Rapar, illamående, trög mage, spytt.. vad kan vara?
Hej!
Tänkte be alla er snälla familjelivare om lite råd, om någon känner igen sig eller vågar sig på att gissa vad jag råkat ut för? Ska självklart prata med min läkare också under kommande veckan.. men man kan ju inte låta bli att spekulera?
Jag har de senaste 3-4 veckorna varit ovanligt trög i magen (vanligen brukar jag snarare vara för lös än hård). Upplevet att mängden avföring inte motsvarar det jag äter. Har också börjat rapa en hel massa, och känna mig illamånde. Det inträffar framförallt när jag känner att jag inte kunnat göra mina behov tillräckligt.
Ca en gång i veckan kommer sedan allt ut. Genom ett smärtsamt och långdraget toalettbesök, där jag ibland också måste spy innan obehagskänslan går över..
Någon som törs gissa vad det kan vara?
- Min första tanke var förstoppning - men senaste 2 veckorna har jag ätit massor med fibrer etc utan någon märbar skillnad. Det som kommer ut är lösare, men fortfarande "för lite".
- Min andra tanke var någon form av förträningning i tarmen, "partiellt tarmvred".. det skulle ju förklara varför det känns som att maten inte passerar ner som den ska + illamåendet. Men borde det inte göra ont i så fall?
- Min tredje tanke är magkatarr eller magsår.. då kan man ju visst känna sig uppkörd, illamående, rapa osv.
Någon som känner igen mina symptom? Eller som själv haft något av de tillstånd jag spekulerat i och som kan berätta hur det kännts?