• Julstjärnan

Vätskedrivande? Snälla hjälp jag sväller enormt!

Jag är nu i slutet av vecka 34 och har stora problem med vätskeansamling. På morgonen är jag hyffsat smal och lätt, men allt eftersom dagen går så svullnar hela jag och det känns både obehagligt, är jobbigt och jag känner mig så stor. Kan man få mitl vätskedrivande tror ni eller finns det annat jag kan göra. Jag har provat stödstrumpor men de hjälper minsann inte till min stora förvåning.

Jag vill ha alla tips jag kan få och även höra om någon av er andra fått vätskedrivande.

• Svar på tråden Vätskedrivande? Snälla hjälp jag sväller enormt!
  • sophialicious

Vill väldigt gärna också veta!

• TreMinusTio

Jag har fått vätskedrivande utskrivet av läkare nu i min grav för jag samlar så mycket vätska, men kan lugna dig med att säga att inte dom heller hjälper, så jag slutade nästan direkt, eftersom det inte e bra att äta dom om dom inte gör någon nytta.... Så jag tror vi får stå ut och kämpa på... Jag började samla vatten i typ v. 28, e nu i v. 39 och det e olidligt, har gått upp 28 kg...... Lycka till

Men det sägs att vattenmelon och simma är bra. Har dock inte testat det.. 
    Och undvik kolsyra, hade på 1 dag gått upp 2,7 kg då jag druckit en massa kolsyra utan att jag visste att jag fick det men då så gjorde jag en hel dag att jag drack 1,5 l tranbärssaft och krängde vindruvor till fullo och gick ner 1,9kg på en dag igen men har fortfarande mycket vätska kvar i kroppen men mitt tips är ät mycket frukt och drick tranbärssaft =) 

• iffis

Jag fick ABSOLUT inte ta vätske drivande när jag var gravid sa läkarna på förlossningen och då hade jag Bäldigt kraftig ödem, Jag gick upp 14 kg i vätska på 4-5 veckor var av första 6 kilo på 4 dagar. Det råd jag fick var att ha benen högt så mycket jag kunde vilket inte heller hjälpte.

• sophialicious
    TreMinusTio skrev 2011-08-06 09:08:28 följande:
    Jag har fått vätskedrivande utskrivet av läkare nu i min grav för jag samlar så mycket vätska, men kan lugna dig med att säga att inte dom heller hjälper, så jag slutade nästan direkt, eftersom det inte e bra att äta dom om dom inte gör någon nytta.... Så jag tror vi får stå ut och kämpa på... Jag började samla vatten i typ v. 28, e nu i v. 39 och det e olidligt, har gått upp 28 kg...... Lycka till

Men det sägs att vattenmelon och simma är bra. Har dock inte testat det.. 
    Och undvik kolsyra, hade på 1 dag gått upp 2,7 kg då jag druckit en massa kolsyra utan att jag visste att jag fick det men då så gjorde jag en hel dag att jag drack 1,5 l tranbärssaft och krängde vindruvor till fullo och gick ner 1,9kg på en dag igen men har fortfarande mycket vätska kvar i kroppen men mitt tips är ät mycket frukt och drick tranbärssaft =) 
    Är tranbärssaft vätskedrivande?
  • Blomman80

Förra graviditeten samlade jag sjukt mkt vatten också. Vi rådet att dricka väldigt mycket vatten. Hjälpte tyvärr inget så jag fick gilla läget. Dagen efter förlossningen hade jag tappat 9 kg och två veckor senare var den totala viktnedgången 18 kg (av totalt 28). Så vätskan försvann fort efter förlossningen, om det kan vara till någon tröst.

• Resande

Det är bra att dricka extremt mycket när man samlar vätska. Vattenmelon är bra, samma med gurka och annat som innehåller mycket vatten. Tröttnar du på vatten så försök ha i lapelsin, citron, gurka, frysta hallon eller liknande för att variera. Frys in lite vindruvor och ha i det i drickat istället för isbitar. Kolsyrat ska man undvika men det ska tydligen vara ok med hemmagjort bubbel, kan ju försöka göra det med mindre kolsyra och det är alla mineraler i köpebubbelvattnet som är dåligt för kroppen.

