• Fru November

Varför får de som är med i Jehovas Vittnen inte gå på kalas?

Ja ok jag fattar varför de inte vill fira jul, men att fira att någon födds dvs med en födelsedags fest, varför är det så illa?

får man inte fira alls?

en flicka i min sons klass säjer att Hurra betyder av med huvudet jag vet inte om det beror på att hon är med i jehovas eller om hon har fått något om bakfoten, vi bjuder iallafall henne varje år , även om hon inte kommer, då är det hennes val

• Svar på tråden Varför får de som är med i Jehovas Vittnen inte gå på kalas?
  • Sallisen

JV firar inte födelsedagar eftersom de första kristna inte gjorde det. De följer det exempel som Jesus och hans lärjungar gav, och de firade inte. Inte ens Jesus födelsedag firades, och han var ju den största/viktigaste människan som levt!

Endast två födelsedagar är nerskrivna i Bibeln, och båda var för personer som inte tillbad Bibelns Gud. Den ena var en farao och den andra en romersk ståthållare. Vid båda fester mördades dessutom någon... så det är ju inte speciellt positivt hur Bibeln framställer födelsedagar.

Jag har fått många inbjudningar till kalas, men när jag förklarat varför jag inte kommer så har mina kompisar respekterat det. Min kompisskap med dem har ju inget att göra med om jag firar deras födelsedagar eller inte.

• Gisse the one and only

Sallisen

Men vi firar ju Jesus födelse varje år!?

• Fru November

Firar jehovas vittnen något överhuvud taget?

• destino

Har hört att vissa muslimer firar inte kallas heller, men dem kommer ändå när dem är bjudna, dvs dem firar inte egna födelsedagar men kommer på andras!
    Eller var just dem jag kände extrema, ibland var det så svårt att veta hur man skall göra!
    Känner dock inga JV.

• Sallisen

Gislöv

Numera sägs julen ha den innebörden, men faktum är att ingen vet exakt när Jesus föddes. Det står inte i Bibeln. Forskare tror att han antagligen är född på hösten nångång, men ingen vet säkert.

Julens rötter är helt andra, midvinterblot och saturnaliefest mm... den gavs bara innebörden av att vara för att Jesus föddes då för att få en kristen stämpel på det... men i grund och botten har den 25 december ingenting med Jesu födelse att göra. Man ville få folk att bli kristna, men eftersom de ville fira sina hedniska dagar så gav man dem nya namn och de kunde fortsätta fira...

• Sallisen

Fru November

JV högtidlighåller varje år minnet av den dag då Jesus dog för oss. Det datumet är efter den judiska kalendern den 14:e Nisan, växlar dock i vår julianska kalender.

Sen är det ju många som brukar fira t.ex. sina bröllopsdagar, att nu var det 1, eller 10 eller 50 år sen man gifte sig... det är ju fint att minnas den dag då man gifte sig. Själv har jag 10 år som gift att se fram emot nästa augusti! : )

• Sallisen

destino

Hur muslimer gör har jag ingen aning om. Men principen här är ju samma som vid allt annat... om man anser det vara fel så tar man inte del i det.

För mig eller mina vänner och många andra jag känner har det aldrig varit något problem.

• Dofilus

Julen är från början en hednisk sed men de kristna tyckte det var en lämplig tid att fira jesu födelse då för att liksom "undertrycka" hedendomen. Att Jesus skulle ha varit född i december är dessutom ytterst osannorlikt eftersom skattskrivningar på den tiden gjordes på sommaren/hösten.

• Halal

Destino

Vill du stalla fragor hur vi muslimer gor sa ar det bara att undra i traden som heter 'Islamtraden' har pa religionsavdelningen.

• Finlänskmamma

Trist att inte få fira något överhuvudtaget! Och sen få höra vad ens kompisar har gjort!
    Kommer aldrig att konventera till JV.... Älskar paket och överraskingar!

• Matillin

Paket och överaskningar kan man ju ha ändå..vid andra tillfällen.
    Och mysigt på julen kan man ju ha fast man inte firar den med gran och paket o annat :)

• SweetStuff

fia sthlm! jag håller med dig
    varför ska man fira vid vissa tillfällen och inte kunna göra det när lusten faller på istället...
    hur många stressar inte ihjäl sig och kör sin ekonomi i botten vid alla dessa högtider

mysigt visserligen, men JV gör inget annat än följer sin religion

• bits

Min mans familj ar JV, och jag far paket och overraskningar hela tiden, speciellt av min svagerska, det ar allt fran klader till mig, orhangen etc, och just nu bebisklader till dottern vi vantar.

Jag firar dock min fodelsedag eftersom jag inte ar jv, och det ar val ingen overraskning att fa paket pa sin fodelsedag? Men trevligt!

• Sallisen

Finländskmamma

Paket och överraskningar har jag aldrig varit utan.

Personligen får jag dem som sagt var som en överraskning - om nån förväntar sig såna på en speciell dag så är de ju ingen överraskning!

Och vad mina kompisar varit med om rör ju dem, inte mig.

Svar på tråden Varför får de som är med i Jehovas Vittnen inte gå på kalas?