plats" :kasta godis på hans plats och varje gång när du gör det sig "plats" så kommer han gå dit med entusiasm ska du se :) 

om hunden hoppar på dig vänd dig bara om och vänta tills den har lugnat ner sig , kolla inte på han eller något annat under tiden, stå still med korsade armar. Funkar på min hund iaf. 

Det där med ensamträning. Börja om från början, tröttna ut hunden innan, kör lite lydnad lr nån annan hjärngympa, gör hundsäkert och gå ut i 10 min lr nått, när du ser att han är avslappnad när ni kommer hem ge honom massa beröm och kanske något extra gott (ett tuggben tex).

En bra "halvensamträning" är också att inte låta honom sova med er i samma rum på nätterna. Ställ gallret eller ngt liknande och låt vara dörren lite öppet så han ser er lite. Då är han liksom ensam men ändå inte. Han vänjer sig på det sättet att vara ifrån er. Han kommer gnälla första dagarna (antagligen massor) :) Men det är värd :) 

Vår kille är 7 månader och har inga problem med att lämna honom i 4 timmar då när jag kommer hem varenda gång sover han så gott på sin plats :)

lycka till! 
    hehe ja vi har en blandras (ca 6 rader) :o med bc o riesenschnauser, terv o golden, & laika bland annat så här har jag fått jobba rejält med att inte speeda upp sig! :P hon kom till mig för ca 2 år sedan o nu börjar hon ju vara lite äldre o alla aktivering o träning har gett resultat o hon lugnat ner sig rejält :) Hon hade endast varit sällskaps hund tidigare i min bästa kompis familj o när de fick bebis ja..då fick hon ju stå tillbaka och de ansåg hon skulle få ett bättre o mindre stressat liv hos mig :D Och det har funkat fint fint o tycker hon blivit jätte lugn :)

Andra är en rottweiler så där är det bara att gympa på och vara kreativ :P
    Men är man  bara ihärdigt och hittat ett system som funkar med inlärning osv så går det rätt bra!

nu börjar valpen vara ett år snart o jag funderar på vad nästa steg är nu när man etablerat allt det "grundläggande" :) Så jag har sele och ska börja dra träna mina lite mer, hittils har valpen bara haft den för invänjing och annat "jobb" men tiken älskar att cykla och dra så tror det kommer att bli succe :)

TS, kanske en sele till eran lilla kan hjälpa, typ låta honom dra ett litet däck(som man typ har på barnvagnen?) Såg en jack russel som hade en sådan såg så sött ut när han drog de där :P men super aktivering då hans hjärna måste jobba under en sådan prommis också :) eller en klövjeväska..:)
  • katarina k
    Teddyn87 skrev 2011-08-12 10:39:42 följande:
    hehe ja vi har en blandras (ca 6 rader) :o med bc o riesenschnauser, terv o golden, & laika bland annat så här har jag fått jobba rejält med att inte speeda upp sig! :P hon kom till mig för ca 2 år sedan o nu börjar hon ju vara lite äldre o alla aktivering o träning har gett resultat o hon lugnat ner sig rejält :) Hon hade endast varit sällskaps hund tidigare i min bästa kompis familj o när de fick bebis ja..då fick hon ju stå tillbaka och de ansåg hon skulle få ett bättre o mindre stressat liv hos mig :D Och det har funkat fint fint o tycker hon blivit jätte lugn :)

Andra är en rottweiler så där är det bara att gympa på och vara kreativ :P
    Men är man  bara ihärdigt och hittat ett system som funkar med inlärning osv så går det rätt bra!

nu börjar valpen vara ett år snart o jag funderar på vad nästa steg är nu när man etablerat allt det "grundläggande" :) Så jag har sele och ska börja dra träna mina lite mer, hittils har valpen bara haft den för invänjing och annat "jobb" men tiken älskar att cykla och dra så tror det kommer att bli succe :)

TS, kanske en sele till eran lilla kan hjälpa, typ låta honom dra ett litet däck(som man typ har på barnvagnen?) Såg en jack russel som hade en sådan såg så sött ut när han drog de där :P men super aktivering då hans hjärna måste jobba under en sådan prommis också :) eller en klövjeväska..:)
    oj oj vilken blandning! du måste lägga ut ett kort på den! :) 

du kan börja lydnad med hundar, det är jätte roligt!

ja vi ska börja WG( weight pulling) med han men väntar till vi har röntgat honom på HD/AD :) 
  • Teddyn87
    katarina k skrev 2011-08-15 13:39:11 följande:
    oj oj vilken blandning! du måste lägga ut ett kort på den! :) 

du kan börja lydnad med hundar, det är jätte roligt!

ja vi ska börja WG( weight pulling) med han men väntar till vi har röntgat honom på HD/AD :) 
    Ja självklart ska ja posta en bild :D j

Vi cyklar mycket  o min tik ÄLSKAR att dra :P så en kälkle/vagn eller dylikt skall inhandlas men för rottis killen blir det samma att invänta röntgen innan han får dra ordentligt så att säga :)

WG har jag kikat på faktiskt :D men insåg rätt snabbt att då måste jag träna loads med min lillfis.. dock ser hon inte ut mycket för världen men hon är stark :D Simma är något hon älskar också så funderar kolla upp något inom det också :D

Så här ser det ut när man kastar pinne...det bääästa som finns haha xD
  • missable

TS: Träna kontaktövningar, och när det sitter klockrent inne så börjar du med det ute.

Kontaktövning = ha en godisbit i handen, visa den för honom utan att han får ta den håll sedan armen ut från kroppen och ge honom den bara om han kollar på er.  Träna stenhårt på det så får han fokus på er och det blir mycket lättare att bryta skällandet, sen är han faktiskt i en period nu när allt spökar extra mycket...

Svar på tråden Hur får vi hunden sluta skälla?