Rör på dig lite grann (efter förmåga) och använd stödstrumpor så fort du vaknar på morgonen. Se bara till att du har helt rätt storlek (mät det första du gör på morgonen för att se vilken storlek du behöver) och undvik såna i nylon som inte ger samma stöd. Jag samlade enormt mycket vätska förra graviditeten och det rasade också av mig efter förlossningen. Kan ju förvarna om extremt mycket svettningar och att man behöver gå på toa hela tiden (jag kände inte min blåsa efter förlossningen så lyckades kissa på mig ett par gånger när jag reste mig upp Skäms). 

• iffis

Jag tror nog på DRicka mycket oxå, jag ska prova det själv denna gång så kanske jag slipper vara uttorkad denna gång.

• bolagetlinda

Drick mycket vatten, unvik salt, ät bra kost.. Själv har min ena fot svullnat enormt på kvällen nu.. Har fina bilder på min blogg på mina fötter och ben och de är inget att jämföra hur den ena ser ut i kväll..
    Ruskigt drygt är det iaf.. får inte på mig ett par skor... Men de säger att man kan svälla av att röra på sig för mycket också och av stress.. Man får göra det som känns bra för en helt enkelt bara :)

minbebis.com/blogg/gravidmeddiabetes/

• iffis

Bolagetlinda: precis så har mina fötter sett ut och tom lite värre första graviditeten, bägge gångerna har ödemen varit startskottet för HF för min del. Första gången så fick jag stränga förbud av en läkare på förlossningen att inte äte eller dricka efter 18:00, jag höll på att törsta ihjäl och det var inte förens jag blev inlagd dom sa att dom aldrig hade hört något så puckat då var jag tydligen rätt så uttorkad så det var svårt att ta blodprov på mig.

• bolagetlinda
    iffis skrev 2011-08-07 21:58:42 följande:

Bolagetlinda: precis så har mina fötter sett ut och tom lite värre första graviditeten, bägge gångerna har ödemen varit startskottet för HF för min del. Första gången så fick jag stränga förbud av en läkare på förlossningen att inte äte eller dricka efter 18:00, jag höll på att törsta ihjäl och det var inte förens jag blev inlagd dom sa att dom aldrig hade hört något så puckat då var jag tydligen rätt så uttorkad så det var svårt att ta blodprov på mig.

Ja mina fötter är värre nu än första graviditeten, Det verkligen spänner verkligen i skinnet nu och det blir bara värre o värre. jag fick ju början til HF förra graviditeten och är livrädd att få det igen.
    Som sagt, man ska inte lyssna för mycket på andra.. Prata hellre med BM o läkare o kolla av..
    Pust, just nu kan jag inte böja tårna på ena foten för den är så svullen haha men nästa vecka har jag min bebis hos mig iaf.. En fördel med att ha diabetes är att man inte bör gå över tiden :)
    Sååå nyfiken på vad det blir för nåt..
    Lycka till alla!
  • hummena
    bolagetlinda skrev 2011-08-07 21:01:33 följande:
    Drick mycket vatten, unvik salt, ät bra kost.. Själv har min ena fot svullnat enormt på kvällen nu.. Har fina bilder på min blogg på mina fötter och ben och de är inget att jämföra hur den ena ser ut i kväll..
    Ruskigt drygt är det iaf.. får inte på mig ett par skor... Men de säger att man kan svälla av att röra på sig för mycket också och av stress.. Man får göra det som känns bra för en helt enkelt bara :)

minbebis.com/blogg/gravidmeddiabetes/
    Ojojoj, sickna fossingar! Och bilden på vattnet i benet är ju helt otrolig!

När min syster var gravid hade hon likadant, hon kallade fötterna för sina hobbitfötter och gick barfota eller i flip-flops precis överallt där det gick, trots att detta var mitt i december den här vintern (för dem av er som inte minns var det då det var typ 90 cm snö och -35 grader). Om det är någon tröst så försvann hennes hobbittar direkt efter förlossningen, dagen efter kunde hon t.o.m. komma i sina bröllopsskor (hon testade i ren eufori över att ha sina fötter tillbaka igen), så håll ut! Snart är det över... :)
  • pluppfamiljen

Nej, du ska inte ta vätskedrivande som gravid. Försök att röra på dig så mycket du orkar, ät mycket frukt och grönt, fullkorn och proteinrikt istället. Det är ju inte säkert att du går upp lika mycket med barn nr 2 heller..

Blivande 6 barns mamma
  • pluppfamiljen

Så svarADE EN LÄKARE PÅ EN ANNAN SOM FRÅGADE 

Blivande 6 barns mamma
Svar på tråden Vätskedrivande? Snälla hjälp jag sväller enormt!