Jag instämmer. Man älskar barnen lika mycket. I vardagen betyder det inget hur de kommit till oss. Möjligen finns det en annan nyfikenhet när det gäller vår adopterade dotter. Vi har ju inget att gå på när vi försöker tänka oss henne som tonåring eller vuxen. Bio-sonen har ärvt vissa egenskaper från min man och vissa från mig och utifrån det kan vi tänka att han nog kommer att bli si eller så när han blir äldre. Hans tillväxt har alltid stämt rätt bra med hur jag var som liten, så han lär väl bli en liten smurf, stackaren. Hans sätt att leka och närma sig kompisar stämmer med hur min man var som barn, så kanske blir han samma utåtriktade person som sin far. Men dottern? Just nu är hon lång för sin ålder, men hon kan ju sluta växa tidigt. Hon har ett eldfängt humör, men det kanske inte sitter i när hon lämnar puberteten. Som sagt, nyfikenheten blir en annan.
Både min man och jag tog till oss dottern snabbare än sonen. Min man var pappa fullt ut redan när de bar in vår dotter i rummet där vi satt. Tårarna bara rann på honom och alla oro för hur det skulle vara att bli förälder försvann i ett nafs, "till det barnet kan jag bli en bra pappa". För mig tog det ett par veckor innan jag verkligen kände att hon var mitt barn, inte bara ett litet pyre jag tog hand om, men sedan dess är jag hennes mamma på alla sätt.
Vår son föddes för tidigt efter en lite riskabel graviditet. Jag behövde nog en månad innan jag fullt ut förstod att han var här för att stanna och att han var min. Min man behövde ännu längre tid, flera månader, och hann bli ordentligt orolig. Han var rädd att känslorna aldrig skulle komma.
Idag är båda barnen lika älskade. De har olika behov och är olika gamla, vilket innebär att vi får visa kärleken på olika sätt. Vår dotter är skörare och vi är nog mer oroliga för henne, tar lite extra hänsyn, men det har inget att göra med hur barnen kommit till oss. Så hade det varit även med två biologiska - eller två adopterade - barn som var olika som personer.