Min dotter tog bort mandlarna nov 2010, då var hon 2,5 år.
Vi kom dit på morgonen, fick ett rum, sköterskan satte emla-salva i armvecket och tejpade över det. Läkaren kom och pratade. Sedan var det ner till operation. Dottern satt i sängen och jag gick bredvid. Allt gick bra in till op, men sen där så funkade det inte att sätta nål i armen som hon fick sövas med mask, detta gickinte alls bra, hon var hysterisk. Min tjej har ett kontrollbehov och måste veta allt som händer och vad alla gör. Detta gick inte så bra nu när det var 6 pers i rummet med konstiga kläder. Tillslut somnade hon.
OP tog en timme. När hon kom ut missade personalen att meddela mig så hon vaknade upp utan att jag var där och hon blev hysterisk igen så de fick ge henne morfin så hon somade igen.
Det är ju så att man vaknar i samma humör som man somnade. Så ett tips till dig, om din dotter har det jobbigt när hon ska sövas så kommer hon att vakna så också.
Pga att de sövde henne igen så fick vi ligga på uppvak i 4 timmar. Hon blödde en del eftersom han hade varit så hystisk vid uppvakningen.
När vi sedan kom upp var hon hungrig. Hon skulle ha pannkaka! hon såg till att få totalt 4 st som hon fick isig. Inga problem där inte och det var tur att hon åt, för sen blev det värre med den biten. (Hon var lite kul för efetr varje pannkaka så gick hon runbt i korridoren och letade efter flickan med pannkakan (sjuksyrran som delade ut mat)
Sedan fick vi komma upp på rummet. Hon hade det jobbigt sen på natten och sov oroligt. Men hade inte så ont.
Hon ville åka hem hela tiden och grät en del.
Sedan morgen efter var det bra. Hon ville inte åka hem alls! (till saken hör att hon älskar läkare, hon älskar sprutor och vill jämt gå till sjukhuset) Min tjej opererade bort mandlar och polyp för att de var så gigantiska, men hon var aldrig sjuk utan led av andningsuppehåll.
Hemma sen; vi var hemma en vecka. Efter pannkakorna på sjukhuset åt hon ingenting alls på en vecka..... levde på Drikki mellanmål ris/banan för 8 månaders. Den har hon alltid druckit istället för välling och den levde hon på nu, men drack små mängder. Ingen glass eller sånt som rekommenderas ville hon ha utan det blev kall drikki. När dagis började igen åt hon mosad mat i 1 vecka sen var det bra.
kan rekommendera den websida som sjukhusen har för barn som ska opereras medmera. Vi tittade på den flera gånger om dagen uder flera veckor innan så hon blev van med hur läkaren såg ut och vad som skulle göras.