• Anonym (Lovisa)

Har inte råd att köpa cykel/sparkcykel till min son. Känns som att alla barn i hans ålder har en...+ några frågor

Min son är snart 4 år. Han använder min gamla trehjuling att cykla på,den är lite gammal och "skraltig" och skulle nog behöva smörjas med... Jag vill så gärna köpa en ny cykel till honom, för han älskar verkligen att cykla men tycker så synd om honom att han är den enda av sina dagiskompisar som inte har en "riktig" cykel! Alla barn i hans ålder verkar ha en fin/ ny cykel! OCH en sparkcykel. Känner mig bara så ledsen över detta. Vill verkligen inte att han skall bli sedd som fattigbarnet på dagiset. :(

- Har gamla var era barn när de fick en riktig cykel(med stödhjul)? Fick dem den ny,ärvd eller beg?   

- Vad tänker du om du ser ett barn cykla med en gammal cykel ? och då menar jag inte rostig/trasig osv. Utan i fint skick men inte så ny och har inte den modernaste looken heller.

• Svar på tråden Har inte råd att köpa cykel/sparkcykel till min son. Känns som att alla barn i hans ålder har en...+ några frågor
  • Kimona

Vi hade inte heller råd med cyklar, men köpte en på seconhand förra sommaren för 75 spänn. Däcken behövdes bytas och kedjan smörjas, men det var allt.

Barncyklar borde ju inte vara dyrare.

Sparkcyklar kostar kanske 150 spänn om man inte köper dom i barnaffärer, utan kanske ÖoB eller liknande

• Lady without tattoo

jag bryr mig inte om i fall barnet jags er cyklar på ny el gammal cykel.Varför skulle jag?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Lind a

Trehjuling vid 1, vanlig liten vid 2 och en större vid 4... Alla nya och då är vi 2 vuxna låginkomsttagare. Man får prioritera! Sparkcykel köpte vi nyss på Ica för 140 kr!!!

• Barnlängtan87

Försök att kolla med bekanta eller vänner om du kan få låna/köpa en urvuxen cykel? Eller kolla på blocket/loppis? Det går ju ofta att "snygga till" en använd cykel bara genom att tvätta, smörja osv.? Och kanske behöver din son bara ETT av alternativen den här sommaren? Och en av dem får vänta till nästa sommar? 
    Kolla med din lokala kyrka om de kan ge dig ett bidrag, de brukar vara generösa med bidrag för givna mål, som en cykel.

• Barnlängtan87

Ps. Min mans son fick en cykel som vi hittade i ett grovsoprum. Han klagade inte, och han var 9 år då. Vi har det inte så dåligt ställt, men vi såg det som ett bra tillfälle att han kunde få "slita" på en cykel en säsong. Den torkade vi bara av osv. Superbra! 

• Frontline

Vi har råd med nya cyklar men köpte ändå begagnat med tanke på hur dom används samt att det måste bytas till större efter nån säsong...

Där vi bor och säkert på många andra ställen med brukar det ju anordnas begagnatförsäljning på barnkläder/leksaker så den cykeln vi köpte kostade 150:- och var i skick som ny...

Kolla tradera finns en del där med, där har vi köpt en del leksaker och kläder till riktigt bra priser...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • eliten

Blocket? Min son var 2år när han fick en vanlig cykel med stödhjul...

• tempo21

Köpt begagnat till barnen i olika skick och de har aldrig klagat. Enda gången 2 av barnen fick helt nya cyklar var när mormor och morfar köpte födelsedagspresent.

Sätt in en annons i lokalblaskan att du söker billig cykel. Jag har blivit nerringd varje gång jag gjort det. Ena gången fick jag tom en cykel gratis.

Sparkcykel är inte ett  måste i den åldern. Annars kan du där med söka på annonser.

Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
  • Anonym (gillar beg.!)
    Anonym (Lovisa) skrev 2011-08-06 15:21:20 följande:
    Min son är snart 4 år. Han använder min gamla trehjuling att cykla på,den är lite gammal och "skraltig" och skulle nog behöva smörjas med... Jag vill så gärna köpa en ny cykel till honom, för han älskar verkligen att cykla men tycker så synd om honom att han är den enda av sina dagiskompisar som inte har en "riktig" cykel! Alla barn i hans ålder verkar ha en fin/ ny cykel! OCH en sparkcykel. Känner mig bara så ledsen över detta. Vill verkligen inte att han skall bli sedd som fattigbarnet på dagiset. :(

- Har gamla var era barn när de fick en riktig cykel(med stödhjul)? Fick dem den ny,ärvd eller beg?   

- Vad tänker du om du ser ett barn cykla med en gammal cykel ? och då menar jag inte rostig/trasig osv. Utan i fint skick men inte så ny och har inte den modernaste looken heller.

Dottern fick en på sin 3-årsdag av mormor & morfar. Ny. Stödhjul, cykelhjälm, knä- och arm skydd, flagga, stång att hålla i följde med.
    Hade inte hon fått någon skulle vi ha köpt en snygg begagnad och om vi inte hittat någon så hade det blivit en ny.

Tänker inte något särskilt alls om ett barn inte har någon ny cykel. Jag tycker det är bra med begagnade saker!
  • Tant Green

I den där åldern när de nästan växer ur en cykel varje år så ser jag det nästan som självklart att man köper begagnat. Sen när de kan ha samma cykel i flera år kan det ju vara trevligt med en ny, om man har råd.

Och sparkcykel kan väl vänta till nästa år?

Svar på tråden Har inte råd att köpa cykel/sparkcykel till min son. Känns som att alla barn i hans ålder har en...+ några frågor