• chi247

Mögel i tvättmaskinen!!

Våran tvättmaskin har luktat lite skumt, och nu har det blivit tusen gånger värre och det luktar i hela badrummet.... Den står just nu och går med ättika i, och ska sedan köra en maskin med klorin också. I 95 grader, men jag har inga större förhoppningar om att det fungerar.

Men hur som helst, är det här farligt för mig/bebis i magen att vistas i? Övergår det jag andas in till bebis? Kan bebis bli sjuk/missbildad/skadad? :(
    Jag kan ju inte sluta duscha... Badrummet ligger i anslutning till köket, och jag tycker att lukten har tagit sig in dit med.

• Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen!!
  • Darla

Det vet jag inte men tänkte på att det kanske inte är så bra att tvätta bebisens kläder i den tvättmaskinen...

Mögel är ju svårt att få bukt med. Vi hade också problem med en tvättmaskin som luktade mögel, men den gick sönder i samma veva så vi köpte en ny.

• Fru Kwasthilda

Lukt är ett vanligt problem för de som oftast tvättar i 30-40 grader. Hoppas din kur fungerar. Du kan också rengöra filter och tvättmedelsfacket.

• chi247

Vi har inte tvättat några bebiskläder alls än, så det är inget problem.

Jag tänkte också på det med att rengöra filter ordentligt, men jag hittar inga?.... Bara ett fack längst ner, men det får jag inte ens upp... Får kanske försöka lite aggressivare...

• epe

Vi körde Lysterin (munskölj) en sväng i vår maskin när de luktade illa och det funkade! Lukten förvsvann!

• gaolin

Att maskinen i sig luktar illa lär knappast vara skadligt för barnet du bär på. Värre lär det väl i så fall vara om du regelbundet börjar sniffa klorin i din iver att få bort doften. :P

Försök ha som vana att alltid ställa upp luckan samt tvättmedelsfacket mellan tvätttillfällena, det torkar ut och kan motverka mögelbildning. Det är också bra att ibland ta ut tvättmedelsfacket och göra rent det ordentligt men även runt/innanför det (om det går, det är inte alla fack som går att ta loss). Det samlas gärna tvättmedel och sköljmedel där inne och blir så småningom en fin grodrund för mögel.

Sedan kan det kanske vara bra om du försöker komma ihåg att du är gravid och din näsa är antagligen lite överkänslig just nu - det kan vara så att du tror dig känna mer doft än vad som egentligen finns där. Det är inte så ovanligt bland gravida... jag känner själv av det alldeles för ofta.

• Darla

Sen är det bra att torka runt gummilisten efter använding så att det inte blir mögel i vecken där.

Har hört att man ska köra en 90 graders tvätt var fjortondag eller så.

• chrissandra

Det blir mögel i alla tvättmaskiner om man inte tvättar på 60 grader ofta.

Ta för vana att alltid köra en 95 graders maskin/månaden för att rensa och döda bakterier.

Det är otroligt vanligt, alla känner dock inte själva lukten så var glad att du gjorde det. Det fastnar annars i alla kläder och är otroligt svårt att få bort.    

Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen!!