• Smillas mamma

Vilken spjälsängsmadrass från IKEA rekommenderar du?

Vi väntar vårt första barn och har köpt en Hensvik spjälsäng, vill gärna få tips av de som har spjälsängsmadrass från IKEA -vilken är bäst? Vilken har ni och är ni nöjda? Det verkar finnas ett flertal olika och vi känner oss villrådiga -vilken ska man välja? Är den dyraste bäst eller är de billigare pecis lika bra? Vill inte fråga personalen på IKEA då de *ursäkta* verkar helt okunniga om sitt egna sortiment.. Vill ha råd från faktiska användare alltså! :)
    (Vi vill helst köpa en från IKEA eftersom vi då är garanterade att måtten på madrassen passar till spjälsängen vi köpt)

• Svar på tråden Vilken spjälsängsmadrass från IKEA rekommenderar du?
  • Smillas mamma

Tack för svar YonnaLi!! Är det verkligen inte fler där ute som kan tipsa -hissa eller dissa Ikea madrasser t spjälsäng??

• YourSoFine86

Vi har den dyraste och en tunn bäddmadrass. Hade nog inte tagit den om det var vi som betalade. Det är dock supersmidigt med bäddmadrassen om det sker en olycka så den kan jag verkligen rekommendera!
    Åk till ikea och känn på madrasserna o ta den som känns bra.

• Primrose

När det gäller måtten så är det ju vanligen standardmått (60x120, har jag för mig). Vi hade en jättebra madrass från Rätt Start ("Exklusiv") ÖKO-kontrollerad etc.

• Smillas mamma

Tack YourSoFine! ska defenitivt köra på bäddmadrass så det blir lättare att städa undan olyckor :) Använder ni plastad frotté också?

• Tisseltassel

Vi har vyssa skönt och sonen sover betydligt bättre på den än på den den andra vi har :) Bäddmaddrass har vi inte utan vi använder underlägg.

• Smillas mamma

Verkar som om de flesta har vyssa skönt av de billigare.. Det finns en asbillig men den verkar heeelt kass så den vill vi inte ha. Blir nog att vi åker dit och kollar på onsdag och "testar" de olika.. Den dyraste har vi inte råd med, fick "tigga till mig" att mormor och morfar köpte spjälsängen åt oss så 399 för madrass och ngra hundralappar för bäddmadrass och skydd får vi helt enkelt trolla fram på ngt sätt! :) Tack alla för er hjälp!! Kramar

• asteri

Vi hade bestämt oss för en lite dyrare, men väl på IKEA kan man klämma och känna och se "utskurna" provbitar och då ändrade vi oss och tog en billigare. Har den i Grekland och minns inte vilken vyssa det blev, men den kostade runt 6-700:-.

• Blåklockan79
    Vi kör på den billigaste, på landet där dotten snart tre fortfarande sover i liten säng har hon fortfarande den, och det  funkar kanon trots att hon är snart 3 och väger 15 kg!
  • Smillas mamma

Vi ska klämma och känna som du sa Asteri imorgon då vi far på ikea, får se vad det blir för någon :)
    Verkar som om de gjort om och håller på att göra sitt sortiment på ikea, vi hade bestämt oss för en hensvik spjälsäng för att man kan ta bort ena sidan (vi ska ha den mot vår säng) och fick jaga i flera månader för att hitta en då den utgått. Till slut köpte sambons kusin en på ikea kållered i gbg och ska skicka den till oss via bussgods :)

• Primrose
    Smillas mamma skrev 2011-08-09 12:45:59 följande:
    Primrose- vad fick ni ge för den och var köpte ni den?
    Vi köpte den på Babyland. Jag tror vi betalde c:a en tusenlapp för den. Jätteskön verkar den ha varit. Vi använde ingen bäddmadrass, men väl plastad frotté. Dock har aldrig någon "olycka" skett. Han blir 3 år i oktober och har precis slutat använda spjälsängen och madrassen, har fortfarande blöja på nätterna - därav olycksfriheten, förmodar jag.
  • Catox9

Kommer inte riktigt ihåg vad den hette som vi köpte (de heter ju alla nästan samma) Men vi valde en av de dyrare och tog sen en billig bäddmadrass till. (har för mig att madrassen kostade runt 700kr)
    Vi använder IKEAs egen plastade frotte och det funkar bra bra.
    Jag trodde den skulle vara för prasslig men det går fint!
    Vi köpte vår förra sommaren och dottern sover toppenbra i sängen! 

• Smillas mamma

Var och klämde och kände och bestämde oss för en vyssa vackert (599 kr), det var den dyraste men verkade himla bra och hon ska ju ändå sova på den i ett antal år.. Vi struntar i bäddmadrassen och kör på Ikeas plastade frotté för att skydda mot ev. olyckor.. Tyvärr var både madrass och madrassskydd slut på kungens kurva så vi får handla på Ikea Uppsala i helgen (hoppas dem finns kvar där då) när vi hälsar på mormor och morfar. Tack för alla svar och tips!! :)

Svar på tråden Vilken spjälsängsmadrass från IKEA rekommenderar du?