• Nomman

Rapar, illamående, trög mage, spytt.. vad kan vara?

Hej!

Tänkte be alla er snälla familjelivare om lite råd, om någon känner igen sig eller vågar sig på att gissa vad jag råkat ut för? Ska självklart prata med min läkare också under kommande veckan.. men man kan ju inte låta bli att spekulera?

Jag har de senaste 3-4 veckorna varit ovanligt trög i magen (vanligen brukar jag snarare vara för lös än hård). Upplevet att mängden avföring inte motsvarar det jag äter. Har också börjat rapa en hel massa, och känna mig illamånde. Det inträffar framförallt när jag känner att jag inte kunnat göra mina behov tillräckligt.

Ca en gång i veckan kommer sedan allt ut. Genom ett smärtsamt och långdraget toalettbesök, där jag ibland också måste spy innan obehagskänslan går över..

Någon som törs gissa vad det kan vara?
    - Min första tanke var förstoppning - men senaste 2 veckorna har jag ätit massor med fibrer etc utan någon märbar skillnad. Det som kommer ut är lösare, men fortfarande "för lite".
    - Min andra tanke var någon form av förträningning i tarmen, "partiellt tarmvred".. det skulle ju förklara varför det känns som att maten inte passerar ner som den ska + illamåendet. Men borde det inte göra ont i så fall?
    - Min tredje tanke är magkatarr eller magsår.. då kan man ju visst känna sig uppkörd, illamående, rapa osv.

Någon som känner igen mina symptom? Eller som själv haft något av de tillstånd jag spekulerat i och som kan berätta hur det kännts?

• Svar på tråden Rapar, illamående, trög mage, spytt.. vad kan vara?
  • Lady without tattoo

Varför törs du inte säka läkare akut eller tidigare då du hade ont? Varför spela martyr o lida?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Scream2
    Lady without tattoo skrev 2011-08-06 12:49:25 följande:
    Varför törs du inte säka läkare akut eller tidigare då du hade ont? Varför spela martyr o lida?

Det där måste vara ditt standardsvar va?
  • Scream2

TS. Jag tänker magkatarr eller IBS. Hur ser din kost ut? Dricker du mkt vatten? Har du testat något receptfritt medel från apoteket som kan hjälpa dig få fart på magen? Gör det och funkar det inte kontakta din läkare. Problemet verkar ju inte vara av akut karaktär, men hela kroppen mår ju skit om inte magen funkar, så är det ju.
    Jag själv har svimmat på toa vid några tillfällen, kan ju inte påstå att jag rullar iväg till dr direkt för det, man vet ju om det är akut eller inte, sånt känner man på sig och vart ordet martyr kom in förstår jag mig inte på öht!

• Lindis1974

Låter som IBS. Kontakta läkaren så kan du få lite kostråd och så. Dulcofiber är bra även Viseblin.

• Nomman
    Blir man dålig en gång är det lätt att hitta en bortförklaring - jag var förstoppad, nu löser det sig. Jag åt nog något dåligt, nu löser det sig.

Dessutom är jag av den dumma typen som tycker det känns löjligt att söka vård akut om jag inte är döende. Eller åtminstone har ett brutet ben eller två.
    Scream2 skrev 2011-08-06 12:56:13 följande:
    TS. Jag tänker magkatarr eller IBS. Hur ser din kost ut? Dricker du mkt vatten? Har du testat något receptfritt medel från apoteket som kan hjälpa dig få fart på magen? Gör det och funkar det inte kontakta din läkare. Problemet verkar ju inte vara av akut karaktär, men hela kroppen mår ju skit om inte magen funkar, så är det ju.
    Jag själv har svimmat på toa vid några tillfällen, kan ju inte påstå att jag rullar iväg till dr direkt för det, man vet ju om det är akut eller inte, sånt känner man på sig och vart ordet martyr kom in förstår jag mig inte på öht!
    Jag utreds för IBS, men med de direkt motsatta besvären. Har i stort sett hela mitt vuxna liv gått på toan alldeles för ofta (5-6 ggr/dagen). Men kanske att jag fått mig lite katarr också, de sjukdomarna kan ju gå hand i hand har jag läst..

Dricker hyggligt mycket vatten. Äter hemlagat och ganska traditionellt. Varken högfett eller lågfett, GI eller kolhydratbombat.. Sedan magen blev trög äter jag också extra mycket fibrer i form av fiberpreparat+torkad frukt.
  • bananflugekärlek
    Kanske därför att vården är USEL och man ska ha en JÄVLA tur för att bli tagen på allvar istället för att bli nertryckt.
  • Nomman
    bananflugekärlek skrev 2011-08-06 13:12:22 följande:
    Kanske därför att vården är USEL och man ska ha en JÄVLA tur för att bli tagen på allvar istället för att bli nertryckt.
    Det också.
    Även om jag får ekänna att de gånger jag sökt vård har den faktiskt varit bra. Men det beror kanske på att när jag väl söker mår jag så pass dåligt att jag inte åker hem förrän jag fått hjälp :)
  • bananflugekärlek

Jag tänker magkatarr och prova Omeprazol. Receptfritt.

• Lady without tattoo
    jaså säger du det
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Scream2

Det blir så nyanserat när man drar alla över en kam.....
  • bananflugekärlek
    Lady without tattoo skrev 2011-08-06 13:53:08 följande:
    jaså säger du det
    Det är min och många andras erfarenhet att det är ett lotteri när man uppsöker vård.
    Scream2 skrev 2011-08-06 13:54:19 följande:
    Jag sa inte att alla är usla inom vården, men att den generellt är usel eftersom det är så osäkert var och hos vem man hamnar.
  • Scream2
    bananflugekärlek skrev 2011-08-06 13:56:38 följande:
    Det är min och många andras erfarenhet att det är ett lotteri när man uppsöker vård.
    Scream2 skrev 2011-08-06 13:54:19 följande:
    Jag sa inte att alla är usla inom vården, men att den generellt är usel eftersom det är så osäkert var och hos vem man hamnar.

Du skrev ATT VÅRDEN ÄR USEL! Men visst, du får såklart ha din åsikt i ämnet!
  • Lindis1974

Hög nivå på diskussionen det blev här då ...

• Nomman
    bananflugekärlek skrev 2011-08-06 13:38:15 följande:
    Jag tänker magkatarr och prova Omeprazol. Receptfritt.
    Ska testas (om nedanstående inte hjälper) =)
    MammaHela skrev 2011-08-06 14:06:42 följande:
    För min del låter det som förstoppning.
    Hittade laxermedel här hemma som sambon använt någon gång när hon varit förstoppad. Ska testa att ta en tablett ikväll. Vem vet, kanske jag kommer i form bara jag får en rejäl "tömning" :)
  • Nomman
    Lindis1974 skrev 2011-08-06 14:01:10 följande:
    Hög nivå på diskussionen det blev här då ...
    Instämmer. Men det finns visst ett behov att klaga på vården, så varsågoda att göra det i min tråd. Bara några håller sig till ämnet också ;)
  • bananflugekärlek
    Scream2 skrev 2011-08-06 13:57:31 följande:
    Du skrev ATT VÅRDEN ÄR USEL! Men visst, du får såklart ha din åsikt i ämnet!
    Ja, vården är usel eftersom det är ett lotteri.

(Och jag har hållt mig till ämnet också.)
Svar på tråden Rapar, illamående, trög mage, spytt.. vad kan vara?