• HonSomVet

Varför blev jag tillfälligt förlamad efter narkos?

Jag har sett att det rör sig en del sjukvårdspersonal här, så jag tänkte chansa med att fråga här, då jag aldrig frågat någon sjukvårdspersonal om detta innan.

När jag var 12 opererade jag bort mina halsmandlar och vad jag vet är det inte direkt en svår operation. Ganska snabb och jag förmodar att man inte får en speciellt djup narkos? Hur som helst. När jag vaknade var jag förlamad från midjan och neråt. Jag kände inte min underkopp. Det dröjde nog nästan ett halvt dygn innan detta försvann och då var jag fortfarande väldigt svag i benen, minns att det var besvärligt att ta sig upp på toaletten.

Jag tror att jag som 12-åring inte reflekterade så mycket över faktumet att jag inte kände min underkropp. Jag tyckte det var hemskt märkligt, men det var mest ett konstaterande. Så konstigt, liksom. Jag vet inte ens om jag sa något till sköterskorna om det. Jag minns faktiskt inte.

Jag har dock aldrig hört att detta har hänt någon annan. Så vad är det som kan ha orsakat denna (ovanliga) biverkning hos mig?

• Svar på tråden Varför blev jag tillfälligt förlamad efter narkos?
  • Amazina

Hej!

Ja, det lät ju konstigt och framför allt obehagligt.
    En sak som är säker är dock att du INTE fick epidural eller spinalbedövning vid ingreppet. Annars hade ju det varit en rimlig orsak. Muskelrelaxerande läkemedel kan ju ha den effekten om de sitter i längre än narkosen men ett halvt dygn är väldigt lång tid i sådana sammanhang och det låter inte heller rimligt!

Om jag ska GISSA tror jag helt enkelt att du var så pass matt efter ingreppet att du upplevde att benen helt enkelt inte bar och att du var så trött att benen kändes avdomnade. Jag kan inte hitta någon annan orsak.

• HonSomVet

Fast trött var jag ju inte i övrigt. Jag var vaken och jag var med, hade inte speciellt ont elle rnågot, men jag kunde inte lyfta mina ben. Jag kände dem inte. Jag minns att jag låg på uppvaket och försökte flytta på dem och blev förvånad då jag inte kunde göra det. De gjorde liksom inte så som jag hade tänkt att de skulla göra, istället låg de kvar.

Men kanske var jag bara matt, man kan ju hoppas det.

• HonSomVet

Samtidigt som det i efterhand är obehagligt när man tänker på det, speciellt ifall jag skulle vara tvungen att sövas någongång i framtiden, men samtidigt tycker jag det är lite fascinerade och intressant och så klart, skulle jag gärna vilja ha en förklaring 100% säker förklaring. Vilket jag säkert aldrig kommer att få iofs.

Jag opererades nog runt 10 på förmiddagen och jag minns att sköterskorna senare under dagen om jag var kissnödig och det minns jag inte heller att jag var. Antingen så hängde det ihop med att jag var förlamad (eller något) eller så var jag väl bara inte kissnödig då. Första gången jag var uppe på toaletten efteråt var vid 21-22 på kvällen, för då kände jag att, ja men kissa vore väl bra. Och så var jag hemskt skakig i benen men ringde ändå inte efter sköterskorna. Tyckte väl det var pinsamt eller något, jag ville liksom inte vara till besvär.

Svar på tråden Varför blev jag tillfälligt förlamad efter narkos?