• scrapparlotta

Lättlästa men bra böcker?

Nån som kan rekommendera lättlästa böcker till en tjej som nyss lärt sig läsa. Tindra ska börja ettan nu och lärde sig läsa bra under förskolan. Nu vill hon ha böcker att läsa. Då ska dom ju vara lättlästa men ändå en bra handling i dom....inte så dom blir barnsliga. Jag har kikat runt lite här på nätet, men endel verkar vara lite barnliga för en sjuåring tycker jag...Så nu tänkte jag om nån här kan komma med tips om vad era sju åringar gillar att läsa....

• Svar på tråden Lättlästa men bra böcker?
  • Tant Green

Klass 1b-serien (http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Klass%201b) brukar väl vara det vanligaste tipset, har du kollat på dem? De handlar ju åtminstone om 7-åringar. Min snart-6-åring gillar dem men jag känner ibland att hon inte riktigt hänger med, som när det handlar om disco i skolan och så, det känns som att de skulle passa bättre om ett år.

Hon har också just fastnat för de här Vilma-böckerna (http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=vilma&language=&ac_used=no) men de är nog en aning lättare (lite mindre text per sida tror jag).

• zauzz

Minns att de första riktiga böckerna jag läste, i årskurs 1-2 så var en del Astrid Lindgren med, Bullerbyn, Lotta på bråkmakargatan och Saltkråkan.
    Även Stora Vänliga Jätten (Roald Dahl?) läste jag tidigt liksom Varför är det så ont om Q?

• scrapparlotta

Tack för bra tips....Vilmaböckerna har hon läst lite, hon har en själv och sen har vi lånat några på bibblan....dom är bra att läsa, men hon tycker nog att dom är lite i barnsligaste laget....Klass 1b verkade ju bra, speciellt nu när hon ska börja ettan. 

Astrid Lindgrens böckerna är ju bra, men lite för svårlästa än tror jag. Men det är ju bara och gå till bibblan och låna och testa. Stora vänliga jätten....den har jag aldrig hört talas om, men ska kolla in den

Små-tvillingarna, dom har jag inte heller hört talas om, men ska kolla dom. Lill-Kitty låter ju som en bra ide      

Svar på tråden Lättlästa men bra böcker?