• Anonym (Orolig)

Hur lång tid tar det innan fluconazol krka verkar?

Var hos läkaren igår och fick en kapsel fluconazol krka utskrivet mot vad de diagnostiserade som en svampinfektion. Jag tog kapseln vid 17-tiden. Efter det försvann de mycket rikliga flytningarna som jag dragits med efter bara några timmar men svidandet har fortfarande inte gett med sig ordentligt även om det sista timmarna blivit aningen bättre. Läkaren sade att det här med största sannolikhet skulle ta bort infektionen "med rubb och stubb". Problemet är att jag börjar misströsta, orkar snart inte med svidandet längre och börjar bli rädd att kapseln inte kommer att göra mig bra? Hur lång tid tar det normalt för fluconazol krka att verka fullt ut? 
     En orsak till min oro är säkert att jag är van vid antbiotika som hjälper mer eller mindre direkt och aldrig haft med svampdödande att göra förut och därför var inställd på att detta skulle gå lika fort. Så ni med erfarenhet av fluconazol, hur lång tid tar det? Får jag "lön" för mödan om jag har tålamod någon dag eller ett par till eller skulle jag redan varit helt besvärsfri om fluzanol varit rätt medicin för mig?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan fluconazol krka verkar?
  • Anonym

Det tog ca 7-10 dagar innan allt var fullständigt bra igen men märkte stor skillnad efter ca 2 dagar, så det tar lite tid.

• Anonym (Orolig)

Tack, ditt svar lugnar. För jag började verligen misströsta men då låter det som om det är värt att ha lite tålamod Vågar man lägga på lite fil eller något för att lindra svedanså länge eller stör det kuren?

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-08-06 22:41:26 följande:
    Tack, ditt svar lugnar. För jag började verligen misströsta men då låter det som om det är värt att ha lite tålamod Vågar man lägga på lite fil eller något för att lindra svedanså länge eller stör det kuren?
    Jag har aldrig provat med fil men jag tror inte att det borde skada? =) Annars kan du testa olivolja också, det kan garanterat inte påverka negativt.
  • Anonym (Orolig)

Tack, skönt att höra då ska jag testa det. Vill gärna ha mer lindring även om fluconazolen lyckligtvis börjat mildra svedan. Hoppas nu bara att jag blir helt bra till nästa måndag för annars får jag ringa läkaren och be om en kapsel till och det skulle kännas lite pinsamt.

• Momalicious

Det tog nog ca 5 dagar innan jag var helt bra. Under tiden baddade jag yoghurt i underlivet och hade binda på mig och åååh så skönt det var!

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan fluconazol krka verkar?