• Nuttis79

Äter sötsaker och dricker Coca Cola varje dag kan inte sluta!

Har alltid varit en riktig gottegris men sista åren har jag hamnat i en karusell med läsk, godis, glass å kakor mm som jag inte kan ta mig ur känns det som. Det känns verkligen som en belöning efter en stressig dag på jobbet att komma hem å knäcka en Colaburk å sen sätta sig i soffan med lite godis...ändå har jag tänkt så många gånger att det är bättre att skära upp lite frukt som melon eller liknande och att dricka vatten...

Har försökt att sluta med Colan och tänkt: idag ska jag inte dricka någon Cola..men då börjar man må dåligt å få lite huvudvärk så då går man å köper en iaf..speciellt när det är stressigt på jobbet vilket det alltid e typ.
    (Jobbar i en mataffär i kassan och där är det kö hela dagarna)

Har gått upp mycket i vikt pga detta. Dyrt är det oxå. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Äter sötsaker och dricker Coca Cola varje dag kan inte sluta!
  • Nuttis79
    HelleGbg skrev 2011-08-06 19:57:55 följande:
    kan du inte börja med att testa cola zero??? utan socker...
    Drack sånt förut men fick order av läkarna att sluta med sånt för det är inge bra med sötningsmedel som aspartam...sökte för magont å de sa attn man får ont i magen av sånt.
  • Hanna36

Det gäller bara att bestämma sig, det är detsamma med alla beroenden som man vill sluta med. Bestäm en dag då är det stopp, och sen kan du dricka lite läsk och äta lite godis på tex lördagar.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Rosa socka

Jag erkänner, jag är beroende av cola.. Inte roligt. Men jag och sambon ska sluta med socker från och med måndag och det känns bra att han är med mig den här gången för jag faller lätt tillbaka när han fortsatt som vanligt när jag har velat bryta det här.
    Så vi har bestämt oss och även om det känns jobbigt att ge upp mitt älskade socker just för att det är så gott så är det värt det bara jag kommit förbi värsta biten. Jag har slutat snusa och då ska jag väl ändå kunna sluta med socker Glad

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • Nuttis79
    Hanna36 skrev 2011-08-06 20:15:41 följande:
    Det gäller bara att bestämma sig, det är detsamma med alla beroenden som man vill sluta med. Bestäm en dag då är det stopp, och sen kan du dricka lite läsk och äta lite godis på tex lördagar.
    Jag har tänkt att jag ska göra så många gånger...men har inte lyckats. Men man får försöka igen :)
  • Mammut och Papput

Cola beroende här! Förstår känslan av att ta en cola och sitta i soffan. Mina bästa tips: Det du inte köper hem kan du inte äta. Köp inte hem kex, kakor osv. Jag köper inte ens hem mjukt bröd för jag är så svag för limpa med leverpastej på... :)

Det som också fungerar bra är att hitta på något istället för att fastna hemma. Det är bekvämt och man känner ett behov av att usta ut men många många gånger återfår jag energi av att ta en rask promenad på 45 minuter- 1 timma eller en löptur. Även efter arbetstid. Det låter tufft att börja med men prova ett par dagar för att se om det passar dig?

Hur som helst så har detta bidragit till att jag inte fastnar i rutinen arbete - hem - soffa - cola.

• Kazeer
    Hanna36 skrev 2011-08-06 20:15:41 följande:
    Så gjorde jag. Bestämde mig. Många gånger. Det visade sig att jag inte alls hade bestämt mig. Nu har jag däremot verkligen bestämt mig. Det är snart sex veckor sedan och det går fortfarande hur bra som helst. Ännu så länge har jag gett mig själv totalförbud på läsk, saft, juice, godis, kakor eftersom jag inte fixar att äta lite på lördagar. Då sätter suget in igen och det är jobbigt att kämpa emot. I alla fall än så länge.
    Nuttis79 skrev 2011-08-06 20:26:05 följande:
    Jag har tänkt att jag ska göra så många gånger...men har inte lyckats. Men man får försöka igen :)
    När du verkligen har bestämt dig då klarar du det. Jag behövde, som jag skrev ovan, många försök.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Zezana

Här har du en som verkligen vet vad det innebär att vara beroende av cola, när det är som värst för mig dricker jag 4 - 6 liter PER DAG! Har diabetes, så jag dricker cola light... Dom gånger jag lyckats bryta beroendet, så har jag druckit kaffe (för koffeinet) & ramlösa (kolsyran) istället, vilket fungerar väldigt bra faktiskt. Men så tänker jag att jag kan ta en burk om vi tex äter ute, å då trillar jag dit på beroendet igen, står inte på förän jag är uppe i mina 4 liter per dag efter det...

Cola (framförallt light) ÖKAR hungerkänslan & även sötsuget!

Vill du sluta, ge dig tusan på att du KAN, du VILL & du SKA sluta!

• vampyria2

Jag hade samma beroende som dig tidigare, slutade med att jag vägde 128 kilo som mest     Men det går att sluta gäller bara att få in det i huvudet att nu är det nog, sätt sen ett datum där du ska sluta och var sten hård på att det ska vara så. Allt sitter i huvudet som sagt, ta dig igenom en vecka där det är lite jobbigt men sen är huvudvärk och sug över för alltid.
    Hoppas du lyckas för lätt är det inte men helt klart värt det

• mamman i skogen

Som LCHF:are sedan två år så säger jag att du är fast i sockerberoende och det är en sjukdom. Ofta är det tyvärr så att man inte bara behöver sluta med rent socker utan för att få kontroll på begäret eller enligt mig sjukdom för många trots att de inte vet om det själva. 

Kolhydrater är för många ngt som skapar ett sug oavsett om de kommer från cocacola eller från grovt "nyttigt" bröd. Man får klura ut detta själv fungerar det att sluta med enbart socker och man blir fri från sug så är det strålande men annars får man som jag med flera lägga om sin kost helt och hållet. Jag har aldrig varit sockerberoende i avseendet godis läsk kakor etc utan jag har varit kolhydratsberoende och har därför valt bort alla kolhydrater som inte är naturliga från grönsaker som växer ovan jord. Efter två år så vet jag nu att äter jag en smörgås så kommer jag lida efter då suget/hungern  kommer som ett brev på posten. Jag måste välja rätt mat som håller blodsockret jämt och från början trodde jag att det skulle vara omöjligt men efter bara några veckor med kolhydratsfri kost så försvann allt sug och sedan dess har jag inte saknat något alls utan istället hittat alternativ.

Här är en blogg som är läsvärd http://vittbegar.blogspot.com/    

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden Äter sötsaker och dricker Coca Cola varje dag kan inte sluta!