• Anonym (nervös mamma)

Ni vars barn som fått halsmandlarna opererade. Se hit är ni snälla!

Min dotters halsmandlar och polyperna i näsan ska opereras bort om cirka en vecka. Hon är 3 år och jag som mamma är ju förstås lite nervös.

Så ni som har erfarenhet utav just detta, kan ni snälla ge mig lite stöd, tips och berätta hur det har gått till för era små.

Hur lång tid tog operationen? Hur länge fick ni vara kvar på sjukhuset? Hur mådde barnet efter operationen? Vad kunde ni göra för att lindra barnets smärta isåfall? Hur länge fick barnet vara hemma från dagis/skolan? Vad gav ni barnet att äta dagarna efter operationen? Hur länge hade barnet ont i halsen/munnen?

Ja, jag har många frågor. Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde svara!

/ Nervös mamma

• Svar på tråden Ni vars barn som fått halsmandlarna opererade. Se hit är ni snälla!
  • solskina

nu var det massor av år sedan så jag kommer bara ihåg lite.

Snabb operation, jobbigt uppvaknande, bra smärtlindring, och glass.
    en natt kvar på sjukhus. ingen sjukskrivning vad jag kommer ihåg, men vi var säkert hemma, man brukar få vara hemma en vecka på vab. 

Själv kommer han enbart ihåg att pappa och syrran kom med ett paket efteråt med en dinosarie i. Den finns fortfarande kvar i hemmet efter 14år.

Flera barn opereras samtidigt så man är inte ensam om resan så att säga. Det är en rullande band operation.  

• ceci lia

De tog bort både mandlarna och en körtel bakom min dotterns näsa samtidigt. Hon var 2 eller 3. Gick jättesnabbt allting och vi fick välja om vi ville sova kvar eller inte. Vi valde att sova kvar. Hon hade rejält ont efetråt och det tog ett par timmar innan hon ville äta piggelinerna sjukhuset ville hon skulle börja med ;) Sen gick det bra. Glass, festis och jag tror att hon var ganska mycket som vanligt dagen efter och att hon åt vanlig mat då.Har för mig att vi hade semester så vi var lediga ändå, men hon fick ett intyg på 7 eller 10 dagar. Fast hon hade kunnat gå till dagis på tredje dagen för då var hon precis som vanligt. Sövningen gick jättebra. Men hon var sliten och hade ont resten av operationsdagen. Tror hon var sövd max en halvtimme. Tror inte hon fick nån smärtstillande, men jag vet inte säkert, I allafall inget att oroa sig för :)

• Mossagti

Vi kom dit på morgonen men själva operationen var runt lunchtid. De yngsta barnen opererades först. Själva operationen tog en halvtimme ungefär och jag var med tills hon var helt sövd.

Efter operationen fick hon smärtlindring och Piggelin - blev 8 Piggelin... Vi fick med Voltaren hem men det behövdes inte. Ellie var lite groggy i någon timme efter operationen men efter två timmar var hon som vanligt.

Lycka till med operationen!

• Anonym

Jag var 25 när jag gjorde min och grät som ett litet barn. Det gjorde hysteriskt ont. Men sen såg jag alla små barn som låg i samma rum och ingen av de grät. De var pigga och verkade inte ha så jätteont. Satt glada och åt sina glassar. Läkaren sa att det gör mer ont på vuxna av någon anledning.

• Anonym

Hett tips: förbered henne. Gå dit innan.en del har så att barnen kan komma och titta innan . Inte våran. Blev litet trauma att hålla fast och söva honom mm

• Sapato

Sonen är 5år och op sig nyligen. Tog ca 40min från sövning till vi fick träffa han igen.
    Mådde prima efteråt och hade inget ont alls. Blev sjukskriven 10dagar.

• HonSomVet

Jag opererade bort mina när jag var 12. Det gjorde inte så fasligt ont efteråt för min del, men det kändes som att jag hade en pingisboll i halsen och det var ju grymt irriterande. Jag ville liksom harkla hela tiden, men sköterskorna skällde direkt då, så fick man minsann inte göra, för då kunde det börja blöda igen.

Jag åt mycket glass och yoghurt de första dagarna. Men redan efter 3-4 dagar kunde jag äta mat om jag tuggade den väl. Men sedan är det ju väldigt individuellt.

Minns inte hur lång operationen var, men den är nog ingen utdragen sådan, rent generellt.

• Sapato

Han åt vanlig mat ca 1 timme efteråt glömde jag skriva.

