• Anonym (vilken vagn?)

Framåtvänd barnvagn vid 7 mån? HJÄLP!

Sonen har börjat växa ur liggvagnen.
    När han spjärnar med benen tar det i överallt och han kämpar hela tiden för att ta sig upp till sittande, han är 7 månader.

Jag har hela tiden tänkt mig att köpa en bakåtvänd sittvagn när det var dags att byta just för att han ska kunna titta på mig hela tiden och inte bli störd av allt annat runtomkring.

Nu har svärföräldrarna vart och köpt en verkligen jättefin sittvagn som dessvärre är framåtvänd.
    De har börjat rea ut 2011-årsmodellen och det är ingen bytesrätt på den.

Jag skulle vara hypernöjd med vagnen om det inte vore för att den är vänd åt "fel" håll och blev naturligtvis jätteglad över gåvan vilket dom fått höra också Glad

Det är ingen billig vagn heller trots att den var read. Jag hade nog köpt en lite billigare variant om jag köpt den själv.
    Den är snygg, har fått jättebra kritik och är otroligt lättkörd!

Nu börjar jag fundera hur jag ska göra. Vill absolut inte göra svärföräldrarna ledsna genom att köpa en till och den här kommer garanterat att kunna användas så länge vi behöver sittvagn.

Tycker ni jag ska använda den ändå? Hur hade DU gjort?

• Svar på tråden Framåtvänd barnvagn vid 7 mån? HJÄLP!
  • bustösen

oj va svårt
    ,men jag hade varit ärlig och förklarat riskerna som trots allt finns med framåtvända barn, och förklarat att jag absolut älskar vagnen men att den får vänta lite till, och så hade jag köpt en bakåtvänd att ha sålänge. 

• Ärta

Hur bor ni och hur används vagnen? På Drottninggatan i sthlm hade jag inte haft mun så lilla framåt, men ute på landet spelar det inte så stor roll tycker jag.
    Det är iofs många som vänder sina barn tidigt och det verkar ju gå bra för dem. Tror det är lite överdrivet med riskerna.

• Anonym (ovetande)

Vad är riskerna?

• cicci85

Jag skulle köpt en billig vagn som var vänd mot mig och använda den mest i början. Det är mycket roligare att ha barnet mot sig, man kan prata på ett annat sätt. Eftersom den här kan användas så länge kommer ni ju att hinna använda den framåtvända ändå, men åtminstone första året vill jag ha bebben mot mig.

• Pumpkin

Aldrig att jag hade haft en så liten vänd framåt hela tiden. Så, jag hade köpt en bakåtvänd vagn på typ Blocket och sen börjat använda den framåtvända vagnen när han blir äldre (typ 1,5-2 år tidigast).

• Esmiso
    Anonym (ovetande) skrev 2011-08-06 07:36:54 följande:
    Vad är riskerna?
    det sägs att barnet blir mer socialt om man vänder det mot sig. Att det känner mer trygghet etc.

Jag tror som Ärta: Det beror lite på var man bor. JAg har två vagnar en vänd åt vardera håll. Hemma på landet kan barnet gärna åka framvänd (är snart 8 mån), men även på Skara sommarland hade vi den vagnen och det var inga problem. Tror dock att det är viktigt att man visar sig då o då och pratar mkt med barnet. Nu var vi en hel familj så dottern såg oss hela tiden.
  • Gurkan

Man använder ju en vagn länge, upp till tre års ålder utan problem om man ska gå lite längre så vagnen dina svärföräldrar köpt är inte alls obrukbar. Däremot kanske det kan ta ett halvår innan ni kan ta den i bruk just pga forskningen visat att det inte är bra att vända barn framåt för tidigt. Köp en billig barnvagn som går att ha mot dig och ha den andra som andra vagn vid kortare turer!

Här hemma har vi tre vagnar vi använder. En stor emmaljunga som går att vända barnet mot föraren och som är helt underbar att köra men tung att lyfta i och ur bilen dock perfekt på grusvägar och som sovvagn. Vi har en liten brio sitty som bara är framåtvänd som vi använder vid kortare turer och turer där det inte blir för mycket intryck. Och så har vi en liten smidig paraplysulky vi använder när vi bara ska in på stormarknader och liknande och behöver en liten vagn. 

• Mabaja

Vi har två vagnar. Den som alltid är i bilen brukar vara framåtvänd då dottern är helgalen om hon åker bakåt och inte ser vad som händer. Sen har vi vår "sovpromenadvagn" och den är bakåt.

• Amizah

Jag hade nog oxå förklarat att hon är för liten att använda vagnen, men att jag tänker använda den längre fram. Jag har en vagn där jag kan växla handtaget så den blir både fram- bakåtvänd. Super bra! Köp en billig på blocket finns massor.

• caroline88

Testa och se hur barnet reagerar. Vi har vår tjej framåt. Vi satte henne framåt vid 7mån. Och hon är både social och trygg.. :)

Svar på tråden Framåtvänd barnvagn vid 7 mån? HJÄLP!