• nike81

Är det risk att han nekas anställning?

Är det någon som har tankar eller erfarenheter som kan hjälpa oss?

Vi väntar barn i spetember och min sambo ska i veckan skriva på anställningsavtal för ett nytt jobb. Men han har ännu inte sagt till arbetsgivaren att han ska bli pappa. På intervjun innan sommaren frågade de inte något om hans familjesituation och det blev aldrig tillfälle att berätta.

Borde han tala om detta innan han skriver på? Är det i så fall troligt att de nekar honom jobbet? Det vågar vi inte riskera nu förstås. Men det kan kännas lite skumt att tala om det och komma med försäkringskassanpapper direkt efteråt. Ingen bra start kan jag tänka mig.

• Svar på tråden Är det risk att han nekas anställning?
  • Maria40

Varför ska han berätta det? När börjar han på jobbet?

Hur arbetsgivaren reagerar beror förmodligen på hur stort företag det är, vad han anställs som och hur mycket ledighet han tänker ta.

Arbetsgivaren har inte rätt att fråga om någon ska ha / snart tänker skaffa barn eller nåt sånt, då kan de anmälas till diskrimineringsombudsmannen.

• Carisma95

Enligt lag FÅR han inte nekas/diskrimineras för föräldraledighet. Däremot är det ofta svårt att bevisa varför man inte blir anställd /inte får förlängd anställning efter provanställningen då arb.givaren inte behöver ange orsak.

Håller med Maria ovan, det är mycket som spelar in. Kommer din man har provanställning så kommer de ju få reda på det innan det övergår i en "tills vidare"-anställning ändå. Eller får han "fast" med en gång?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Mammarie

Jag berättade när jag fick jobberbjudandet och fick jobbet ändå. De får inte neka en. Man måste berätta 2 mån innan man vill gå på föräldraledighet om jag inte minns fel. För min del kändes det skönt att berätta snabbt så att vi inte hann planera en massa som jag inte kommer genomföra...

• Blablabla

Varför ska han berätta? Bästa är ju att han skriver på & säger att ni ska ha barn i september. Sedan år det ju skillnad ifall han ska vara hemma med barnet första året, då kan jag tycka det är lite fult. Men jag antar att du kommer vara hemma första tiden.

• nike81

Tack för era svar!
    Det kan bli aktuellt att han ska ta några dagar tillfällig föräldrapenning om barnet föds ett par veckor sent annars kommer han om det går som vi hoppas att vara föräldraledig från juni-juli ungefär.

Det skulle förstås vara väldigt fult av dem att neka honom jobbet för att han ska bli pappa men det känns väldigt osäkert. Vad har man för rätt och skydd i det fallet? Kan fackförbundet hjälpa till? Spelar det någon roll vilket fackförbund de har avtal med?

• Carisma95
    nike81 skrev 2011-08-06 13:01:32 följande:
    Tack för era svar!
    Det kan bli aktuellt att han ska ta några dagar tillfällig föräldrapenning om barnet föds ett par veckor sent annars kommer han om det går som vi hoppas att vara föräldraledig från juni-juli ungefär.

Det skulle förstås vara väldigt fult av dem att neka honom jobbet för att han ska bli pappa men det känns väldigt osäkert. Vad har man för rätt och skydd i det fallet? Kan fackförbundet hjälpa till? Spelar det någon roll vilket fackförbund de har avtal med?
    Nej, som sagt. ENLIGT LAG (inte bara avtal) har de inte rätt att neka honom jobbet pga föräldraledighet. Men som jag även skrev ovan, så kan det vara svårt att bevisa VARFÖR man blev nekad en tjänst, när inte arbetsgivaren behöver ange orsak.

Annat blir det ju om man har en tills vidare-anställning och blir uppsagt, för då är det genast "svårare" för arbetsgivaren att bevisa sig "oskyldig".

Helt ärligt hade jag nog skrivit på papprena (eftersom han ändå inte ska vara ledig förrän nästa år, bortsett från de 10 pappadagarna) och tills dess är det ju garanterat inga bekymmer för arb.givaren att hitta en vikarie (om det behövs)!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Är det risk att han nekas anställning?