• Ma Baker

Hjälp till kräftskiva (mjölkfritt)!

Vi ska ha kräftskiva för några gäster och en av dem är mjölkproteinallergiker. Vad skulle man kunna laga? Jag har bara varit på en kräftskiva i hela mitt liv och det var när jag var superliten så jag är inte så insatt i detta.
    Kräftor, vitlöksbröd....något tillbehör till som alla kan äta? Vad jag vet så är inte havreprodukter så gott, inte heller enligt den allergiska gästen. Man blir ju inte direkt mätt på bara kräftor så något till känns lite som ett måste och dessutom är en av gästerna inte så superförtjust i kräftor så vore kul att göra något som denne också kunde äta sig mätt på, men som ändå passar till själva temat.
    Jag hade lite funderingar på att göra matpajer i små portionsformar, då kan man lätt byta ut lite ingredienser så det passar alla, något tips?

Hjälp, hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-06 11:39
    Tips på tillbehör överlag tas gärna emot, som inte är heeelt omöjliga att göra om till mjölkfria alternativ.

• Svar på tråden Hjälp till kräftskiva (mjölkfritt)!
  • Mela78

I maten ersätter man mjölkprodukter med mjölkfria alternativ. Det mesta finns i soja-, ris- och/eller havrebaserade varianter. Vad man ska välja beror helt på om det finns andra allergier också att ta hänsyn till. Det enda som kan vara svårt att ersätta är ost och vispad grädde, men på paj och gratäng kan man slutet hälla på iMat som är en havrebaserad grädde som får en lite ostlik koncistens istället för ost. Har inga bra tips på maträtter tyvärr.

• Ma Baker
    Mela78 skrev 2011-08-06 11:33:02 följande:
    I maten ersätter man mjölkprodukter med mjölkfria alternativ. Det mesta finns i soja-, ris- och/eller havrebaserade varianter. Vad man ska välja beror helt på om det finns andra allergier också att ta hänsyn till. Det enda som kan vara svårt att ersätta är ost och vispad grädde, men på paj och gratäng kan man slutet hälla på iMat som är en havrebaserad grädde som får en lite ostlik koncistens istället för ost. Har inga bra tips på maträtter tyvärr.
    Så svårt när man inte är så insatt i det hela.
    iMat låter intressant, går det att köpa i vanliga icabutiken?
  • Mela78
    Ma Baker skrev 2011-08-06 11:37:40 följande:
    Så svårt när man inte är så insatt i det hela.
    iMat låter intressant, går det att köpa i vanliga icabutiken?
    Ja, finns i vanliga matvaruaffärer. Oatly är tillverkare.

Skulle kunna komma med tips om ni visste vad ni vill laga, när jag äter kräftor äter jag bara kräftor och baguette, ibland västerbottenpaj. Baguette går utmärkt, man får bara se till att köpa mjölkfritt bröd och använda mjölkfritt margarin på. Västerbottenpaj är tyvärr helt uteslutet. 
  • Ma Baker
    Mela78 skrev 2011-08-06 11:42:26 följande:
    Ja, finns i vanliga matvaruaffärer. Oatly är tillverkare.

Skulle kunna komma med tips om ni visste vad ni vill laga, när jag äter kräftor äter jag bara kräftor och baguette, ibland västerbottenpaj. Baguette går utmärkt, man får bara se till att köpa mjölkfritt bröd och använda mjölkfritt margarin på. Västerbottenpaj är tyvärr helt uteslutet. 
    Suveränt! Tack för tipset!

Jag har ingen aning om vad som skulle vara bra till (har aldrig fixat kräftskiva förut), förutom just matpaj och då tänkte man sig ju västerbotten men som sagt, tyvärr. Fick dock en liten idé om att göra små portionspajer istället bara att en är just mjölkfri..
    Finns det något passande småplock till? Röror kan man ju göra bara att man baserar det på majonnäs.
  • annakoh1209

www.allergimat.com är en jättebra sida där kan du söka efter mjölkfri mat

Coop konsum säljer getost som är mjölkfri om du kan tänka dig sånt

• Ma Baker
    annakoh1209 skrev 2011-08-06 11:56:26 följande:

www.allergimat.com är en jättebra sida där kan du söka efter mjölkfri mat

Coop konsum säljer getost som är mjölkfri om du kan tänka dig sånt

Vilken bra sida, tack!

Åh, mjölkfri getost låter intressant. Har du testat det själv? :)
  • annakoh1209
    Ma Baker skrev 2011-08-06 12:03:18 följande:
    Vilken bra sida, tack!

ja det har jag jag har en mjölkallergisk son nämligen och han är 3år så vi är lite insatta i sånt
    finns en tråd på FL som jag kan länka till
  • Wilowa
    Ma Baker skrev 2011-08-06 12:03:18 följande:
    Vilken bra sida, tack!

Getosten är ju gjort på getmjölk så mjölkfri är den inte, men fri från komjölksprotein. Alltså helt okej ändå om din gäst är komjölksproteinsllergisk. Fast läs ändå innehållsförteckningen på allt du köper så det inte slinker med nåt.

Fast du kan ju göra det enkelt för sig och koka lite färskpotatis som du har mjökfritt margarin och någon färsk krydda på, typ persilja eller dill och till det severa nåt grillat kött. Sedan finns det färdiga såser på flaska som man kan ha till som är mjölkfria.
  • annakoh1209
    Wilowa skrev 2011-08-06 12:15:13 följande:
    Getosten är ju gjort på getmjölk så mjölkfri är den inte, men fri från komjölksprotein. Alltså helt okej ändå om din gäst är komjölksproteinsllergisk. Fast läs ändå innehållsförteckningen på allt du köper så det inte slinker med nåt.

Fast du kan ju göra det enkelt för sig och koka lite färskpotatis som du har mjökfritt margarin och någon färsk krydda på, typ persilja eller dill och till det severa nåt grillat kött. Sedan finns det färdiga såser på flaska som man kan ha till som är mjölkfria.
    ja sorry det står komjölksproteinsfri på paketet men som du skriver så är den helt okej för mjölkallergiker att äta
Svar på tråden Hjälp till kräftskiva (mjölkfritt)!