• Solstrålen85

Är det såhär man känner när man är nybliven 2-barnsmamma?!

Fick andra barnet i slutet på maj, har en dotter som är född i december 2008.
    Innan sonen kom kände jag mig förväntansfull, glad, lycklig, relationen till sambon och dottern var på topp och jag kände mig väldigt glad över att få ett syskon till dottern och få ännu ett kärleksbarn ihop med min sambo.

Nu två månader senare känner jag mig trött, sliten, känslig och självförtroendet är nere på LÅG, relationen med dottern och sambon känns mycket sämre, dottern är trotsig till max, mer nu när sonen kommit, kan tro att det är avundsjuka som står bakom där, det är mycket pappa och dotter nu som jag verkligen förstår, hon går till sin pappa då hon ser att mamma bara har lillebror hela tiden. Sambon och jag bråkar varje dag känns det som.

Vi tog ett beslut innan sonen kom att vi skulle måla om huset vilket jag nu i efterhand ångrar. Vi skulle egentligen umgåtts med varandra, hela familjen och komma in i ny livsstil som två barnsföräldrar.
    Istället har jag nu fått vara själv mycket med två barn, varav en är väldigt trotsig och inte vill lyssna alls på vad man säger, då sambon har varit ute mycket och grejat med huset, ibland bil och trädgårdsskötsel.
    För min del har det blivit för mycket. Men jag vet att det var mitt beslut med att måla om huset. Så egentligen ska jag väl inte klaga.

Det är min roll att ta hand om barnen just nu känns det som + att ta hand om hushållet, laga mat, tvätta, städa etc.
    Idag skulle vi iväg på kalas på hans sida av släkten men jag bad om att få vara hemma och få vara för mig själv lite, dock är sonen hemma också då han ammas men då blir sambon sur och säger men dom vill säkert träffa pojken och då blir jag helt plötsligt tvingad till att följa med känns det som vilket jag inte uppskattar så det blev bråk. Nu i slutändan stannade jag hemma ändå men han är inte glad på mig och åkte iväg med rivstart med bilen.

Jag orkar inte! Det enda som lyser upp mitt liv just nu är sonen, han är aldrig arg på mig utan bara ler när jag visar mig. Det är honom jag bara känner kärlek till just nu, och så vill jag absolut inte känna.
    Vad ska jag göra? Och få min sambo till att förstå lite, att jag vill ha lite mer hjälp med barnen.

• Svar på tråden Är det såhär man känner när man är nybliven 2-barnsmamma?!
  • Flickan och kråkan

Jag tror de flesta känner någon form av otillräcklighet när barn nummer två kommer. Det är ju lite speciellt med bara ett.....man kan ju alltid ge full uppmärksamhet.

Ett par tankar bara från tvåbarnsmamma som periodvis velat hoppa genom fönstret. Har idag en 3½-åring och en på 2 år + 3 månader.....och har hittat rätt bra balans numera......trots två viljestarka barn (de har ju båda åldern inne för det...på lite olika sätt ).

1. Du och din sambo måste sätta er ner och prata. Ta tid tillsammans när båda barnen sover och var ärliga med varandra hur ni verkligen känner och vad ni behöver. Sätt dig ner och fundera själv först.....vad det är du verkligen tycker är jobbigt och skulle behöva. Utgå fån dig själv så behöver inte din sambo hamna i försvarsposition. Självklart måste ni dela på många saker. Det är jätteskillnad på att ha ett och två barn...som är små. Det är liksom inte bara att lämna över till den andre och ta "egen" tid, som det kanske varit tidigare (???).  

2. Din dotter är 2½ . Se det som en kärleksförklaring och att hon utvecklas precis som hon ska....."trotsen" och svartsjukan. Jag vet att det är jobbigt periodvis och att man kan bli halvt "galen", men det är ju för att hon älskar dig och är trygg med dig som hon reagerar som hon gör.

3. Försök att hitta handlingsalternativ som du känner dig trygg med, så att du slipper det gnagande dåliga samvetet jämt och ständigt. Två böcker har hjälpt mig väldigt mycket: Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete, och Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv. Jag har verkligen behövt möta mig själv .

4. Hemstäd . Välinvesterade pengar .      

• dubbelbubbel

Jag har 1,5 år mellan mina två. Jag känner verkligen igen det där med hur trött och sliten man är när man haft två att ta hand om ett tag. Man får inte sova på nätterna och dessutom får man inte möjlighet att sova så mycket på dagen heller. Jag kände mig SÅ HIMLA OTILLRÄCKLIG!!! och hade dåligt samvete för att jag inte tyckte jag hade tillräckligt med tid för det större barnet.

Det är klart att det är viktigt att måla om huset men SNÄLLA ta vara på er själva det här året och måla huset nästa år istället. Var inte så himla fast i det beslutet, man kan ju ändra sig. Underlätta så mycket ni kan för er själva, anledningen till att ni bråkar så mycket är nog att ni är så trötta. Så var det för oss men vi bestämde oss då för några saker som skulle förenkla vardagen tills vi kände oss starkare.

* ingen renovering
    * laga stora portioner mat så att ni bara behöver laga mat varannan dag, eller köp enkellagad mat, (typ Stinas kyckling att bara ställa i ugnen)
    * träffa inte folk om ni inte orkar
    * huset måste inte vara supervälstädat
    * se till att mannen tar hand om den lille en stund varje dag så du får lite ensamtid med den stora
    * se till att var och en får en liten stund helt för sig själv varje dag. Det behöver inte vara så jättelänge för att bara få lite ny energi. För mig blev det en stund varje kväll då jag duschade eller badade i lugn och ro.

Och Sluta ha dåligt samvete och otillräcklig-känslor. Du gör så gott du kan och det duger!!!

Svar på tråden Är det såhär man känner när man är nybliven 2-barnsmamma?!