• Bellini

Jag har jobbat på dagop o hos oss fick man komma nån dag innan på besök o leka prata o titta på övervakningsapparaturen. Vissa barn som är lite oroliga får något som heter dormicum en lugnande vätska som man kan blanda med lite saft, så blir dem lite lulliga. Lite olika från sjukhus till sjukhus operationen går på knappa halvtimmen lite mer med förberedelser o så och sen får barnet ligga kvar 4 timmar. Man ser så barnet är piggt, kan kissa o äter en glass eller dricker lite. Ett par veckor brukar dem ha lite ont i halsen, var värre förr men nu använder man en såkallad harmonisk skalpell som bränner mer än den skär. Sen är det favvomaten som gäller o mycket glass. Det kommer att gå så bra så!!
    Lycka till

• Jessica85

Min son opererades för två år sen.
    Vi fick komma på morgonen, och byta om inför op.
    Sen fick jag följa med in när dem sövde honom, han satt i mitt knä
    Därefter fick jag gå till barnavdelningen och vänta ett par timmar.
    Sen blev det några timmar på uppvaket sen, han sov mest då ändå och fick bra med smärtstillande. Piggelin fick han äta.
    Natten blev jobbig, sov över på sjukhuset och han hade ont men dem kom in med jämna mellanrum och tittade och gav smärtstillande.
    På morgonen var han som vanligt och sprang omkring i lekrummet som om inget hade hänt, en glass till på det sen hemfärd. Fick vara hemma en vecka efteråt men han var precis lika glad och busig som han brukar.

Ha massa glass och saft hemma. Dem piggnar på sig rätt fort dem små liven så du ska inte vara orolig! Lycka till!

• mittenavapril

Min dotter tog bort mandlarna nov 2010, då var hon 2,5 år.
    Vi kom dit på morgonen, fick ett rum, sköterskan satte emla-salva i armvecket och tejpade över det. Läkaren kom och pratade. Sedan var det ner till operation. Dottern satt i sängen och jag gick bredvid. Allt gick bra in till op, men sen där så funkade det inte att sätta nål i armen som hon fick sövas med mask, detta gickinte alls bra, hon var hysterisk. Min tjej har ett kontrollbehov och måste veta allt som händer och vad alla gör. Detta gick inte så bra nu när det var 6 pers i rummet med konstiga kläder. Tillslut somnade hon.

OP tog en timme. När hon kom ut missade personalen att meddela mig så hon vaknade upp utan att jag var där och hon blev hysterisk igen så de fick ge henne morfin så hon somade igen.
    Det är ju så att man vaknar i samma humör som man somnade. Så ett tips till dig, om din dotter har det jobbigt när hon ska sövas så kommer hon att vakna så också.

Pga att de sövde henne igen så fick vi ligga på uppvak i 4 timmar. Hon blödde en del eftersom han hade varit så hystisk vid uppvakningen.

När vi sedan kom upp var hon hungrig. Hon skulle ha pannkaka! hon såg till att få totalt 4 st som hon fick isig. Inga problem där inte och det var tur att hon åt, för sen blev det värre med den biten. (Hon var lite kul för efetr varje pannkaka så gick hon runbt i korridoren och letade efter flickan med pannkakan (sjuksyrran som delade ut mat)

Sedan fick vi komma upp på rummet. Hon hade det jobbigt sen på natten och sov oroligt. Men hade inte så ont.
    Hon ville åka hem hela tiden och grät en del.

Sedan morgen efter var det bra. Hon ville inte åka hem alls! (till saken hör att hon älskar läkare, hon älskar sprutor och vill jämt gå till sjukhuset) Min tjej opererade bort mandlar och polyp för att de var så gigantiska, men hon var aldrig sjuk utan led av andningsuppehåll.

Hemma sen; vi var hemma en vecka. Efter pannkakorna på sjukhuset åt hon ingenting alls på en vecka..... levde på Drikki mellanmål ris/banan för 8 månaders. Den har hon alltid druckit istället för välling och den levde hon på nu, men drack små mängder. Ingen glass eller sånt som rekommenderas ville hon ha utan det blev kall drikki. När dagis började igen åt hon mosad mat i 1 vecka sen var det bra.

kan rekommendera den websida som sjukhusen har för barn som ska opereras medmera. Vi tittade på den flera gånger om dagen uder flera veckor innan så hon blev van med hur läkaren såg ut och vad som skulle göras.

• tobiq

Jag har själv tagit bort både mandlar och polyper i treårsåldern, kommer givetvis inte ihåg något om själva operationen men villle bara flika in att sedan dess har jag i stort sett aldrig varit sjuk, får ytterst sällan ens en förkylning!

Moa-08 Svea-10
  • mittenavapril

Glömde skriiva att min tjej gick på toppdos av kombination alvedon/Ipren 250 mg (trots att hon vara vägde 14 kg) i en vecka. Detta för att hon skulle kunna äta något över huvudtaget.

Der vuxna som gjort denna operation säger att det är helvete själv att genomgå. En riktig plåga....

• Anonym

har två  barn som gjort denna operation. En var 2,5 år och en var 14 år. Man kan säga att det var en himmelsvid skillnad.  För den lille gick allt lätt som en plätt, så som andra skrivit ovan. 14-åringen hade det mycket värre och var hemma från skolan i  över en vecka och det tog tid innan hon åt.

Svar på tråden Ni vars barn som fått halsmandlarna opererade. Se hit är ni snälla!