• Anonym (Förälder)

Hur säger jag upp vårdnaden och kan barnet bli tvingat att vara hos mig efter det?

Hur säger man upp vårdnaden?
    Efter man har gjort det, kan den andra föräldern ändå tvinga barnet att vara hos mig?

Utan att gå in på detaljer så vill min son inte vara hos mig men mamman tvingar honom vilket ställer till med stora problem med tanker på hans diagnoser. Döm mig inte, det finns gott om skäl till detta och det är för min sons skull jag frågar.

• Svar på tråden Hur säger jag upp vårdnaden och kan barnet bli tvingat att vara hos mig efter det?
  • Anonym (Elvis)

Man kan aldrig tviga en förälder att vara med sitt barn. Väni kommune där du bor.d dig till sociaen 

• ixo

vet inte hur man säger upp vårdnaden av barn, har ni delad vårdnad? gissar att man vänder sig till socialförvaltningen?

om mamman har ensam vårdnad kan ju ingen tvinga dig eller sonen att vara hos dig...

brukar ju vara tvärtom, alltså när en förälder har ensam vårdnad och den andra vill träffa barnet, då kan man ju fixa någon slags umgängesavtal... men om den andra inte vill så kan ju ingen tvinga.

• Anonym

Förälder är man alltid, men vill man inte ta hand om sitt barn så får man väl gå till socialen eller familjerätten & tala om varför man vill välja bort sitt barn...

• ixo

är du säker på att du vill säga upp vårdnaden då ? är inte ute efter att döma alltså, men kan ni inte komma överens om att sonen inte mår bra av att vara hos dig och kanske ska bo hos mamman bara ?

• Nyfiken gul

du och mamman ska gemensamt ansöka om att hon ska ha enskild vårdnad, det gör ni via socialtjänsten.

Hon kan inte tvinga dig att träffa ditt barn - MEN lagen säger att barnet har rätt till sin förälder.

Kan du inte göra en kompromiss och kanske träffa barnet någon timma en dag varannan vecka eller något?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

vårdnaden och umgänget är INTE samma sak!

Umgängesrätten har barnet alltid gentemot sina föräldrar oavsett vem som har vårdnaden.

Att du inte har vårdnaden betyder inte längre att du inte är förälder. Pappa till barnet kommer du alltid att vara och med det följer också barnets rättighet till dig.

• ixo

vad har barnet för diagnoser ?

• Mariadenfria

Jag tycker att du ska ha kvar vårdnaden, det är ju inget som säger att du behöver träffa barnet ändå. 

Hur gammal är din son och varför vill han inte träffa dig? Kan ni inte gå i någon terapi? Vad har han för några diagnoser? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-05 21:16:52 följande:
    Förälder är man alltid, men vill man inte ta hand om sitt barn så får man väl gå till socialen eller familjerätten & tala om varför man vill välja bort sitt barn...
    Inte behöver man redovisa skäl.. Ts kan vända sig till soc och göra en orosanmälan om att mamman får barnet att må dåligt genom att tvinga igenom umgänge barnet inte mår bra av.

Sen kan ts helt enkelt vägra ta emot sitt barn men behålla del i vårdnaden så han har mandat att skydda barnet mot fler av mammans dumheter.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-05 21:20:45 följande:
    vårdnaden och umgänget är INTE samma sak!

Umgängesrätten har barnet alltid gentemot sina föräldrar oavsett vem som har vårdnaden.

Att du inte har vårdnaden betyder inte längre att du inte är förälder. Pappa till barnet kommer du alltid att vara och med det följer också barnets rättighet till dig.
    Barnet har ingen umgängesrätt om föräldern inte vill träffa barnet. I ts fall vill barnet inte ha umgänge med pappan... Så vem skulle kunna tvinga dem att ses? Barn har inga rättigheter till sina föräldrar. Föräldrar får välja bort sina barn. Det enda som ts inte kan välja bort är skyldigheten att försörja sitt barn.
  • Julia08

Jag dömer dig inte men eftersom jag inte vad dina skäl är så anser jag att du är lite egoistisk!

Mamman kanske oxå behöver lite avlastning? Hon har säkert samma behov av sin "egen tid" som du har.

Hur ofta har du din son?

För att avsäga sig vårdnaden så vänder du till familjeenheten på soc!

• Welma

Har du funderat på att låta sonen bo hos dig?

Svar på tråden Hur säger jag upp vårdnaden och kan barnet bli tvingat att vara hos mig efter det?